Helyett
Ha Madridban jár a magyar utazó, már csak természetes, hogy a látnivalók feltérképezésekor felkelti kíváncsiságát a Thyssen-Bornemisza Múzeum. Sejthető, hogy van itt valamilyen magyar kapcsolódás, és nem is akármilyen kapcsolódás ez.
Alig hat hónap után véget érhet a madridi sikertörténet, mert az új városvezetés másképp küzdene a klímaváltozás ellen.
A madridi „tiszta levegő” zóna lehet az első áldozata az új madridi polgármester ténykedésének. A hat hónappal ezelőtt bevezett autómentes zóna Európa legjobban teljesítője volt a portál megfogalmazása szerint, ennek dacára július 1-től felfüggeszti a Madrid Central nevű intézkedést a spanyol főváros vasárnap megválasztott polgármestere, a jobboldali Jose Luis Martinez-Almeida.
Az alig több mint fél éve működő projekt értelmében csak az elektromos autók és rollerek, a mentők, közérdekű áruszállítók és természetesen a lakók hajthattak be Madrid központjába a 2000 előtt regisztrált benzines, illetve a 2006 előtti dízelautókkal.
Rekordalacsonyan áll a mérgező anyagok szintje
Mielőtt „füstmentes” lett volna Madrid központja, sokan megkérdőjelezték az intézkedések hatékonyságát. De a 2019 eleje óta gyűjtött adatok azt bizonyítják, hogy a nitrogén-dioxid (NO2) koncentrációja májusban még soha nem volt ilyen alacsony a városnak ebben a részében és az ezt körülvevő részeken az elmúlt 9 évben. Az alacsony kibocsátású zónán belül a tavalyi évben mérthez képest 44 százalékkal, az elmúlt kilenc évben mért legalacsonyabb értékekhez képest pedig 26 százalékkal kevesebb NO2-t mértek.
A Euronews szerint ez páratlan, mert Európa egyetlen másik városa sem tudott ilyen eredményeket felmutatni eddig. Berlin és Liszabon, ahol hasonló kezdeményezések indultak eddig, csupán 12 százalékkal tudta csökkenteni a nitrogén-dioxid szintjét.
A konzervatív polgármester szerint nem ez a legjobb módszer
Az új, jobboldali városvezetés első intézkedései között bejelentette, hogy meghatározatlan időre felfüggesztik a szabálysértők megbüntetését. Ennek okaként a néppárti Martinez-Almeida azt jelölte meg, hogy a klímaváltozás elleni harcnak szerinte vannak sokkal hatékonyabb módszerei is, például a kevésbé szennyező autók vásárlására szánt állami támogatások.
Viszont kérdés, hogy mit szl mindehhez az EU, ugyanis maga a Madrid Central-projekt tavaly novemberben az Európai Bizottság több millió eurós büntetésének elkerülése érdekében vezették be, ugyanis az Európai Unión belül Spanyolországban az egyik legmagasabb a városi légszennyezettség.