Jól tesszük, hogy ünnepelve gyászolunk, mert így évről évre egy országot csap arcul a magyar állami létezés hideg, sárnehéz rögvalósága. Mikor az Urálon túlról – mindegy, azon belül délről-e vagy északról, higgye úgy bárki, ahogyan neki kedvesebb – ideköltöztünk a lakályos Kárpát-medencébe, ezredéves elszigeteltséget vettünk a vállunkra. A köröttünk élő népek mindegyike jobban összetartozik valaki mással, mint velünk: közösebb a nyelve, a tudata vagy épp a sorsa. Házszámunkkal Kunság mezein és Tokaj szőlővesszein kívül az is együtt jár, hogy bizony nincs, nem lehet természetes szövetségesünk. A legjobb, amit fel tudunk mutatni, a lengyelek testvérisége és az osztrákok sógorsága. Olyanunk, mint a szlováknak a cseh, a románnak a moldáv, az osztráknak a német, nincsen.
Nem voltunk egyedül a németek oldalán az első világháborúban, és nem is hibáztunk talán nagyobbakat, mint azon az oldalon bárki más; sőt amit hibáztunk, azt úgyszólván együtt brácsáztuk el az osztrákokkal és a csehekkel. Mégis velünk statuáltak példát. A magyar történelem képlete a házszámunk által ránk rótt magány miatt rideg és fájdalmas: egységnyi magyar hibából több magyar kár származik, mint egységnyi osztrák vagy cseh hibából osztrák vagy cseh kár.
E tény mégsem indíthat méltatlankodó, ökölrázó lázadásra. Minden nép a maga keresztjét van hivatva cipelni, és messze nem a miénk a legnehezebb – az ukránokét például Oroszországnak hívják, a zsidókét antiszemitizmusnak, a görögökét matematikának, egész Afrikáét meg úgy, hogy gyarmatosítás. De íme a magyar kereszt: mi nem hibázhatunk annyit sem, mint a többiek. Míg más hibáit enyhe sorslegyintéssel büntetik, a mieinket ízekre szabdalással.
S miközben a lélek titkon revízióra vágyik, Deák Ferenccel vallva, hogy „amit erő vagy hatalom elvesz, azt idő és szerencse visszaadhatják”,
érdemes észben tartani: amíg csak létezünk, mindig van tőlünk mit elvenni. Mindig jöhetnek újabb Trianonok,