Nem gondolom, hogy ezek a szervezetek a „kettős kormányzat” példái lennének. Ugyanakkor abban a klasszikus értelemben, amelyben Bagehot használta a kifejezést, nyilvánvalóan látszik az a veszély, amelyet a demokratikus elszámoltathatóságra jelentenek. Ahogyan a Brexit vita erre rámutatott, már nem maradt semmi rejtve abból a hatalomból, amit ezek a szervezetek gyakorolnak. A kettős kormányzat lényege a titkolt jellegében áll.
Az emberek téves elképzelésben élnek, és azok az intézmények, amelyekről azt gondolják, hogy irányítanak, valójában nem is irányítanak.
Mihelyst nyílt szakadás következik be, a kettős kormányzat összeomlik. A közpolitika alakítása destabilizálódik és kiszámíthatatlanná válik. Ilyen helyzetben van jelenleg az Egyesült Államok, és a nemzetközi szervezetek, mint például az Európai Unió is egyre inkább egy ilyen fenyegetéssel néznek szembe.
Ön idézte Thomas Jeffersont, aki egykoron azt írta, hogy „[h]a egy civilizált nemzet egyidejűleg tudatlan és szabad akar lenni, akkor olyat akar, ami sosem volt és sosem lesz.” Ennek fényében milyen megoldást javasol a kettős kormányzat jelenségére? Kinek kellene a kulcsszerepet játszani az orvoslásában: a Kongresszusnak, az elnöknek vagy a bíróságoknak?
A fenti indokoknak megfelelően, úgy gondolom, hogy már nem helyes az Egyesült Államok rendszerére kettős kormányzatként utalni. A kettős kormányzat ugyanis egy megtévesztésen alapszik, de ma már csak kevés amerikai van tévedésben a kormányzati hatalom súlypontját illetően. Valójában a legtöbben hisznek egy „mélyállam” létezésében, amely nekem ellentmondásosnak tűnik: nem értem, hogyan működhet a mélyállam, ha mindenki tudja, hogy létezik. Bárki, aki tisztában van az ügynökségeknek az 1960-as és 1970-es évekbeli működésével, nem támogathatja azt, hogy olyan szabad kezet kapjanak, ami nagy port kavart, visszaélésekhez vezetett. A kérdés tehát az, hogyan lehet a madisoni intézményeket újból megerősíteni annak érdekében, hogy megakadályozható legyen a biztonsági ügynökségeknek az a káros magatartása, mikor szabad kezet kaptak. Nem lehet arra várni, hogy a madisoni intézmények saját magukat fogják megerősíteni, mert ez azt a hatalmat igényelné, amelyet elveszítettek. Az energiának máshonnan, az emberektől kell származnia. Ez az, amit Jefferson mondani akart: hiba a politikai rendszerre úgy tekinteni, mint egy önmagát karbantartó gépezetre, amely függetlenül a külső körülményektől, így a például politikai tudatlanságtól, mindig egyensúlyi pontba tér vissza. Ha a lakosság nem tájékozott és nem vesz részt, ha a választott képviselők inkább a saját szempontjaikat vagy a párt érdekeit tartják szem előtt, mint a közjó szolgálatát, akkor a dolgok megjavítását hasztalan a madisoni intézményektől várni. Learned Hand-nak (a 20. század első felében szolgált bíró és jogfilozófus) igaza volt: a szabadság a férfiak és asszonyok szívében lakozik; ha ott meghal, akkor nincs olyan alkotmány, törvény vagy bíróság, amely megmentheti.