Új játékszabályokat fektet le az online térben az Európai Bizottság
Újabb részleteket árult el Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke a közeljövőben elfogadásra kerülő Digital Services Act (Digitális szolgáltatásokról szóló rendelet) – és az ahhoz kapcsolódó Digital Markets Act (Digitális piacokról szóló rendelet) – szempontrendszeréről és elveiről a 2020-as rangos IT konferencia, a Web Summit alkalmával.
„Európa technológiai szektora felnőttkorba lép” – jelentette be a bizottsági elnök, hozzátéve, hogy a digitális forradalom következő hullámát meglovagolva, a kontinens globális vezetővé válhat az ágazatban.
Von der Leyen felhívta a figyelmet arra is, hogy a javaslatcsomag új játékszabályokat fektet le a digitális piacon, érintve úgy a kisebb piaci súlyú startupok jogállását, mint a legnagyobb technológiai konglomerátumokét.
Ami offline jogellenes, az legyen jogellenes online is…
„Mindaz, ami offline jogellenes, annak jogellenesnek kell lennie online is” – szögezte le az Európai Bizottság elnöke, aki szerint ebben az ágazatban nem a szerteágazó tagállami szabályozási megoldások szolgálják igazán a közérdeket, hanem egy egységes uniós jogi környezet.
A Digital Services Act új szabályokat hozhat az online tér különféle területein: a javaslatcsomag a tartalommoderációtól kezdve, az internetes marketing területén át az algoritmusok átláthatóságának szabályozásáig szinte minden kockázati faktort érint.
Érdekesség a szabályozással kapcsolatban, hogy a dezinformáció, és az ahhoz hasonló „ártalmasnak” minősülő tartalom létrehozása és publikálása nem lesz önmagában jogellenes.
Ez a megfontolás a szabad véleménynyilvánítással függ össze, ennek megfelelően az „ártalmasnak”, vagy dezinformációnak minősülő tartalom eltávolítására nem lesz kapásból kötelezhető egy felület.
Amit ezzel kapcsolatban a Bizottság szabályozni kíván, az az „ártalmas” tartalom terjesztése, s az erre való figyelemfelhívás.
…és ami tilos az egyik számára, az legyen tilos a másik oldal számára is
Ez azért is fontos, mert
a legnagyobb techcégek a véleménycsere és a politikai kommunikáció elsődleges „piacterévé” váltak, ennek megfelelően ma már a közérdek jócskán felülírja a működtetők magánérdekeit.
Ezt azonban szigorú és átlátható szabályozás nélkül a techcégek láthatóan nem fogadják el: augusztus elején a két legnagyobb közösségimédia-platform, a Facebook és a Twitter össztűz alá vette az egyre inkább kampányüzemmódba kapcsoló amerikai elnököt; az intézkedések eredményeképpen előbbi Donald Trump egyik posztját törölte teljes terjedelmében.