A Facebook elutasította a közösségi oldal egykori társalapítója, Chris Hughes felvetését a vállalat három részre darabolásáról. Hughes a The New York Times hasábjain megjelent írásában a vállalat feldarabolása mellett foglalt állást, meglátása szerint ugyanis a közösségi oldal túlságosan befolyásossá vált, felügyelete pedig problémás.
A Facebook helyi idő szerint csütörtök este közölte: e kérdés helyett az internet szabályozására kellene összpontosítani. „A Facebook elismeri, hogy a siker elszámoltathatósággal jár. De nem kényszeríthető ki elszámoltathatóság azzal, ha egy sikeres amerikai vállalat feldarabolására buzdítanak” – közölte közleményében Nick Clegg, a Facebook szóvivője. „A technológiai cégek felelősségre vonhatóságát csak az internetre vonatkozó új szabályok gondos bevezetésével lehet elérni. Éppen erre intézett felhívást Mark Zuckerberg” – áll a vállalat közleményében.
Hughes a The New York Times című amerikai napilap csütörtöki számában megjelent véleménycikkben arról írt: korábbi üzlettársa, Mark Zuckerberg a Facebook, az Instagram és a WhatsApp vezetőjeként „ellenőrizetlen hatalommal” bír, amin változtatni kell. Hughes kiemelte azt is: „az amerikai nép hagyománya a monopóliumok megzabolázása, bármennyire jó szándékúak is a vezetőik”, de úgy látja Zuckerberg hatalma „példa nélküli”. Hughes cikkében a Facebook, az Instagram és a WhatsApp külön vállalatokká alakítását indítványozta.
Bírálatok kereszttüze
A közelmúltban a Facebook egyébként is a bírálatok kereszttüzébe került szerte a világon, főként adatmegosztási gyakorlata, illetve az oldalon terjedő álhírek és gyűlöletbeszéd miatt. Több amerikai törvényhozó a technikai óriáscégek feldarabolását, valamint szövetségi adatvédelmi szabályozást sürgetnek. Elizabeth Warren – demokrata párti szenátor, a 2020-as amerikai elnökválasztás hivatalos elnökjelölt-aspiránsa – ígéretet tett arra, hogy megválasztása esetén feldarabolná az olyan technológiai óriáscégeket, mint a Facebook, az Amazon és a Google.
Eközben egyes amerikai törvényhozók arra kérték az Egyesült Államok igazságügyi minisztériumát, hogy kezdeményezzen trösztellenes vizsgálatot a Facebook ellen. Tavaly nagy botrány tört ki, amikor kiderült, hogy a Facebook mintegy 87 millió felhasználója adatait adta el a Cambridge Analytica brit tanácsadó cégnek választási hirdetések pontos célba juttatása céljából.