Leonardo DiCaprio, Ashton Kutcher, Jennifer Lawrence, Kim Kardashian West, Katy Perry és még jó pár celeb döntött úgy, hogy 24 órára befagyasztják a közösségi médián a profiljukat. A #StopHateforProfit kampány még júniusban indult, ami azzal vádolja a Facebookot és az Instagramot, hogy nem tesz eleget a gyűlöletbeszéd és a félretájékoztatás ellen. Ráadásul nemcsak nem tesz ellene semmit, hanem még nyerészkedik is rajta a reklámbevételeken keresztül. A kampányhoz csatlakozók szerint a Facebook a hirdetéseken keresztül jelentősen befolyásolhatja az amerikai választásokat is, ugyanis például jelöletlenül és változatlan formában megjelenhetett Donald Trump elnök több kifogásolt bejegyzése, köztük egy, a levélszavazásról félrevezető állításokat tartalmazó üzenet is.
A kampányhoz korábban már rengeteg jogvédő és civil szervezet csatlakozott, de most sorra állnak ki a különböző hírességek is mellette azzal, hogy szerdán 24 órára leállítják a Facebook és Instagram tevékenységüket. „A közösségi médiában terjedő félretájékoztatás komoly hatással van az elnökválasztásra és aláássa a demokráciánkat” – mondta Kim Kardashian West, aki szintén csatlakozott a bojkotthoz. Katy Perry szerint pedig „nem ülhetek tétlenül, miközben ezek a platformok szemet hunynak a gyűlöletes dezinformációt terjesztő csoportok és posztok felett.” Mark Zuckerberg egyébként már tett lépéseket annak érdekében, hogy a Facebook elleni közhangulatot lecsillapítsa, például bejelentette, hogy az elnökválasztás előtti héten már nem fognak kirakni új politikai hirdetéseket, és megjelöli azokat a bejegyzéseket, amik a végeredmény hivatalos közzététele előtt győztesnek állítja be egyik vagy másik felet. Emellett Zuckerberg azt is bejelentette, hogy betiltja azokat a hirdetéseket, amelyek faji, etnikai, nemzeti, vallási vagy szexuális hovatartozási alapon kezel másokat.
(BBC, 444)
Fotó: Leonardo DiCaprio amerikai színész ellenfényben nézi a közönséget a színpadról a Before the Flood (Az özönvíz előtt) című dokumentumfilm premierjén Párizsban 2016. október 17-én. Az éghajlatváltozásról készített alkotás a National Geographic tévécsatorna október 30-i adásában debütál. (MTI/EPA/AFP pool/Christophe Archambault)