Szorosabb együttműködés a Kaszpi-tenger térségével

2012. június 30. 09:58

A jelenleginél szorosabb együttműködést kell kialakítania a Kaszpi-tenger térségével az Európai Uniónak ahhoz, hogy minél biztonságosabb legyen a közösség energiaellátása – hangoztatta Orbán Viktor miniszterelnök szombaton Bakuban, a Crans Montana Fórumon.

2012. június 30. 09:58

Ha az unió minél több helyről szeretné beszerezni energiahordozóit, akkor mind politikailag, mind gazdaságilag erőteljesebb kapcsolatra van szükség közte és a Kaszpi-tenger térségének egyik legfontosabb országa, Azerbajdzsán között – jelentette ki a magyar kormányfő az energiabiztonságról rendezett tanácskozáson.

A miniszterelnök hozzátette: bár Azerbajdzsán részt vesz az EU Keleti Partnerség Programjában, ő személy szerint nem teljesen elégedett, mert az Európai Unió sokszor bürokratikus, lassú ezen a területen.

 

Felszólalásában kitért Közép-Európára is, kifejtve, hogy „a német és az orosz világ között elhelyezkedő, észak-déli irányból nézve a Balti-tengertől az Adriai-tengerig húzódó térség” nem rendelkezik jelentős energiaforrásokkal, gáz- és olajmezőkkel. Közép-Európának ezért központi kérdése az energiabiztonság. Ráadásul a kommunizmus alatt centralizált rendszer működött Közép-Európa és Oroszország között az energiaellátás területén is, így észak-déli fejlesztésekre egyáltalán nem volt lehetőség.

 

Ezért a kelet-nyugati infrastruktúra továbbfejlesztése mellett a magyar kormányfő mindenképpen szükségesnek tartja az észak-déli rendszerek kiépítését. A miniszterelnök kiállt a nukleáris energia szükségessége mellett is a Crans Montana Fórumon.

 

Összesen 10 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
blogen
2012. június 30. 11:47
Magyarország földgázszükséglete amúgy tengeren át is biztosítható lenne. Lényegében évi 180 átlagos méretű cseppfolyósított földgázszállító hajó kapacitásával egyenértékű a jelenlegi magyar fogyasztás, ez kétnaponta jelentene egy hajót egy szlovéniai vagy horvátországi MOL LNG terminálon, ha beruházna a magyar állam ebbe az alternatívába. Mivel az út az Adria és mondjuk az Öböl között tíz/tizenkét nap körül van, rakodással oda-vissza ez harminc napra nőhet, így ehhez a száznyolcvan szükséges úthoz egy 15-16 hajós legalább 125 ezer köbméter kapacitású LNG tankerflottára lenne szüksége a MOL-nak, ha a teljes magyar gázellátást a tengeren át akarná megoldani. Egy ilyen kapacitású hajó ára 40 milliárd Forint körül van. Hozzávetőleg 1000 milliárd Forintból biztosítható lenne a magyar energiafüggetlenség a tengeren át az LNG terminált és a gázvezetéket is beleértve.
Viktus
2012. június 30. 10:05
Emlékeim szerint passzoltuk a Nabucco projectet így csak a ruszki vezeték lesz ... úgyhogy felesleges költeni a repi utakra a térségbe, mert a ruszkikkal kell majd alkudozni.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!