Paul Cassia jogászprofesszor szerint az Alkotmánytanács fennállása legrosszabb jogi érvelését produkálta. Álláspontja szerint az Államtanács március 26-án „szörnyű döntést” hozott, blogbejegyzésében pedig aggodalmát fejezi ki azt illetően, hogy az Államtanács a népet esetleg nem fogja majd megvédeni saját gyámjaitól a járvány idején.
Louis Boré, az Alkotmánytanács és a Semmítőszék ügyvédi kamarájának elnöke azt tartja problémának, hogy a két testület az elkövetkező időszakban korlátozni fogja a működését:
míg az Alkotmánytanács például csak az egészségügyi szükségállapottal összefüggő ideiglenes intézkedések tárgyában dönt majd, a bírói döntések jogi sorsáról döntő Semmítőszék is „csökkentett módba” kapcsol
– a büntetőkamara a közeljövőben csak az őrizetbevételek jogszerűségének vagy meghosszabbításának kérdéseire összpontosít majd (Boré ennek kapcsán megjegyzi, hogy ez a megoldás később jogviták tömegeit hozhatja el).
Béatrice Voss, a francia országos ügyvédi kamara emberi jogi bizottságának elnöke több, a közelmúltban született kormányrendeletről is úgy véli, hogy azokat a járványügyi vészhelyzet nem indokolja. Példaként említi, hogy a szülői felügyeleti jogi jogvitákban a bíró a vészhelyzetre tekintettel jogosult az érintettek meghallgatása nélkül több hónappal is meghosszabbítani az adott helyzetben fennálló jog- és tényállapotot (magyarán jogosult a gyermeket huzamosabb ideig annál a szülőnél elhelyezni, akinél a vészhelyzet kihirdetésekor volt) – ez Voss szerint a gyermekek és a szülők jogainak semmibevételét jelenti. Voss sérelmezi továbbá azt is, hogy bizonyos polgári ügyeken a bíró jogosulttá vált arra, hogy az ügyben döntést hozzon az érintettek és/vagy az ügyvédek meghallgatása nélkül is.