A térség alkotmányait sokszor írták külföldi tárgyalóasztalokon. Előfordult, hogy a török szultán adott alkotmányt a szerbeknek, de oktrojált (azaz kívülről ráerőltetett) alkotmánynak tekinthető Bosznia-Hercegovina 1995-ös, valamint Szerbia és Montenegró államközösségének 2003-as alkotmánya is. A nagyhatalmak felügyelete – mindenekelőtt az USÁ-é - belső válságok esetén is kulcsszerepet játszott: az 1998-as albán alkotmány, valamint a 2001-es koszovói és ohridi (macedón) rendezés is jelentős amerikai szerepvállalással született meg. A nép ezekbe a folyamatokba nem szólhatott bele, ám a függetlenség kivívásában a népszavazásoknak volt szerepe. Így döntött az önállóságról Bosznia-Hercegovina (1992), Észak-Macedónia (1991), Koszovó (1991), Montenegró (2006) népe.
Koszovó és Bosznia-Hercegovina estében az állami szuverenitás ma sem teljes: a parlament mozgásterét behatárolja a nemzetközi közösség jelenléte, bár egyre csökkenő mértékben. Koszovóban 2014 óta a nemzetközi szervezetek csak tanácsadó jogkörben vannak jelen, Bosznia-Hercegovinában az ENSZ Főképviselőjének széles, parlament által meghozott törvényeket is felülírni képes hatáskörei ugyan papíron továbbra is megmaradtak, azokat azonban az utóbbi évtizedben érdemben nem gyakorolta. A nemzetközi felügyelet szintjét jelzi, hogy Bosznia-Hercegovina állami szintű, kilenctagú alkotmánybíróságának három tagját a Strasbourgi emberi jogi bíróság jelöli ki a külföldi jogászok közül. A két ország még nemzeti jelképeit sem maga alkotta a címer, zászló, amely a többnemzetiségű létet fejezik ki (csillag motívum), a nemzetközi közösség segítségével jöttek létre.
Bosznia-Hercegovina ráadásul a világ legkomplexebb államának tekinthető: két, magára önálló országként tekintő „entitás” alkotja: a bosnyák-horvát többségű Bosznia-Hercegovinai Föderáció, és a Szerb Köztársaság. A Föderáció ráadásul 10 nagyfokú önállósággal bíró kantonra oszlik, saját parlamenttel és kormánnyal. Emiatt az országban valószínűleg a legnagyobb az egy főre jutó miniszterek száma. A nagyobb baj azonban, hogy ezek az országrészek alig kommunikálnak, működnek együtt egymással.
Demokrácia v. etnokrácia
Az etnikai heterogenitás és az ebből adódó kofliktusok az egész államéletet átszövik, különösen Bosznia-Hercegovinában, Koszovóban, és Észak-Macedóniában. A politikai hatalom etnikai csoportok közötti megosztásának többféle modellje is kialakult: Bosznia-Hercegovinában az „államalkotó nemzetek” (bosnyák, horvát, szerb) egyenrangúsága és a kölcsönös vétójogok, Koszovóban és Észak-Macedóniában a kisebbségi csoportok arányos reprezentációja az állam szinte minden intézményében. Utóbbi kettő is különbözik egymástól: míg Észak-Macedóniában az albánok a maguk követelésére kaptak ilyen jogokat, Koszovóban az ország államiságát el nem ismerő szerbek nem kértek effélét, azokat szinte „akaratuk ellenére”, és a fiatal állam nemzetközi közösségnek való megfelelni akarása miatt kapták. Érdekes ebből a szempontból Montenegró, amely soknemzetiségű, heterogén állam. Ám a politika nem a csak az etnikai határok mentén, hanem bizonyos alapkérdésekhez való viszonya szerint rendezi a pólusokat, ilyen például a Szerbiával való viszony, vagy a közös montenegrói identitás kérdése.