Az alkotmány ugyan még mindig megszabja az amerikai kormányzati intézmények struktúráját, de azokat már nem tölti meg élettel. A huszadik század második felének legnagyobb részében az amerikai kormányzat politikai intézményei az „adminisztratív állam” beágyazásán munkálkodtak. Ez az átformálódás ugyanakkor egy mélyebb dilemmát is felszínre hozott. Vajon az „adminisztratív állam” összhangban áll-e az alkotmányos kormányzattal? Erre a kérdésre önmagában a jog, az intézmények vagy akár a választásokban és a többségi elvben testet öltő politika alapján nem lehet választ adni. Ezt a kérdést kizárólag az alkotmányt és a kormányzás alapjait lefektető elmélet legitimitásán keresztül lehet értelmezni.
Az amerikai alkotmányos berendezkedés ugyan legitimálta a népszuverenitást, de nem egy pusztán többségi elven működő rendszert hozott létre. Eredetileg egy olyan társadalmi vagy politikai szerződés volt, amely az egyéni szabadságok, a jogok és a tulajdon szavatolása érdekében kötetett. A kormányzati intézmények ennek megfelelően a saját legitimitásukat a kormányzottak, vagyis az emberek felhatalmazásából merítették. Ebből következően a tisztségviselők az alkotmányból származtatták autoritásukat, és a kormányzati hatalom az alkotmányban megfogalmazott céloknak alárendelten működött.
Hogyan látja ezt a jelenséget az európai kontinensen, illetve az Európai Unióval kapcsolatban?
Egyértelmű, hogy ma már szinte valamennyi modern kormányzat, valamint gazdasági és társadalmi szervezet racionális adminisztratív struktúráktól függ. Az Európai Unió az elsődleges példája egy ilyen racionális szabályrendszer kialakításának. Nincsen ezért semmi meglepő abban, hogy Alexandre Kojeve hegeliánus tudós a szupranacionális Európai Unió egyik legfontosabb szellemi atyjának számít. Jól tudta, hogy az adminisztráció, az igazgatás a racionális állam kormányzatának gerincét alkotja. Ezen kívül ragaszkodott ahhoz az elképzeléséhez, miszerint történelmi szükségszerűség, hogy a racionális állam egy univerzális és homogén állammá fejlődik. Európában csakúgy, mint Amerikában ezért az egyik legsürgetőbb gyakorlati és politikai kérdés az, hogyan lehet a nemzeti és alkotmányos rend keretei között megalakított politikai szabályozást összeegyeztetni az adminisztratív szabályozással. A második világháborút követően ugyanis a történelemfilozófiai alapon álló dogmatikus haladáshit tekintélye előtt meghajolva a politikai tisztségviselők tudatosan lemondtak a nemzet, az alkotmány és a nép felhatalmazásán alapuló hatalmukról. A modern adminisztratív állam tehát úgy erősítette meg uralmát, hogy közben nem tett szert valós demokratikus legitimitásra.