Harc egy harcias alkotmányosságért

2019. szeptember 12. 13:10

Kétség sem fér hozzá, hogy az alkotmányos demokrácia önmagában olyan érték, amelyet értékelnünk, védenünk és óvnunk is kell. Ma már azonban igen eltérőek a vélemények azzal kapcsolatban, hogy a nemzeti alkotmányok védelme kinek a feladata. Nem elég, ha minden nemzet a maga módján őrzi saját alkotmányos tradícióit?

2019. szeptember 12. 13:10
null

Kéretlen tanácsok és paradox javaslatok

„A legjobb érv a demokrácia ellen egy ötperces beszélgetés egy átlagos szavazóval” – legalább is Winston Churchill így gondolta. Akár egyetértünk a korábbi brit miniszterelnök fájdalmasan őszinte és ironikus állításával, akár nem, az emberek nagy többsége valószínűleg a mai napig egyet tud érteni azzal, hogy a demokrácia – minden hibája ellenére – továbbra is a legműködőképesebb és legigazságosabb politikai rendszer. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy a demokratikus berendezkedésű országoknak ne kellene időnként felülvizsgálniuk a demokrácia helyzetét és feltételeinek meglétét. Mindazonáltal

az a misszió, amelyet a különböző nemzetközi (EU, ENSZ stb.) és nem-kormányzati szervezetek (pl: Freedom House) gyakran önhatalmúlag folytatnak a demokrácia „védelme” érdekében, nem csak szükségtelen, de teljes mértékben indokolatlan is.

Ennek alátámasztása érdekében górcső alá vettünk egy újabb tanulmányt, amely a demokrácia leépülésének megállítása mellett kötelezte el magát. (A kísérlet előrelátható sikertelenségét már az is sejteti, hogy míg a címben az „ígéretes koncepció” kifejezés szerepel, addig az összefoglalóban már a „kijózanító eredmény” és a „kevés bizonyíték” szavakkal találkozunk). A kérdés tehát: hogyan mentsük meg azt az alkotmányos demokráciát, amely nem szorul megmentésre?
Magyarország és a „többi diktatúra”

A tanulmányt a Hamburgi Egyetem Jogi és Közgazdasági Intézete publikálta, amely az elmúlt években nagy hangsúlyt fektetett az empirikus elemzésekre és a jogi normák vizsgálatára. A szerzők, Jerg Gutmann és Stefan Voigt igyekeznek újszerű javaslatok megfogalmazni azzal kapcsolatban, hogy hogyan lehet ellenállni bármely olyan leendő diktátor intézkedéseinek, aki országa alkotmányával visszaélve igyekszik saját érdekeit szolgálni. Magyarként személyes érintettségünk már az írás legelején kiviláglik, hiszen hazánkat Törökország, Venezuela, a Fülöp-szigetek és Lengyelország mellett azon országok közé sorolják, ahol a végrehajtó hatalomnak az alkotmány iránt tanúsított tisztelete folyamatosan gyengül. Előszeretettel használják hazánkat példának az olyan állítások alátámasztására, mint „napjainkban a leendő zsarnokok gyakran használják és formálják az alkotmányukban fellelhető szabályokat arra, hogy megszabaduljanak a demokráciától”. A leendő zsarnokok alatt Hugo Chavez, Recep Tayyip Erdogan és Orbán Viktor értendők a tanulmány szerint, bár a szerzők saját bevallásuk szerint „nem érdekeltek abban, hogy tisztségükből való távozásra kényszerítse azokat a „kényurakat”, akik már jelenleg is széleskörű hatalommal rendelkeznek”. Az írók az alkotmányok védelmét az úgynevezett „militant constitutionalism”, azaz „harcias alkotmányosság” koncepció keretein belül képzelik el, amely szorosan kötődik a „militant democracy”, azaz a „harcias demokrácia” ötletéhez.

