Végezetül a konferencia egy másik nagyon fontos eleme volt a technológiai cégekkel szembeni bizalmatlanság. Ezt talán a legtalálóbban éppen egy elismert amerikai technológiai befektető, a PayPal alapítója, Peter Thiel fogalmazta meg. Thiel úgy látja, hogy az 1970-es évek óta folyamatosan csökkenek a valóban hasznos, a társadalom széles rétegeinek jólétét növelő innovációk. Persze ma is rengeteg az újítás, de ezek csak szűk területeken, és elsősorban szoftverek formájában jelennek meg. Tehát „míg az 1970-es években repülő autókat és robotokat ígértek nekünk, addig helyette csupán 140 karaktert kaptunk” – utalt a Twitter sikerére Thiel. Ezek az innovációk pedig nem járultak hozzá az emberek életszínvonalának növeléséhez, és a nyugati világban évtizedek óta először a fiatalok életszínvonala már nem feltétlenül éri el a szüleikét.
Ezt Thiel szerint a techcégek is felismerték, és bűntudatukat őrült, öngyűlölő baloldali ideológiák követésével próbálják meg enyhíteni, illetve palástolni. A Szilícium-völgy ma a repülő autók helyett egy új történetet talált ki, azt, hogy képesek leszünk automatizálni a munkák többségét, és az emberek a megnövekedett termelékenység következtében feltétel nélküli alapjövedelmet kaphatnak. Ez azonban hazugság, ugyanis számos munkát nem fogunk tudni automatizálni. A valódi probléma, amivel jelenleg meg kell küzdeni, a termelékenység folyamatos csökkenése, illetve a munkanélküliség, amely jelenségek épp az alapjövedelem bevezetése ellen hatnak. Ma inkább az figyelhető meg, hogy az embereket kezelik robotokként a fejlődő országokban, akik éhbérért dolgoznak a globalizációnak köszönhetően. Ezért is örömteli, hogy Donald Trump ismét az előtérbe helyezte a szabad kereskedelem kérdését.
Közben pedig Thiel szerint a Google a DeepMind keretében a mesterséges intelligencia továbbfejlesztésén dolgozik.
A Szilícium-völgy azonban ma sokkal tisztességtelenebb a mesterséges intelligencia kapcsán, mint amilyen az amerikai kormány volt annak idején az atombomba kapcsán, és sokkal kevesebb őszinte párbeszéd is a témával kapcsolatban.
Véleménye szerint fel kell tennünk azt a jogos kérdést, hogy a mesterséges intelligencia ténylegesen fegyver-e, és hogy pontosan mire is használható? Az is fontos kérdés, hogy vajon mennyi külföldi titkosszolgálat épült be a Google mesterséges intelligencia programjába, és hogy a cég vezetésében mennyi kínai ügynök van jelen? Szerinte érdekes kérdés, hogy vajon ennek köszönhető-e, hogy a Google ma inkább a kínai haderővel folytat együttműködést, mint az amerikaival? Ezeket a kérdéseket szerinte az FBI-nak és a CIA-nek is fel kellene tennie, ennél akár nyersebb stílusban is.
A techcégek problémájára hívta fel a figyelmet a fentebb már említett médiaszemélyiség, Tucker Carlson is. Carlson szerint ma már elsősorban nem a kormányoktól kell védeni az embereket és a szabadságot, hanem a privát szektor szereplőitől, a nagy technológiai cégektől. Hozzátette, hogy ezt ő is nagyon nehezen fogadta el, hiszen ő még akkor nőtt fel, amikor a kommunizmus volt a fő ellenség, és megtapasztalta, milyen az, amikor az állam visszaél a hatalmával. Véleménye szerint ma azonban a nagy tech-cégek propagandája van a legnagyobb hatással a gyerekek és fiatalok gondolkodásmódjára, illetve általánosságban is egyre inkább ők határozzák meg, hogy mit szabad kimondani. Ezzel kapcsolatban Carlson Orwell szavaira utalt vissza, miszerint, „ha elveszik a szavakat, a gondolat is elvész”. Ezek a sokszor államnál is nagyobb cégek befolyásolják a kormányzatokat, illetve kezükben tartják az NGO-kat.
Zárásképpen érdemes talán a konferencia egyik szervezőjének, Christopher DeMuthnak a szavaira utalni, aki szerint
a nacionalista konzervatív megújulás nem rasszista és nem is hódító, inkább defenzív.
"Meg akarja védeni a nemzeti önrendelkezést és intézményeket a nyitott határoktól és a nemzetközi intézmények jogalkotásától, a szuverenitásuk csorbításától. Meg akarja védeni a társadalmat a romboló identitáspolitikától és a pozitív diszkriminációtól. Meg akarja védeni az alapvető szabadságokat, a hatalmi ágak elválasztását, a szólás és gyülekezés szabadságát, illetve az ártatlanság vélelmét a progressziótól.”
Kiss István írása