Von der Leyen csóválhatja a fejét: az Európai Tanács elnöke bemondta az igazságot Orbán Viktorról
Pedig általában nem azonos az álláspontjuk.
Egyenes, szőke bobfrizura, Armani-kosztüm és igényes, de nem kifejezetten stílusos megjelenés – így jellemezhető az első női olasz miniszterelnök stílusa, amelyet Kovásznai Andreával elemeztünk a Kifutóban.
Szalai Laura és Kovásznai Andrea írása
„A méltán híres olasz divatiparnak a tavalyi választásokig nem igazán volt konfliktusos kapcsolata az ország vezetői posztjára pályázó politikusokkal, ezt a „békebeli” állapotot szüntette meg Giorgia Meloni színre lépése” – mondja lapunknak Kovásznai Andrea stílustanácsadó. Felidézi, hogy javában zajlott az olasz választási kampány, amikor szeptemberben, a milánói Fashion Week idején
a jobboldali Olaszország Fivéreire. Többek között a Valentino és a Versace divatház képviselői bizonygatták oldalaikon, hogy a politikus által képviselt értékekkel nem szabad azonosulni, és az emberi jogokat igenis meg kell védeni a választáson. „Hasonló esetre máshol volt már példa korábban, emlékezzünk csak Donald Trump megválasztására, amikor is több tervező bejelentette, hogy nem hajlandó öltöztetni a first ladyt, Melania Trumpot” – idézi fel a szakember. Hozzáteszi, gyakori jelenség, hogy híres tervezők öltöztetik a politikusokat és segítenek olyan arculatot kitalálni, ami hozzájárulhat a pártjuk pozicionálásához. Például a korábbi amerikai first lady, majd külügyminiszter és elnökaspiráns Hillary Clintont Ralph Lauren öltöztette és öltözteti a mai napig, és köztudottan szívélyes kapcsolatot ápolnak egymással.
Három kosztüm a beiktatásra
Visszatérve Melonira, kifejezetten a stílusára is tettek kritikus megjegyzést: a Dior ház olasz művészeti igazgatója, Maria Grazia Chiuri az újdonsült miniszterelnök öltözködéséről azt mondta a Milano Finanza Fashion-nek:
Bár a divat nagyjai érzékelhetően nem szívlelik Melonit, a politikusnő kedvence Giorgio Armani, előszeretettel viseli a legendás tervező kosztümjeit. „Állítólag ő maga ment be egy Armani üzletbe és vásárolt magának három darab kosztümöt a beiktatására, két feketét és egy mélykéket. Ezeket azonban nem a divatház tervezte neki, és arról, hogy az ő ruháit viselte a közéleti szempontból kétségtelenül fajsúlyos eseményen, egyáltalán nem kommunikált Armani. Érzékelhetően nem büszkélkedik azzal, hogy a miniszterelnök kedvenc márkájának számít” – mutat rá a stílustanácsadó. Egyébként 2017-ben Giorgio Armani volt az a tervező, aki a Melania Trump öltöztetése kapcsán kirobbant vitában azt mondta: miért ne öltöztetne egy gyönyörű nőt, ha az megkéri erre? „Az én munkám az emberek öltöztetése, ez messze túlmutat a politikán” – fogalmazta meg korábban a hitvallását. „Ez egy intelligens hozzáállás, nem állt bele a divatvilágban eluralkodott sárdobálásba. Armani egyébként egy globálisan ismert és elismert név, a szakma divatfilozófusa, higgadtságáról és botránymentes működéséről híres, a márka óriási hatalomra tett szert a divatiparban. Így elképzelhetőnek tartom, hogy Meloni részéről tudatos döntés az iránta való hűség, azzal a céllal, hogy azonos benyomást keltsen a maga világában, a politikában” – mutat rá Kovásznai Andrea.
Stílusváltás a választás után
„Giorgia Meloni kemény jobboldali politikus, s ezt a megjelenése is tükrözi, például a gyakran viselt fekete kosztümjei is ezt igazolják” – idézi fel. Nem volt ez azonban mindig így: a szakértő emlékeztet, hogy a kampányai során még nagyon színesen, nőiesen öltözködött a politikus. „Nem vetette meg az izgalmas és kockázatosabb kombinációkat, feltűnő ékszereket viselt. Korábban az öltözködése tudatosságot mutatott, például a komor színek helyett almazöldben, rózsaszínben, lilában, élénkpirosban jelent meg, egyértelműen azt üzenve: látható akarok lenni a választóim számára. A beiktatása után viszont erős stílusváltást figyelhettünk meg nála, vélhetően a protokoll stábja hatására is: nem szerepelnek nőies attribútumok az öltözékében, maszkulin megjelenésre váltott.
Meloni egyáltalán nem akar egy first lady-szerű, hatásvadász, Vogue-címlapos nő lenni.
Ő az általa képviselt értékek és politikája révén akarja érvényesíteni magát” – hívja fel a figyelmet.
Ideális piros, apple watch és sneakerek
Kétségtelenül meglepő, hogy az első női olasz miniszterelnök nem akar stílusos lenni, ettől függetlenül a viseleteibe a stílustancsáadó szerint nem lehet belekötni. „Megjelenése tekintélyelvű, professzionális kormányzásról akar üzenni; az Armani kosztümökben komoly, drámai nő benyomását kelti. Meloni öltözékének elemei rendszerint a laza nadrág, nadrágkosztüm, emellett fekete és fehér ingeket hord. A kemény viselet diszharmonikus eleme egyedül a makramé, trikolór csipkekarkötője, amit gyakran visel. Emellett megjelenik nála a garbó, ami ugyancsak kicsit kilóg, hiszen ez a ruhadarab az olaszoknál kifejezetten trendinek számít, egyfajta életérzést közvetít. Olaszországban egy klassz nadrág egy garbóval, blézerrel maga a stílus. Míg nálunk évszakos viseletnek számít, ők képesek nyáron is viselni és izzadni benne, csak hogy jól nézzenek ki. Így elképzelhető, hogy Meloni ilyen formában mégiscsak csempészni akar egy kis stílust a megjelenésébe” – mutat rá. A szakértő ugyanakkor kiemeli, hogy a fekete nem áll jól neki, inkább a sötétkék passzol hozzá, amivel ugyanazt a drámai hatást tudja elérni, mint a fekete színnel. „A halvány pasztell színek, a szürke legyengíti őt. Ezzel szemben nagyon tetszik, amikor pirosat visel, az igazi ferrari piros ragyogóan mutat rajta” – fogalmaz.
Meloni egyébként nem akarja „kirakatba rakni” a luxust: például drága órák helyett apple watchot visel, ami tudatos lépés lehet a részéről a gazdasági válság közepén. „2018-ban erősen kritizálták őt a dizájner táskái miatt, ezektől meg is vált és helyettük helyi olasz, kézműves piacokon beszerezhető táskákat viselt a kampányban. Nagyon figyel arra, hogy a nép emberét reprezentálja, nem akar hibázni” – hangsúlyozza Kovásznai Andrea. Kitér arra is, hogy szeret sportcipőket is hordani többféle színben, kedvenc darabjai az Alexander McQueen snekarek, amiket a parlamentben is szokott viselni.
Nyitókép: MTI/EPA/ANSA/Giuseppe Lami