Harcias demokrácia

A harcias demokrácia kifejezés és Karl Loewenstein neve mára már elválaszthatatlanokká váltak. A német filozófus és politológus volt ugyanis a legismertebb támogatója ennek az eszmének, amely igen helyénvalónak tűnt az 1930-as évek Németországában. Loewenstein egy olyan módszer felkutatására szánta el magát, amely lehetővé teszi a parlamentáris demokrácia megőrzését. Ez eddig jól is hangzik, a probléma azonban az, hogy e nemes cél megvalósítása érdekében megnevezett intézkedési javaslatok teljesen összeegyeztethetetlenek magával a céllal. A két legismertebb intézkedés, melyet Loewenstein leírt ugyanis nem más, mint: a pártok betiltásának és a gyülekezési szabadság korlátozásának lehetősége.

Mégis mi módon képzelhető el az, hogy a pártok betiltása és a gyülekezési szabadság korlátozása által őrizzük meg azt a parlamentáris demokráciát, amely nem is tudna létezni többpártrendszer és a gyülekezési szabadság megléte nélkül?

Ebből az ellentmondásba teljesen világossá válik az, a tény – amit maga a tanulmány is rögzít – miszerint Loewenstein nem úgy honosította meg a harcias demokráciát, mint egy szilárd elméleti indokláson alapuló új koncepciót. Nem volt ez más, mint egy összefoglalása azon különböző intézkedéseknek, amelyeket az európai kormányok hoztak a fasiszta mozgalmak hatalomra jutásának ellehetetlenítése érdekében. Ezek az intézkedések nyilvánvalóan nem voltak alaptalanok, pláne a második világháború borzalmainak fényében, ugyanakkor az is látszik, hogy a jó szándék ellenére a koncepció nem sokban segíti elő a parlamentáris demokrácia megőrzését. Aligha lehet az intoleranciát intoleranciával legyőzni.

Harcias alkotmányosság

Habár az imént világossá vált, hogy a harcias demokrácia nem egy működőképes elképzelés, hasznosnak bizonyulhat azonban a harcias alkotmányosság megértéséhez. A két koncepciót összehasonlítva rögtön megértjük, miben különböznek egymástól. Az összehasonlítást az időfaktorral kezdi a tanulmány. Míg a harcias demokrácia a megelőzésre helyezi a hangsúlyt, azaz igyekszik megakadályozni, hogy az antidemokratikus vezetők hatalomhoz jussanak, addig a harcias alkotmányosság igyekszik féken tartani a jogállamiság ellenségeit akkor is, ha azok már pozícióban vannak. A második szempont nem más, mint azok a szereplők, akik a koncepció gyakorlati megvalósításáért felelősek. Míg az előbbi elképzelés kifejezetten kormányzati fókuszú, addig az utóbbi a kormányon kívüli tényezőket helyezi a középpontba. Végül a két eszme abban a tekintetben is igencsak eltér, hogy milyen eszközöket használnak céljaik eléréséhez. A harcias demokrácia előszeretettel tilt be egyes pártokat, számoltatja el a médiát vagy éppen korlátozza a gyülekezési szabadságot. Ezzel szemben a harcias alkotmányosság arra törekszik, hogy megvédje az alkotmányt annak öncélú megváltoztatásától.

Az harcias alkotmányosság célja tehát: választ találni arra kérdésre, hogy miként lehet úgy megszerkeszteni egy alkotmányt, hogy az ellen tudjon állni az opportunista reformkísérleteknek és a visszaéléseknek.

Végrehajtás és a végrehajtó

A fenti felsorolásból különösen érdekes kérdés az, hogy kitől várják az elmélet gyakorlati megvalósítását. A harcias demokrácia a kormányt jelöli meg végrehajtóként, amely nem okoz nagy meglepetést. Ami viszont ennél sokkal érdekesebb az az, hogy a harcias alkotmányosság „különféle szereplőktől”, a bíróságtól, a civil társadalomtól és a médiától várja el azt, hogy megvédjék az alkotmányt a jogállamiságot aláásni próbáló kísérletektől. Valóban a média és a civil társadalom feladat lenne az alkotmány védelme? Megvalósulhat vajon a hatalmi ágak szétválasztása (amely köztudottan a jogállamiság alapkövetelménye) akkor, ha a bírói testületet bízzuk meg a végrehajtói feladatok ellátásával?

