„A vásárló akár webshopon, akár e-mailben, akár telefonon rendelt terméket, szolgáltatást, indokolás nélkül joga van tőle elállni, akár postán, futárszolgálattal vagy éppen személyesen veszi át a terméket,
még akkor is, ha előtte bement ugyanabba a boltba, és fel- és kipróbálta” – szögezi le a helyettes államtitkár – ugyanakkor ezzel meg sem kell várni a termék átvételét, azelőtt is gyakorolható, de ami nagyon fontos: írásban kell megtenni, lehetőleg e-mailen; a kézbesítés árát ilyenkor a kereskedőnek vissza kell téríteni a termék vételárával együtt, a termék visszaküldésének költségét viszont a vásárló viseli, akinek úgy kell visszajuttatnia a terméket, ahogy az Általános Szerződési Feltételekben (ÁSZF) szerepel.
Kivételek persze akadnak: ha a termék egyedileg nekünk készült (mondjuk egy „Boldog karácsonyt, Józsikám!” feliratú póló), ha a szolgáltatás nem „visszaküldhető” (például egy koncert, amire nem tudtunk elmenni), akkor nem érvényesül ez a jog.
És persze vannak kevert esetek: ha egyedi gyártású, de nem megfelelő a termék – például a vevő M-es méretben rendelte a Józsikás pólót, de L-esben gyártották le neki – az már hibás teljesítés, és a vevő nem köteles átvenni. Akkor sem, ha az eladó közli: náluk ekkora az M-es, és kész – kivéve, ha a kereskedő feltöltött egy mérettáblázatot, ahonnan a fogyasztó értesülhetett erről – bontja ki a részleteket Kupecki Nóra. Itt már a hatóság egyedi mérlegelésébe tartozik, hogy külön menüpontban vagy a kilométeres ÁSZF megfelelőnek tartja-e ennek feltüntetését.
Ami biztos: ha az eladó nem tájékoztatja a vevőt a 14 napos elálláshoz való jogáról „az nagyon szomorú, amit, ha a vevő bejelentést tesz róla, a fogyasztóvédelmi hatóság mindenképpen szankcionálni fogj” – fogalmaz a szakpolitikus.