A tanulmányban javasolt intézkedések empirikus vizsgálata után a konklúzióban a szerzők arra a következtetésre jutnak, hogy képtelenek bebizonyítani az általuk javasolt intézkedések hasznosságát a demokrácia védelmének szempontjából. Ugyanakkor tesznek néhány hasznos észrevételt, például hogy a felvázolt intézkedések hatékonyságát nem lehet pusztán elméletben vizsgálni, muszáj őket gyakorlati kontextusba is helyezni. Azt, hogy a harcias alkotmányosság intézkedései mennyire lehetnek eredményesek, olyan nüanszok határozzák meg, mint a szóhasználat, egyéb alkotmányos szabályok jelenléte, és ami a legfontosabb, az adott ország történelme. A harcias demokráciáról írt munkájában még maga Loewenstein is azt a következtetés vonja le, miszerint az antidemokratikus politikusok térnyerésével szemben a legjobb ellenszer az, ha egy ország hosszú időre visszanyúló demokratikus tradícióval rendelkezik.
Loewenstein után a tanulmány írói is elismerik, hogy végső soron bármilyen szabály csak akkor lesz betartva, ha a népesség jókora részét érdekli, hogy a szabályok be legyenek tartva. Ehhez a konklúzióhoz elérkezve azonban elkerülhetetlen, hogy a demokratikus visszarendeződés ellen küzdő politikusok és szervezetek szembe nézzenek azzal a ténnyel, amelyet korábban Csizmadia Ervin és Lakatos Júlia fogalmaztak meg a hvg.hu-n megjelenő „Színlelt demokrácia?” című cikkükben. „Ha valós elhatározás van a mögött, hogy az (európai) politikai elit javítsa a kommunikációt az (uniós) állampolgárokkal, akkor az elitnek avval a gondolattal is meg kell barátkoznia, hogy a „nép” teljesen más elvárásokat fogalmaz meg, mint amit ők helyesnek és követendőnek gondolnak”.
A szerzőpáros egy igen aktuális problémára hívja fel itt a figyelmet, ami nem más, mint hogy azok a vezető politikusok, akik napjainkban előszeretettel bírálnak más országokat – köztük hazánkat – jogállamiság hiányára és demokrácia deficitre hivatkozva, valójában nem a többség akaratát tartják szem előtt, hanem egyfajta kisebbség érdekeit igyekeznek érvényre juttatni. Teszik mindezt a jól hangzó „demokrácia” címszó alatt. De ahogy arra a szerzők is rámutatnak,
a népesség többségének szava, akarata és elkötelezettsége az, ami egy demokratikus országban az alkotmányosság és parlamentáris demokrácia megőrzésének valós biztosítékául szolgál.
A politikai kérdések eljogiasítására irányuló kísérletek és az intézményközpontú elitista hozzáállás tehát nem hogy nem segítik az alkotmányos tradíciók ápolását, hanem sokszor kifejezetten szembemennek a többség akaratával. Ahogyan azonban azt Souad Mekhennet újságírónőtől már megtanultuk „A demokrácia olykor nem tesz jót a kisebbségeknek”.