„Kijózanító” eredmény, amely senkit sem lepett meg

A tanulmányban javasolt intézkedések empirikus vizsgálata után a konklúzióban a szerzők arra a következtetésre jutnak, hogy képtelenek bebizonyítani az általuk javasolt intézkedések hasznosságát a demokrácia védelmének szempontjából. Ugyanakkor tesznek néhány hasznos észrevételt, például hogy a felvázolt intézkedések hatékonyságát nem lehet pusztán elméletben vizsgálni, muszáj őket gyakorlati kontextusba is helyezni. Azt, hogy a harcias alkotmányosság intézkedései mennyire lehetnek eredményesek, olyan nüanszok határozzák meg, mint a szóhasználat, egyéb alkotmányos szabályok jelenléte, és ami a legfontosabb, az adott ország történelme. A harcias demokráciáról írt munkájában még maga Loewenstein is azt a következtetés vonja le, miszerint az antidemokratikus politikusok térnyerésével szemben a legjobb ellenszer az, ha egy ország hosszú időre visszanyúló demokratikus tradícióval rendelkezik.

Loewenstein után a tanulmány írói is elismerik, hogy végső soron bármilyen szabály csak akkor lesz betartva, ha a népesség jókora részét érdekli, hogy a szabályok be legyenek tartva. Ehhez a konklúzióhoz elérkezve azonban elkerülhetetlen, hogy a demokratikus visszarendeződés ellen küzdő politikusok és szervezetek szembe nézzenek azzal a ténnyel, amelyet korábban Csizmadia Ervin és Lakatos Júlia fogalmaztak meg a hvg.hu-n megjelenő „Színlelt demokrácia?” című cikkükben. „Ha valós elhatározás van a mögött, hogy az (európai) politikai elit javítsa a kommunikációt az (uniós) állampolgárokkal, akkor az elitnek avval a gondolattal is meg kell barátkoznia, hogy a „nép” teljesen más elvárásokat fogalmaz meg, mint amit ők helyesnek és követendőnek gondolnak”.

A szerzőpáros egy igen aktuális problémára hívja fel itt a figyelmet, ami nem más, mint hogy azok a vezető politikusok, akik napjainkban előszeretettel bírálnak más országokat – köztük hazánkat – jogállamiság hiányára és demokrácia deficitre hivatkozva, valójában nem a többség akaratát tartják szem előtt, hanem egyfajta kisebbség érdekeit igyekeznek érvényre juttatni. Teszik mindezt a jól hangzó „demokrácia” címszó alatt. De ahogy arra a szerzők is rámutatnak,

a népesség többségének szava, akarata és elkötelezettsége az, ami egy demokratikus országban az alkotmányosság és parlamentáris demokrácia megőrzésének valós biztosítékául szolgál.

A politikai kérdések eljogiasítására irányuló kísérletek és az intézményközpontú elitista hozzáállás tehát nem hogy nem segítik az alkotmányos tradíciók ápolását, hanem sokszor kifejezetten szembemennek a többség akaratával. Ahogyan azonban azt Souad Mekhennet újságírónőtől már megtanultuk „A demokrácia olykor nem tesz jót a kisebbségeknek”.

Nehéz nem egyetérteni a tanulmány zárómondatával, miszerint a demokratikus kormányok feladata egy felvilágosodott alkotmányos kultúra népszerűsítése. Nem cél, hogy egy több száz éves írott dokumentum vak és fanatikus követésére bíztassák az embereket. Sokkal inkább az, hogy az állampolgárok kiskoruktól kezdve olyan oktatásban részesüljenek, amely során megtanulják a különböző alkotmányos kikötések konkrét funkcióit, és amely képessé teszi őket nyílt politikai viták lefolytatására az említett funkciók előnyeiről és hátrányairól.

