A modernkor e technológiai újításai pedig nemcsak az üzleti gondolkodást, hanem az állami megfigyelés és adatszerzés alapvető jellegét és célját is jócskán átformálták. Joseph Lorenzo Hall, a washingtoni székhelyű Center for Democracy & Technology elemzőjének kutatásai szerint éppen a sajátos történelmi előzmények okán a rendészeti adatszerzés eddig rendszerint konkrét gyanú alapján indult és reaktív volt, vagyis egy-egy konkrét esemény váltotta ki, és ennek megfelelően általában célirányosság jellemezte. Ezzel szemben a modern kor állami adatszerzése, leginkább a digitális információk könnyű tárolhatóságának és összekapcsolásának köszönhetően megelőző jellegű, és egy általános adatfelhalmozással jár kéz a kézben. Így célja sokkal inkább az elrettentés, semmint egy már elkövetett cselekmény felderítése. A „digitális korszakban” ennek megfelelően sokkal többen látszanak, és sokkal több minden válik láthatóvá. Minderre igen szemléletes példaként szolgál az Egyesült Államok „war on terror”, vagyis a terrorizmus elleni meghirdetett háborúja során mindmáig alkalmazott, felhalmozó jellegű adatszerzés. Nem mellesleg a „digitális korszak” adatszerzési lehetőségei így kísértetiesen emlékeztetnek a gyarmatosításkori „general writs of assistance”, vagyis általános jellegű házkutatási parancs rosszemlékű gyakorlatára. A „digitális korszak” adatszerzésének jellege ennek megfelelően igencsak kétélű valóság: amellett, hogy a közbiztonság garantálásában nélkülözhetetlen szerepre tehet szert azzal fenyeget, hogy a magánélet védelmének szentsége egy mindenkit megillető alapvető jog helyett csak kevesek kiváltsága marad, vagy ahogyan George Orwell keserű víziójában jósolta: „ha el akarod képzelni a jövőt, képzelj egy csizmát, amely örökké egy emberi arcon tapos.”
Az amerikai legfelső bíróság idén nyáron egy egyszerű bűnténynek tűnő, ám éppen ilyen súlyos elvi kérdést felvető üggyel szembesült. Az Egyesült Államok kontra Carpenter néven ismerté vált ügyben a rendőrség Michigan és Ohio államokban elkövetett rablássorozat tettesei után nyomozott, amikor látókörükbe került Timothy Carpenter. Bár a gyanúsításhoz szükséges erejű gyanúok nem volt megállapítható, ennek dacára a rendőrség Timothy Carpenter mobiltelefon-szolgáltatójától mintegy három hónap cellainformációs adatait mindenféle bírói engedély vagy ellenőrzés nélkül beszerezte és lefoglalta. A cellainformációk a mobiltelefonok olyan információi, amelyet a szolgáltató átjátszótornyai rögzítenek elsősorban számlázási, minőségvédelmi és üzletfejlesztési okokból. Emellett azonban ezek az információk lehetőséget nyújtanak az adott mobiltelefon és így birtokosa földrajzi helyzetének, valamint mozgásának hozzávetőleges meghatározására is. Vagyis ezen adatok birtokosai teljes képet nyerhetnek arról, hogy az adott telefont birtokló személy pontosan milyen időpontban hol és milyen más telefonok közelében tartózkodott. Timothy Carpenter mobiltelefonjának cellainformációiból a nyomozók arra következtettek, hogy Carpenter több rablási cselekmény időpontjában a rablási helyszínek két mérföldes körzetében tartózkodott. Ezek alapján helyezték végül vád alá és ítélték el Timothy Carpentert. A fellebbezéseket követően a legfelső bíróság előtt feltett elvi jellegű kérdés az volt, vajon összhangban áll-e negyedik alkotmánykiegészítéssel az, hogy a nyomozók szabadon, bírói engedély nélkül hozzáférhetnek Timothy Carpenter mobiltelefonjának cellainformációihoz. Banki pénzforgalmi kimutatások és híváslisták hozzáférhetősége tekintetében hozott korábbi precedensdöntések szerint igen, ezek az adatok engedély nélkül hozzáférhetők, ugyanis a mobiltelefont használók ezeket az információkat a szolgáltatási szerződés alapján önként átadják a szolgáltatónak. A védelem, valamint az érdekükben fellépők szerint azonban ez a korábbi doktrína a „digitális korszakban” azért nem állja meg a helyét, mert a szolgáltatók a leghétköznapibb és legszokványosabb tevékenységek során is szenzitív adatok igen jelentős körének birtokába jutnak. Abban azonban mindenki egyetértett, hogy Timothy Carpenter ügye veti fel az elmúlt évtizedek legjelentősebb magánszférát érintő kérdését a legfelső bíróság előtt. Ezt pedig mi sem mutatja jobban annál, minthogy 2015–2016-ban csak az amerikai fővárosban több mint 75.000 cellainformáció-kiadás iránti rendőrségi megkeresés érkezett az egyik legnagyobb amerikai mobilszolgáltatóhoz.