Szárazföldet érve hiába javasolják neki, hogy a könnyebb, part menti tengeri utat válassza célja eléréséhez, ő mégis úgy akarja az országot megismerni, hogy esőben és hóban, hegyeket mászva és a megáradt folyókban gázlókat keresve szeli keresztül a szigetet. És közben fotográfiákat készít azzal a macerás nedves kollódiumos eljárással, amivel olyannak tűnik a zabolázatlan izlandi tájakban, mint egy varázsló; egy minden hájjal megkent alkimista a gyarmattartó Dániából.
Lucas kísérőinek vezetője Ragnar (Ingvar Eggert Sigurðsson), aki hol tőről metszett északi dúvadként, hol a tájak és a természet minden apró rezdülését ismerő, a lovak lelkében olvasó férfiként tűnik fel. Mire eljutnak a célpontként kijelölt faluba, Lucas az izlanidak többségének szemében egy hitét fokozatosan elvesztő, nyomorult, gyűlölt és elszigetelt figurává válik, aki nem egészen így képzelte el a sziget részévé válást. Mindeközben a végletekig nyers Ragnar éppen ellenkező utat jár be:
Isten jelenlétét kezdi el keresni.
Izland látványa, benne a természet hangjai lenyűgözőek. Lucas egyszerre hallgatja a madarak és a nők énekét, az óceán hullámzását, a vízesések zúgását, az esőcseppek kopogását a lávaköveken, valamint a távoli vulkán dörgését, aminek olyan szaga van, „mintha a Föld beszart volna”. A lelkész végül is mindennek átadja magát, ami Izlandot jelenti, ugyanakkor mindezt a természettől és az állatoktól, az időjárástól és a helyi emberektől elidegenedve teszi. Az Isten földje az évszakok, élet és halál folytonos körforgásának ábrázolásával mutatja fel Lucas „eredendő bűnét” – hogy elbukik-e, vagy idővel megvilágosul és megtisztul, az döntse el a néző. Persze ez csak az egyik nézőpontja
ennek a vizuálisan lenyűgöző, üzenetében elgondolkodtató, rendkívül összetett filmdrámának.
Mióta divat lett, valószínűleg egyenes arányban értjük egyre kevésbé Izlandot, és vele azt a sajátos kultúrát, ami szó szerint az isten háta mögött, a zord természet körforgásában az évszázadok mozdulatlanságában létezett egészen a 19. század végéig, hogy aztán a 2008-as gazdasági összeomlást megelőző évekig a világ jóléti társadalmainak dobogós helyén tanyázzon. Itt nincs román kor és gótika, a legrégebbi épület is jó, ha kétszáz éves, a múlt képzőművészeti alkotásait pedig néhány textil és fafaragvány jelenti. Ezzel szemben a középkori sagák óta a meséknek és a legkülönfélébb történeteknek amelyek egyike sem királydráma, de nem is lovagregény, hanem egymást csesztető parasztok históriája olyan kultusza van, és olyan identitásképző eleme ez az országnak, amivel kevés kultúrnemzet dicsekedhet.
Nincs még egy ország, ahol lakosságarányosan annyian írnak és olvasnak könyvet, mint a 330 ezer lakosú Izlandon.