Rácz Zsófia, az Alapjogokért Központ munkatársának írása

 

 

Összesen 9 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Akitlosz
2019. december 05. 23:31
Az információt elérhetővé kell tenni és akkor bárkinek lesz megfelelő információja, aki akarja, hogy legyen. Nem tudományos, nem szakmai kérdés, hogy egy ország népe mit (nem) akar. Különben meg egy szóval nem mondtam, hogy a demokrácia a létezhető politikai rendszerek legjobbika, hanem csak azt, hogy a pár száz fős parlament uralma ugyan nem demokrácia. A demokrácia az az, amiről én írtam. Aztán, hogy az jó vagy rossz az egy egészen másik kérdés. Mindent lehet jól és rosszul is csinálni.
DanielK
2019. december 04. 13:33
"a népesség többségének szava, akarata és elkötelezettsége az, ami egy demokratikus országban az alkotmányosság és parlamentáris demokrácia megőrzésének valós biztosítékául szolgál" Ez a tétel csak addig igaz, ameddig: - a népességnek megvan a lehetősége a valós tájékozódásra egy pluralizmuson, nem pedig propagandán alapuló médiapiacon - ellenkező esetben a nép akarata és elkötelezettsége hasonlatossá válhat pl. a sztálini Szovjetunió népének akaratához és elkötelezettségéhez; - van olyan polgárjogi tudata, amelyet maga a demokratikus alapelveken nyugvó állam is fontos feladatának tart ápolni és fejleszteni megfelelő színvonalú, szakmai és nem politikai színezetű oktatással, és ebből következően a népnek igénye is van élni ezekkel a jogokkal (lásd Hollandia, skandináv államok) - az állam a civil szerveződések működését nem akadályozza, hanem segíti és támogatja, mivel ezek sok feladatot levesznek az állam válláról és ideális esetben segítik az állami működést (pl. szociális és jogsegély-szolgáltatásokkal) - az állam nem arra törekszik, hogy mindent leuraljon és központosítson, hanem arra, hogy irányító szerepét a lehető legminimálisabbra fogja vissza - ellenkező esetben ugyanis a demokrácia kimerül az x évente megrendezett választásokban és abban, hogy két választás között az aktuális rezsim arra hivatkozik, hogy neki legitimációja van mindent megtenni, mivel a többség akaratát képviselik (lásd jelen helyzetet kis hazánkban) Tudomásul kéne venni, hogy a modern demokráciafogalom olyan elvek együttesén alapszik, amelyek az elmúlt évszázadok alatt a nyugati civilizációban számos forradalomban és polgárjogi mozgalomban születtek meg és alakultak ki, sok vér és veríték köthető hozzájuk, és sok ember áldozatvállalásába kerültek, és természetes módon alapvetően csakis liberálisak lehetnek, különben nem képviselhetik azt a sokszínűséget, amely magát a népet - akitől a kormányzási felhatalmazás is származik - jellemzi. Azonban mit várjuk egy olyan országtól, amelynek egyik prominens kormánypárti politikusa és EU parlamenti képviselője a XXI. századi magyar jogállamisági kritikákat egy közel 800 évvel ezelőtt kiadott királyi rendeletre alapozva próbálja meg elütni, amely anno egy kiváltságos népcsoport, a nemesség jogait rögzítette? Mit mond ez a mai Magyarországról? Mi köze van a mai jogállamisági problémákhoz? Semmi. Ennyi erővel továbbra is a világ legjobb futballistái vagyunk, csak mert 65 évvel ezelőtt volt egy Aranycsapatunk? No comment.
Akitlosz
2019. október 19. 22:47
A "parlamentáris demokrácia" nem demokrácia. Csupán egy pár száz fős testület uralkodik és dönt milliók felett. Köze nincsen a demokráciához az ilyen rendszernek. Demokráciában a közösség egészét érintő kérdésekben a közösség szint egésze dönthet és a többségi álláspont kerül megvalósításra, függetlenül attól, hogy a döntéssel a parlament, a kormány egyetértenek-e vagy sem. "Parlamentáris demokráciában" a parlamentnek esze ágában sincsen a többségi akaratot képviselni és végrehajtani, ha azzal nem ért egyet.
Zokni
2019. szeptember 25. 20:18
"...'Parlamentáris demokráciában' a parlamentnek esze ágában sincsen a többségi akaratot képviselni és végrehajtani, ha azzal nem ért egyet" - írja. Sztem hülyeségeket ne szellőztessen. A többségi álláspont a legkevésbé fog érvényesülni, ha az emberek zömének nincs megfelelő információjuk - teszem azt - az atomenergia használatának kockázatairól, és előnyeiről. És nincs. Meg nem is lehet. Ergo: gondolkodjon.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!