Nem viccel Trump: ez az ország már retteg az új amerikai elnöktől
Az új amerikai elnök hamar megmutatta, hogy az Egyesült Államok érdekeit képviseli.
Ugyan hétfőn napközben még két nap leállást rendeltek el a németországi Audi egyik üzemében, estére kiderült, egy nappal tovább tart majd a győri motorgyártás kiesése miatti kényszerleállás. Közben kiderült, a konszern névadó márkáját, a Volkswagenek összeszerelését kis mértékben, a pozsonyi gyárban érinti a magyarországi munkabeszüntetés, ami a tervek szerint napokig is eltarthat.
Legalább szerdáig szünetel a termelés az Audi központi üzemében, a bajorországi Ingolstadtban a győri motorgyár dolgozóinak sztrájkja miatt – mondta a német autógyártó társaság egy szóvivője hétfőn az MTI-nek. A szóvivő elmondta: korábban úgy tervezték, hogy csak hétfőn és kedden állítják le a termelést az ingolstadti üzemben, de végül szerdára is szünetet kellett elrendelni.
Több ezer járművet nem tudnak legyártani, mert hiányoznak hozzájuk a Győrben készülő motorok. Egyelőre nem tudni, hogy mikor indulhat újra a termelés. Folyamatosan értékelik a helyzetet, napról-napra megvizsgálják, hogy lehet-e már folytatni a munkát - mondta a szóvivő. Az Audi másik németországi üzeme, a neckarsulmi gyár nem állt le, szerdáig van megfelelő számú motor a járművek összeszereléséhez. A hét második felétől ott is vizsgálni kell majd a gyártás folytatásának feltételeit.
A pozsonyi üzemben is vannak fennakadások
Egyelőre nem lehet megállapítani, hogy miként lehet behozni a lemaradást, a sztrájk miatti bevételkiesést és egyéb költségeket pedig csak annak végeztével lehet kiszámítani – mondta a szóvivő. Győrben nemcsak Audi, hanem Volkswagen márkájú járművekbe is készítenek motorokat, a győri Audi-telephely a legnagyobb motorgyártó üzem a számos márkát egyesítő Volkswagen (VW) konszernen belül.Ezzel kapcsolatban a VW egy szóvivője az MTI-nek elmondta, megtették az ahhoz szükséges lépéseket, hogy a sztrájk a lehető legkisebb mértékben befolyásolja a termelést. Így a Volkswagen márkájú járműveket gyártó üzemekben nincs is fennakadás a győri sztrájk miatt.
Ezt némileg cáfolta az a pozsonyi közlés, miszerint a győri Audiban január 24. óta tartott sztrájk a pozsonyi Volkswagen gyár termelését is befolyásolja az onnan származó alkatrészek miatt. A Volkswagen Slovakia szóvivője, Lucia Kovarovic Makayová az MTI megkeresésére kedden az közölte: a győri sztrájk egyelőre a luxus SUV-ok pozsonyi gyártására volt hatással, a városi kisautók (NSF szegmens) gyártása viszont korlátozások nélkül folytatódik. Hozzátette: azokat az alkalmazottaikat akiket ez érint, időben értesítették a korlátozásokról. A szóvivő kérdésre válaszolva merő spekulációnak minősítette azt a közösségi oldalakon terjedő információt, miszerint a győriek sztrájkjához – szolidaritásból vagy más ok miatt – a pozsonyi VW dolgozói is csatlakozni készülnének.
A VW a világ legnagyobb gépjárműgyártója, a csoporthoz tartozik a névadó Volkswagen és az Audi mellett a a Bentley, a Bugatti, a Lamborghini, a Porsche, a Seat és a Skoda autómárka, valamint a Ducati sportmotorkerékpár, és saját márkájú haszonjárművei mellett a Scania és a MAN tehergépjárműveket is a VW gyártja.
Kedden is folytatódik a sztrájk
Nem született megállapodás a hétfői tárgyalásokon, így folytatódik a sztrájk – közölte a szakszervezet az MTI-vel. Hozzátették, az eddigi hat nap alatt nem történt semmi rendkívüli, továbbra is magas a sztrájkban való részvétel.
Az Audi Hungária Független Szakszervezet (AHFSZ) felhívására a győri Audi-gyár dolgozói múlt hét csütörtökön léptek sztrájkba, amely a tervek szerint egy hétig tart. A szakszervezet legfőbb követelése 18 százalékos béremelés az idei évre, illetve a többi közép- és kelet-európai üzemhez hasonló bérezést szeretnének. Az Audi vezetése két év alatt húsz százalékos béremelést javasolt. Az AHFSZ-nek mintegy kilencezer tagja van. A győri Audi mintegy 13 ezer embert foglalkoztat.
(MTI)