A Biblia mitológiai terminusokban mutatja be az ember érésének folyamatát – állítja Peterson. Az Ószövetség csoportidentitást kínál, mint az ember esendő állapotának megoldása, s ezt Mózes kodifikálja. Ez az ellenszer tökéletlen – maga Mózes, az ős-hős, Ősapa, nem léphet be az ígéret Földjére. Mózes „forradalmár”, aki átértékeli a célokat.
Az Újszövetség viszont a hőssel való azonosulást kínálja fel, mint amivel az ószövetségi megoldást meghaladó módon kezelhető a helyzetünk. De ez a folyamat – főleg az első lépések – Peterson szerint nagyon is ijesztőek, ezért aztán „Krisztus követése” (az imitatio Christi) – vagy más mitikus modellek kultúrhéroszának követése – inkább ritualisztikus imádásban nyilvánul meg. A valódi, önkéntes részvétel a „hősi folyamatban” a tudatlannal való bátor szembenézést jelenti, s itt az imádás már valódi azonosulás.
Krisztus tehát a hős, aki „alászállt a poklokra”,
szembenézett a kissé megmerevedett addigi zsidó hagyománnyal, és megújította azt. Mint mondja: „nem eltörölni jöttem a törvényt, hanem beteljesíteni”, azaz az ősök tudását megújítja és életre kelti, ezzel elhozva Isten királyságát a földre – azaz új harmóniát teremt.
„Ami elsősorban megkülönbözteti a kereszténységet (és judaizmust) a legtöbb keleti vallástól, az az, legalábbis nekem úgy tűnik, az a társadalommal való konfrontálódás forradalmi és profetikus eleme. Ez értelmet és formát ad a történelemnek, minthogy dialektikus jelentéssel ruházza fel” – írja Peterson, aki szerint egy társadalom sem – a keresztény sem – tudja teljesen beszippantani az egyént. Jó esetben az egészséges társadalomban és egyénben kiegyensúlyozottan van jelen a hagyomány és alkalmazkodás.
Krisztus keresztútja a nyugati moralitás axiómáinak forradalmi átstrukturálódását jeleníti meg szimbolikusan. De Krisztus mégsem eltörölte a törvényt, hanem beteljesítette, ilyen szempontból ő már benne volt az Ószövetségben is.
Sőt: ilyen szempontból Krisztus minden mitológiában jelen van, minthogy ő testesíti meg a cselekvés módját:
„Krisztus testesíti meg a hőst, aki a hagyományban gyökerezik, aki a narratív ábrázolása a sikeres egyéni és társadalmi adoptálódásnak”.
Ő a hatalom, ami káoszból rendet csinál. „Krisztus a morált túlviszi a kodifikált hagyományon – Mózes törvényén – való szigorú függésen, nem azért, mert az szükségtelen, hanem mert szükségszerűen és örökké elégtelen.”
A hagyománnyal való azonosulás – írja Peterson – elégtelen, de nem azért, mert a hagyományra nem volna szükség. Nagyon is szükség van rá, csak időnként meg kell újítani, s ez a megújulás implicite benne rejtőzik magában a hagyományban. Krisztus szimbolikusan megjelenik a Kivonulás könyvének végén, mint aki megmenti a kultúrát a rabszolgaságtól a törvénynek; és második Mózesként lép fel, aki egy spirituális királyságot kínál fel az Ígéret földjének utolsó megvalósulásaként.
Mindez persze a mitikus világot pszichológiai szempontból elemző jungiánus megközelítés megfejtése. Egy izgalmas szempont, aminél azonban a kereszténység és Krisztus több, jóval több. Mindenesetre a kereszténység drámájának ilyen olvasata is lehetséges.
Nyitóképen: Leonardo da Vinci Salvator Mundi című festménye (via)