Szerdáig áll a termelés az ingolstadi Audi-gyárban

2019. január 29. 07:23

Ugyan hétfőn napközben még két nap leállást rendeltek el a németországi Audi egyik üzemében, estére kiderült, egy nappal tovább tart majd a győri motorgyártás kiesése miatti kényszerleállás. Közben kiderült, a konszern névadó márkáját, a Volkswagenek összeszerelését kis mértékben, a pozsonyi gyárban érinti a magyarországi munkabeszüntetés, ami a tervek szerint napokig is eltarthat.

2019. január 29. 07:23

Legalább szerdáig szünetel a termelés az Audi központi üzemében, a bajorországi Ingolstadtban a győri motorgyár dolgozóinak sztrájkja miatt – mondta a német autógyártó társaság egy szóvivője hétfőn az MTI-nek. A szóvivő elmondta: korábban úgy tervezték, hogy csak hétfőn és kedden állítják le a termelést az ingolstadti üzemben, de végül szerdára is szünetet kellett elrendelni.

Több ezer járművet nem tudnak legyártani, mert hiányoznak hozzájuk a Győrben készülő motorok. Egyelőre nem tudni, hogy mikor indulhat újra a termelés. Folyamatosan értékelik a helyzetet, napról-napra megvizsgálják, hogy lehet-e már folytatni a munkát - mondta a szóvivő. Az Audi másik németországi üzeme, a neckarsulmi gyár nem állt le, szerdáig van megfelelő számú motor a járművek összeszereléséhez. A hét második felétől ott is vizsgálni kell majd a gyártás folytatásának feltételeit.

A pozsonyi üzemben is vannak fennakadások

Egyelőre nem lehet megállapítani, hogy miként lehet behozni a lemaradást, a sztrájk miatti bevételkiesést és egyéb költségeket pedig csak annak végeztével lehet kiszámítani – mondta a szóvivő. Győrben nemcsak Audi, hanem Volkswagen márkájú járművekbe is készítenek motorokat, a győri Audi-telephely a legnagyobb motorgyártó üzem a számos márkát egyesítő Volkswagen (VW) konszernen belül.Ezzel kapcsolatban a VW egy szóvivője az MTI-nek elmondta, megtették az ahhoz szükséges lépéseket, hogy a sztrájk a lehető legkisebb mértékben befolyásolja a termelést. Így a Volkswagen márkájú járműveket gyártó üzemekben nincs is fennakadás a győri sztrájk miatt.

Ezt némileg cáfolta az a pozsonyi közlés, miszerint a győri Audiban január 24. óta tartott sztrájk a pozsonyi Volkswagen gyár termelését is befolyásolja az onnan származó alkatrészek miatt. A Volkswagen Slovakia szóvivője, Lucia Kovarovic Makayová az MTI megkeresésére kedden az közölte: a győri sztrájk egyelőre a luxus SUV-ok pozsonyi gyártására  volt hatással, a városi kisautók (NSF szegmens) gyártása viszont korlátozások nélkül folytatódik. Hozzátette: azokat az alkalmazottaikat akiket ez érint, időben értesítették a korlátozásokról. A szóvivő kérdésre válaszolva merő spekulációnak minősítette azt a közösségi oldalakon terjedő információt, miszerint a győriek sztrájkjához – szolidaritásból vagy más ok miatt – a pozsonyi VW dolgozói is csatlakozni készülnének. 

A VW a világ legnagyobb gépjárműgyártója, a csoporthoz tartozik a névadó Volkswagen és az Audi mellett a a Bentley, a Bugatti, a Lamborghini, a Porsche, a Seat és a Skoda autómárka, valamint a Ducati sportmotorkerékpár, és saját márkájú haszonjárművei mellett a Scania és a MAN tehergépjárműveket is a VW gyártja.

Kedden is folytatódik a sztrájk

Nem született megállapodás a hétfői tárgyalásokon, így folytatódik a sztrájk – közölte a szakszervezet az MTI-vel. Hozzátették, az eddigi hat nap alatt nem történt semmi rendkívüli, továbbra is magas a sztrájkban való részvétel.

