„Kiváltságosokra”, valamint igazságot és jóvátételt igénylő „elnyomottakra” osztja fel a társadalmat. Szellemi hátterét és módszereit tekintve ezért a marxi gondolatokra rímel. A szerző érvelése szerint az identitáspolitika a maga szekularizmusával, a társadalom ellenséges osztályokba sorolásával, gyökeres átalakításának, valamint a nemzeti kultúra, életmód lerombolásának igényével egy marxista felfogás. Az amerikai közéletet mára eluraló identitáspolitika közvetlen előzménye a ’60-as évek végén kirobbant zavargásokban érhető tetten. A szerző megállapítása szerint ugyanis az amerikai elit egy része ekkor húzott párhuzamot a feketék valós és a más társadalmi csoportok képzelt sérelmei és vélt igényei között.
A szerző ítélete szerint az „identitáspolitika” azért jelent fenyegetést, mert az ezt képviselő elit, és a vele szövetséges bürokrácia befolyása alatt álló kormányzat olyan etnikai és nemi osztályokat hoz létre, amelyek tagjai ellenérzéssel viseltetnek országuk iránt.
Az osztályokat állandósító bűntudat és a különféle jóvátételi igények végső soron a nemzetépítés gátját jelentik.
Az „identitáspolitika” a voltaképpen saját maga által megteremtett különálló identitások megőrzésében érdekelt, amivel megakadályozza, hogy az egyes osztályok egyazon nemzethez vallónak tekintsék magukat. Amerika alapvető jellemzőit és az amerikai életmódot pedig ezeknek az osztályoknak a szembeállításán keresztül erőszakos módon kívánja megváltoztatni. Amellett, hogy az „identitáspolitika” zsákutca abban az értelemben, hogy nyilvánvalóan nem kíván orvoslást nyújtani a saját maga által előidézett problémára, még a polgári jogi mozgalmak örökségét is kiforgatja és aláássa. A szerző ugyanis felidézi, hogy
Martin Luther King olyan Amerikáról álmodott, amelyben gyerekeit a jellemük és a teljesítményük, nem pedig valamely osztályhoz tartozásuk alapján ítélik meg.