A magyar kormány 2010 óta többször is szembesült azzal a váddal, hogy a jogot politikai eszközként alkalmazza, a jog nem a társadalom csoportjainak nyújt védelmet a hatalommal szemben, hanem a hatalmon lévőket támogatja. Kritikaként jelenik meg, hogy 2010 óta figyelmen kívül hagyják a jogállamiság alapvető kritériumait. „A politikai döntéshozatalt semmiben nem korlátozzák a jogi normák, noha ez utóbbi a liberális demokráciák alapvető jellemzője lenne.” De mit is nevezünk jogállamiságnak, mik a konkrét kritériumai? Milyen koncepciók alapján mérhető, hogy egy ország teljesíti-e a jogállamiság követelményeit? Lehet-e a jogállamiság meghatározása politikai célok érvényesítésének eszköze?
Napjainkban a különféle európai intézmények (Európai Parlament, Európai Bizottság, Európai Tanács) Magyarországon is vizsgálják a demokrácia és a jogállamiság helyzetét.
A jog és a politika viszonya
Jelentősen meghatározza mindennapjainkat az a felfogás, miszerint a vitákat békés úton kell rendezni és ne véres harcok során rendeződjenek a nézeteltérések. Ez azonban csak akkor lehetséges, ha olyan politikai szereplők lépnek fel, akik képesek az egyéni és a csoportérdek összehangolására, illetve egy olyan minimális kompromisszum helyzet megteremtésére, amely mindegyik fél számára elfogadható lehet. Viszont ahhoz, hogy sikerüljön egyezséget kötni az ellentétes véleménnyel rendelkező felek között, hatalomra van szükség a politikai szereplők felett. Tehát a politika egyrészről a hatalom megszerzésének és megtartásának, másfelől pedig az érdekkonfliktusok csillapításának képessége.
Napjaink politikai gondolatmenetében azonban a túlzott hatalom nem a béke lehetőségét, hanem a veszélyforrását jelentheti. A jog a hatalomkorlátozás legfontosabb eszközévé vált a 19. század közepétől. A jogállamiság egyik alapelve Waldron (2016) szerint az emberek feletti jog uralma. Fontos azonban, hogy a jog uralmát is az emberek biztosíthatják. Ebből kifolyólag megnőtt a bírák szerepe a politikusokkal szemben. 2010-ig az Alkotmánybíróság hatalma megkérdőjelezhetetlen volt, a bírói szupremácia érvényesülhetett. Ez a bíróságok átpolitizálódását eredményezte.