Retteg a brit lap Trump elnökségétől: Orbánról sem feledkeztek meg
Az európai vezetési válságok Trump kezére játszhatnak szokásos oszd meg és uralkodj–taktikájában, az új amerikai elnökkel Európa rosszul járhat – írja a The Guardian.
A Thomas Cook brit utasainak hazaszállítása a brit kormány becslése szerint 100 millió fontba kerül.
Megkezdődött a hétfőn csődbe ment legrégibb és legnagyobb brit utazási iroda, a Thomas Cook utasainak hazaszállítási művelete. A cég több százezer utasa tartózkodik jelenleg is a világ különböző üdülőhelyein.
A Thomas Cook azonos nevű légitársaságának repülőgépei hétfőn már nem szálltak fel, a brit utasok hazautaztatása más légitársaságok gépeinek igénybe vételével kezdődött meg. A csőd hírét hétfő hajnalban jelentette be a brit polgári repülésügyi hivatal (CAA).
A CAA a Thomas Cook súlyosbodó pénzügyi helyzetének híreire már korábban kidolgozta Matterhorn-művelet nevű készenléti tervét az utazási iroda szervezésében külföldön tartózkodó csaknem 160 ezer brit utas hazaszállítására. A hatóság tájékoztatása szerint ez lesz Nagy-Britannia történetének eddigi legnagyobb ilyen jellegű békeidőbeli művelete. Becslések szerint a külföldi érdekeltségeket is beleszámítva meghaladhatja a 600 ezret azoknak az utasoknak a száma, akik jelenleg a Thomas Cook által szervezett utakon vesznek részt.
A jövőbeni időpontokra meghirdetett utakra üzletági szakértők adatai szerint egymillió foglalás van érvényben, de ezek mindegyikét törölték. Az utasok vagy a brit kormány szakosított biztosítási rendszerétől (ATOL), vagy saját hitel- és bankkártyáik kibocsátó pénzintézeteitől igényelhetnek kártérítést.
A CAA a brit kormány megbízásából hétfőre 64 különjáratot szervezett a Thomas Cook utasainak hazaszállítására. Az október 6-ig tartó programban részt vesz más légitársaságok mellett az easyJet és a Virgin Atlantic, de Malajziából is érkezett hétfőn Manchesterbe egy Airbus A380-as óriásgép, amely szintén bekapcsolódik a műveletbe.
A brit hazaszállítási művelet azokra a brit utasokra terjed ki, akik a következő két hétben egyébként is hazatértek volna. A CAA és az érintett minisztériumok tájékoztatása szerint őket az utazási szerződésükben szereplő eredeti hazatérési időponthoz a lehető legközelebb eső időben szállítják haza pótlólagos költség nélkül, bár „néhány utas” esetében előfordulhat, hogy nem ugyanarra a repülőtérre érkeznek majd, ahonnan a Thomas Cook által szervezett utazásra elindultak.
A brit kormány hétfői felhívásában arra intette a csődbe ment cég szervezésében külföldön tartózkodó turistákat, hogy üdülésüket ne szakítsák meg és ne menjenek ki a helyi repülőtérre anélkül, hogy ellenőriznék az őket hazaszállító járat indulási időpontját a külön e célra létrehozott thomascook.caa.co.uk honlapon.
A CAA ugyanakkor arra is felszólította azokat, akik még csak ezután kezdték volna üdülésüket a Thomas Cook szervezésében, hogy ők se menjenek ki a repülőterekre, mert a cég légitársaságának repülőgépei már nem közlekednek. A Thomas Cook utolsó járata a floridai Orlandóból érkezett Manchesterbe hétfőn. Ez a gép a csőd és a járatok azonnali leállításának bejelentése idején már a levegőben volt, így még engedélyezték számára a hazatérést. A vállalat több repülőgépét ugyanakkor egyes brit repülőterek hétfőn lefoglalták a ki nem fizetett repülőtéri díjak miatt.
A CAA közölte, hogy felveszi a kapcsolatot a Thomas Cook külföldön tartózkodó utasainak szállást nyújtó hotelekkel, amelyeket biztosít arról, hogy a szállásköltségeket a brit kormány az ilyen esetekre szolgáló biztosítási keretből kifizeti. Még a csőd kihirdetése előtt az egyik tunéziai szállodában a személyzet egy időre gyakorlatilag foglyul ejtette a Thomas Cook utasait, tőlük követelve szállásköltségük kifizetését. A szálloda vezetése közölte: attól tartott, hogy az utazási irodától nem kapja meg a szállásdíjat.
Az 1841-ben Thomas Cook üzletember által alapított cég világszerte 22 ezer, Nagy-Britanniában 9 ezer alkalmazottat foglalkoztatott, és 94 repülőgépből álló saját légitársasága is volt. A cég hónapok óta pénzügyi nehézségekkel küszködött; a március 31-én zárult fél évről 1,5 milliárd font (570 milliárd forint) adózás előtti veszteséget jelentett. Adósságállománya ugyanakkor meghaladta az egymilliárd fontot.
A Thomas Cook az elmúlt hetekben felhajtott ugyan egy 900 millió fontos (340 milliárd forintos) pénzügyi mentőcsomagot saját legnagyobb részvényeseinek bevonásával, de a cég banki hitelezői további 200 millió font befektetői finanszírozás megszerzéséhez kötötték részvételüket a mentőprogramban. A tárgyalások a lehetséges pénzügyi befektetőkkel még vasárnap éjjel is tartottak, de végül eredménytelenül zárultak.
A Thomas Cook brit utasainak hazaszállítása a brit kormány becslése szerint 100 millió fontba kerül, kétszer annyiba, mint a Monarch brit légitársaság csődje után végrehajtott hasonló művelet. A Monarch 2017 októberében ment csődbe, 110 ezer utast külföldön hagyva. Az ő hazaszállításuk volt a mostani akcióig a legnagyobb ilyen jellegű békeidőbeli művelet Nagy-Britanniában.
(MTI)