Sándor Lénárd: Először is hadd idézzem fel azt tényt, hogy Philadelphia az Egyesült Államok történelmi hagyományokban leginkább bővelkedő városai közé tartozik, otthont nyújtva az Indepence Hallnak, ahol a Függetlenségi Nyilatkozatot megfogalmazták, megvitatták és aláírták; az Egyesült Államok Első, majd pedig Második Bankjának; valamint a Christ Churchnek, vagyis annak a templomnak, amelyet egykoron az alapító atyák látogattak. Ez a város az új ország szülőhelye. Ezenkívül szintén ez a város ad otthont egy új és rendkívül aktív, egyre nagyobb népszerűséget élvező intézménynek, a Nemzeti Alkotmányközpontnak. Jeffrey Rosen professzortól, az Nemzeti Alkotmányközpont elnökétől elsőként azt kérdezem, mi motiválta ennek az intézménynek a megalapítását?
Jeffrey Rosen: Az Egyesült Államok alkotmányának kétszázadik évfordulója alkalmából egy dicsőséges pillanatban, a Kongresszus kétpárti többségében fogant meg a Nemzeti Alkotmányközpont megalapításának gondolata. Az intézmény küldetése, hogy „az alkotmányról pártatlanul szolgáltasson információt, így bővítve az amerikai lakosság ismeretét és tudását”. Igazán figyelemreméltó, hogy a demokraták és a republikánusok képesek voltak együttműködni annak érdekében, hogy ezzel a magasztos küldetéssel megalapítsák ezt a privát és nonprofit szervezetet. A szükséges forrást részben a szövetségi kormányzat, részben pedig magánadományozók teremtették elő, és ennek eredményeképpen az Alkotmányközpont 2004-ben nyithatta meg kapuit. Ma nehéz lenne elképzelni, hogy a alkotmányos ismeretek bővítése érdekében a Kongresszusban újfent efféle egyetértés kovácsolódna. Nagyszerű, hogy az Egyesült Államok − miközben a 200. születésnapját ünnepelte − fontosnak tartotta az Alkotmányközpont létrehozását.
S. L.: Ez valóban lelkesítő! Ha jól értem, akkor az intézmény küldetése az, hogy az amerikaiak ismereteit bővítse az alkotmányról és az alkotmányjogi kultúráról. Milyen megkerülhetetlen eszközöket használnak a cél eléréséhez? Hogyan tudja az Alkotmányközpont közelebb hozni az emberekhez az alkotmányt?
J. R.: A képzési küldetésünknek három formában teszünk eleget. Az egyik ilyen pillér a „Mi, a nép” [az Egyesült Államok alkotmányának bevezető szavai, amelyek a népszuverenitást fejezik ki] nevű múzeum. Az intézmény egyszerre ad otthont amerikai alkotmányos vitáknak, s végez polgári ismereteket oktató tevékenységet. A „Mi, a nép” múzeumnak Ieoh Ming Pei kínai származású amerikai építész által tervezett gyönyörű épülete ad otthont és izgalmas programokat kínál minden tanulni vágyó korosztálynak. Itt található az Egyesült Államok alkotmányának öt, valaha írt legkülönlegesebb tervezete, ideértve James Wilson eredeti javaslatát, valamint a Jognyilatkozat (Bill of Rights) egyik eredeti példányát is. Ezenkívül közszolgálati műsorokat is szervezünk Philadelphiában és Amerika-szerte egyaránt, amit „Városháza-programoknak” nevezünk. E programok mindegyike online is elérhető. Ezenfelül jómagam heti rendszerességgel vezetek „Mi, a nép” podcast-adásokat, amelyekben Amerika vezető konzervatív és liberális jogi szakértői vesznek részt. A hírekben felbukkanó olyan alkotmányjogi kérdésekről vitáznak a meghívott felek, mint például, hogy „kihirdetheti-e az elnök a rendkívüli állapotot annak érdekében, hogy határzárat építhessen” vagy „a jogegyenlőséget garantáló alkotmánykiegészítést lehet-e, és kell-e megkésve ratifikálni”.
Végezetül pedig, mi vagyunk az Egyesült Államok polgári ismereteket terjesztő központja is. E tekintetben az erőfeszítéseink gerincét az online interaktív alkotmány üzemeltetése jelenti. A tanulni vágyók világszerte elérhetik ezt az online platformot, ami a 2015-ös megalapítása óta elérte a 20 milliós látogatói számot. Az interaktív alkotmány ékköveit azok a tanulmányok jelentik, amelyeket konzervatív és liberális alkotmányjogi szakértők írtak. A Nemzeti Alkotmányközpont felkérte a Federalist Societyt, illetve az American Constitution Societyt − Amerika vezető konzervatív és liberális jogászszervezeteit −, hogy jelöljenek ki olyan jogi szakértőket a soraikból, akik aztán az alkotmány minden egyes rendelkezésével kapcsolatban megosztják, hogy mi az, amivel egyetértenek, és mi az, amivel nem. Így például rendkívül izgalmas, hogy a fegyverviselés jogáról szóló második alkotmánykiegészítésre kattintva egy ezerszavas vélemény látható a vezető konzervatív és liberális szakértőktől. Mindezt megszorozva az alkotmány nyolcvan szakaszával, egy olyan „alkotmányos lakoma” tárul elénk, amely valamennyiünk tudását gazdagítja. Ez a platform biztosít helyet azoknak a videóknak is, amelyekben a Legfelső Bíróság tagjai beszélnek az alkotmányról. Ezenfelül az általános- és középiskolások számára készített oktatóvideók is itt megtalálhatók. A platform leginnovatívabb része az, ahol olyan alkotmányjogi eszmecserék folytathatók, amelyek Amerika-szerte, így Philadelphiától Kaliforniáig és Kentuckytól Ohioig egyesítik az osztálytermeket. Ennek megfelelően a különböző osztálytermekben tanuló diákok alkotmányjogi eszmecseréit egy bíró vagy mestertanár moderálja. Reméljük, hogy ebbe az élménybe később állampolgárokat is be tudunk vonni azért, hogy népszerűsíthessük a polgárok közötti párbeszédet. Nem utolsó sorban pedig ez a platform valamennyi közszolgálati programunknak helyet biztosít, így a podcastoknak, a videóknak és a blogoknak is. Például, amikor valaki az alkotmány első kiegészítésére kattint, akkor valamennyi ezzel kapcsolatos közszolgálati program és blog láthatóvá válik. Amerika olyan vezető oktatási intézményeivel működünk együtt, amelyek diákok millióit szólítják meg a programon keresztül.