Az Audi Hungária Független Szakszervezet (AHFSZ) felhívására a győri Audi-gyár dolgozói múlt hét csütörtökön léptek sztrájkba, amely a tervek szerint egy hétig tart. A szakszervezet legfőbb követelése 18 százalékos béremelés az idei évre, illetve a többi közép- és kelet-európai üzemhez hasonló bérezést szeretnének. Az Audi vezetése két év alatt húsz százalékos béremelést javasolt. Az AHFSZ-nek mintegy kilencezer tagja van. A győri Audi mintegy 13 ezer embert foglalkoztat.

(MTI)

Összesen 139 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
kombinátor
2019. január 29. 13:48
a lényeg a rombolás...én kivágnám az összes tüntetőt
Szotyola
2019. január 29. 12:51
Szeretnék eloszlatni néhány kételyt, mert jól láthatóan az itt kommentelők többsége sosem látott bele egy komoly multi döntéshozó mechanizmusába. Azt kell megérteni, hogy a multinál nincs demokrácia. Egy isten van: a profit. Ez az egyetlen szempont, ami minden más szempont fölött áll. Tudniillik ezek a multik részvénytársaságok. A részvényes, a befektető pedig akkor tesz pénzt az adott cégbe, ha az hónapról hónapra, évről évre jól realizálható profitot termel neki. És itt jön a csavar. Ahogy a kapitalizmus is csak akkor működik, ha évről évre nagyobb a növekedés, úgy a multi is csak akkor sikeres, ha üzleti negyedévről üzleti negyedévre egyre nagyobb profitot termel. Ha a multi idén csak pontosan ugyanakkora profitot termel, mint amennyit tavaly termelt, akkor a részvényesek már húzzák a szájukat és elkezdenek esni a multi részvényeinek értékei. Ezért vannak itt tévedésben sokan, amikor abban ringatják magukat, hogy az Audi majd beéri kevesebb profittal is és megadja a sztrájkolóknak a magasabb bért. Nincs az a menedzsment, aki oda merne állni a részvényesek elé, hogy bejelentse, csökkenni fog az idei profit a dolgozók magasabb bérköltsége miatt. Szóval a profit az szent. Az Audi, ha törik, ha szakad, akkor is elő fogja teremteni az előirányzott profitot. Ha megadja a magasabb bért a sztrájkolóknak, akkor a fedezéséhez szükséges összeget valahonnan máshonnan fogja elvonni. És valószínűleg a dolgozókon fog más formában spórolni. Azt kell megérteni, hogy egy multi sem engedhet a profitból. Máskülönben elpároltnak a részényesei egy másik, nagyobb profitot termelő multihoz.
dick52
2019. január 29. 11:23
Rúgják seggbe az SZB titkart. A sztrájk nem a melosokert van. Ennek Fleto örül a legjobban, meg Soros.
Agricola
2019. január 29. 11:06
Lenin Sto gyeláty (Mit Tegyünk) című műve is felteszi a kérdést. A szakszervezetnek erős érvei vannak: " a nemzetközi Audi-üzemekben kínált fizetési szinthez képest a győri jelentősen elmarad” Az elemzések alapján a csehországi Audi-gyárban 25, a szlovákiaiban 28, a lengyelországiban pedig 39 százalékkal többet keresnek a győri gyár munkavállalóihoz képest. A magyar állampolgárságú munkavállalók keresetének nagyságából (a győri Audi gyárban) arra lehet következtetni, hogy a a győri magyar munkavállaló nem ér annyit, mint a cseh, szlovák, lengyel állampolgárságú munkavállaló. Ettől a minderwertigkeitskomplex fejlődhet ki a győri munkavállalókban. Ez az alsóbbrendűség érzése a lélek érzése, amely a saját tökéletlenségének érzését fejezi ki.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!