„Száműztek minket a szentföldről” – Pumped Gabó gyászolja a Balaton Soundot
Teljesen összetörte a tény, hogy nem lesz több Sound.
Néhány hét, és végleg megszűnnek Magyarországon a mobilszolgáltatásokhoz kapcsoló nullás díjszabású csomagok. Csökkenteni fogják az adatkeretet, tehát ebből a szempontból fizetni kell majd a Facebook, a Messenger és az Instagram használatáért is. Megnéztük, a szolgáltatók miként és pontosan miről tájékoztatják ügyfeleiket a változás apropóján.
Futótűzként terjedt az elmúlt napokban a sajtóban az a hír, mely szerint harangoztak a népszerű közösségi oldalak ingyenes pörgetésének a mobilon, tavasztól ugyanis már csak adatforgalom terhére lesz használható például a Facebook, a Messenger, az Instragram vagy éppen a Spotify.
A HWSW online informatikai magazin írta meg a közelmúltban, hogy hét évvel az egységes európai uniós hálózatsemlegességi szabályozás hatálybalépése után búcsút intenek a hazai mobilszolgáltatók a tematikus korlátlan adatopcióknak. Ezeket a szakma nullás díjszabású ajánlatokként aposztrofálja az angol zero rate kifejezés alapján.
Akik figyelemmel követik a távközlési-informatikai piac történéseit, azok számára nem jelentett újdonságot a hír, hiszen nem egy friss döntés, hanem egy már évek óta húzódó jogi ügy áll a kivezetés mögött. Az Európai Unió Bírósága ugyanis már 2021 szeptemberében kimondta, hogy „azok a nullás díjszabású tarifaopciók, amelyek a különféle tartalmakhoz, alkalmazásokhoz, szolgáltatásokhoz kapcsolódó adatforgalmak között üzleti döntés alapján tesznek különbséget, önmagukban összeegyeztethetetlenek a nyílt internetről szóló rendeletben foglalt, a forgalom egyenlő kezelésére vonatkozó kötelezettséggel” – emlékeztetett a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnak (NMHH) a nyílt internet helyzetéről kiadott 2022-es jelentése. Az NMHH a bírósági ítéletre felhívta a mobilszolgáltatók figyelmét is, amelyek úgy reagáltak: az EU Bíróság döntését követően
azonban a még aktuális csomagjaik kivezetésére és a már megkötött előfizetői szerződések sorsának rendezésére megfelelő átmeneti időre van szükségük.
Ez az átmeneti idő hamarosan véget ér, miután a határidő március 31-én lejár. Erre tekintettel a szolgáltatók is igyekeznek felhívni klienseik figyelmét a változásra. A mobilágazatban piacvezető Magyar Telekom például arról tájékoztatta az ügyfeleit, hogy már március 1-jétől életbe lép a módosítás, így onnantól fogva a mobilok havidíj-csomagjaiban elérhető, az abban foglalt adatmennyiséget „a saját tartalmukkal nem csökkentő” alkalmazások használata terhelni fogja az adatkeretet.
„A szolgáltatások kivezetését követően minden olyan esetben, ha a fenti alkalmazásokat használod a saját mobilinternetedről (például facebookozol vagy épp Messengeren üzenetet írsz), az – a forgalmazott adatmennyiséggel azonos mértékben – csökkenti az adatkereted. Ha dominós vagy, akkor a tematikus opciók esetében március 1-je után az opció már nem fog megújulni, onnantól kezdve az érintett alkalmazásokat csak a saját adatkereted terhére tudod használni” – írta ügyfeleinek a cég. Azt azonban megjegyezték, hogy a dominósoknak a tematikus opciók február 28-ig még megújulhatnak és a megújulást követő 30 napig még felhasználhatóak, így nem fogják az adatkeretet fogyasztani az érintett alkalmazások. Március 1-jét követően viszont már nem újulnak meg az opciók – erősítették meg.
A Magyar Telekom az alkalmazások adathasználatáról azt írta: 100 darab üzenet küldése és fogadása Facebook Messengerben mindössze 10 kilobyte adatforgalmat generál, persze e mérték jelentősen eltérhet a küldött üzenetek mennyiségétől, típusától függően. Ha valaki egy percet böngészik a Facebookon – átlagos kép- és bejegyzésmennyiséggel, videómegtekintés nélkül –, az 2 megabyte adatforgalommal számolhat. Ugyanennyi zenehallgatás a Spotify-on – normál minőségű beállítással – 5,6 megabyte-ot jelent, míg ugyancsak egy perc Instagram feed nézegetése – átlagos mennyiségű kép és videó megtekintésével, fotófeltöltés nélkül – már 20 megabyte-tal csökkenti majd az adatkeretet.
A bírósági és az NMHH-döntésekre hivatkozva a megközelítőleg 3 millió előfizetővel rendelkező Yettel is részletes tájékoztatást tett közzé arról, pontosan mi és hogyan változik a társaságnál a közeljövőben. Eszerint a telekommunikációs cég egyes szolgáltatásait teljes egészében kivezeti, így ezeket a változás napjával törölni fogják az ügyfeleknél. Más esetekben a mobilinternet-hozzáférési szolgáltatás ugyan nem szűnik meg, de annak igénybevételi feltételei átalakulnak, és a változás napjával a szolgáltatás már nem biztosít korlátlan hozzáférést kiemelt tartalmakra – például e-mailezésre, zenei szolgáltatások igénybevételére és közösségimédia-tartalmak böngészésére –, a keletkezett adatmennyiség így az általános adatforgalmi keretet csökkenti majd.
A cég a lakossági számlás ügyfeleinek helyettesítésként korlátlan adatcsomagjait kínálja. Aki pedig nem ért egyet a változtatásokkal, azok – bár a szolgáltatások megszüntetése nem a Yettel, hanem az Európai Unió Bírósága döntési hatáskörébe tartozik – az egyoldalú szerződésmódosításról szóló értesítés kézhezvételtől számított 45 napon belül azonnali hatállyal jogosultak kötbérmentesen felmondani az előfizetői szerződést.
A Vodafone már 2022 októberében döntött arról, hogy kivezeti az úgynevezett zero rate adatopcióit. „Az évek során kiderült ugyanis, hogy Vodafone Pass csomagokkal a szolgáltató az uniós netsemlegességi irányelvekben foglaltakat megsérti, így versenytársaihoz hasonlóan kénytelen volt kivezetni a konstrukciókat a portfóliójából” – írta akkor a HWSW, megjegyezve, hogy a Pass adatopciókat a szolgáltatás meglévő ügyfelei 2023. március végéig még használhatják.
Nyitókép: MTI/EPA/Andrej Cukic