Nyugatról érkező elismerés: „Kívülállóként azt látom, hogy Orbán Viktor ezeket a csapdákat eddig sikeresen elkerülte”
A volt brit brexitügyi főtárgyalóval, Lord David Frosttal beszélgettünk.
A Nabucco-ügyben szervezett csúcstalálkozótól való távolmaradását fontolgatta az uniós energiaügyi biztos, és más uniós tisztségviselőket is erre buzdított. A WikiLeaks által kiszivárogtatott táviratokból kiderül, az EU-t elbizonytalanított a Gyurcsány-kormány taktikázása a vezeték ügyében.
A Nabucco-projektben érintettek képviselői számára rendezett, 2009. január végi budapesti Nabucco-tanácskozástól való távolmaradását fontolgatta az uniós energiaügyi biztos, Andris Piebalgs, és más uniós tisztségviselőknek is azt tanácsolta, ne menjenek el a csúcsra - állítja egy, az európai uniós amerikai követségen íródott, a WikiLeaks által kiszivárogtatott amerikai diplomáciai távirat. A 2009. január 12-i, az Európai Bizottsághoz közel álló forrásra hivatkozó irat szerint Piebalgs magyar belpolitikai csatározásoktól tartott. A brüsszeli távirat szerint Magyarország Nabucco-nagykövete, Bayer Mihály úgy vélte, Jozias van Aartsen, az Európai Bizottság Nabucco-ügyi koordinátora terjesztheti a Nabucco-csúcs körüli magyarországi politikai megosztottságról szóló „városi legendát”.
A budapesti amerikai nagykövetség egy nappal később úgy reagált: az EU értesülései tévesek, és „a találkozó széles, többpárti támogatást élvez Magyarországon”. Kóka János akkori magyar gazdasági miniszter egy 2007. novemberi távirat tanúsága szerint azt felelte April Foleynak, hogy az EU Nabucco-ügyben tanúsított hozzáállása csalódást keltő.
Gyurcsány Ferenc akkori miniszterelnök 2007 márciusában az International Herald Tribune-nak nyilatkozva „álomnak” nevezte a Nabuccót - mondván, Magyarországnak nem álmokra, hanem projektekre van szüksége -, és gyakran találkozott Vlagyimir Putyin akkori orosz elnökkel. A kormányfő 2008. júliusi közép-ázsiai, Nabucco-ügyben tett körútjával azt akarta demonstrálni, hogy a magyar kormány nem csupán beszél a vezetékről, hanem tesz is érte. Egy táviratból kiderül: az EU-ban nagyon rossz visszhangja volt az útnak, „feltűnősködésnek” tekintették.