Álhír volt, hogy Budapesten is megjelent a népszerű kínai óriáscég
Úgy tűnik mégsem lesz Shein Magyarországon.
Előző nap mesterségesen megemelt, majd most visszaengedett ár hirdetése 50-60-70 százalékos kihagyhatatlan akcióként; nagy erőkkel hirdetett, de „sajnos” a boltban elfogyott akciós termékek; leárazott sörre vonatkozó ár, alatta „véletlenül” odapakolt teliáras termék; akciós terméket nem cserélő, vagy az elállási jogunkat nem ismerő kereskedő – ismerős jelenségek? Jó, ha tudjuk, vevőként – és eladóként – mihez van jogunk. Mi most Kupecki Nóra szakállamtitkár-asszonnyal összeszedtük ezeket.
Személyes élmény: emailben rendeltünk meg egy adott terméket (dekorcsempét), személyesen vettük át, ám utóbb kiderült, hogy mégsincs rá szükség – ennek megfelelően jeleztük a kereskedőnek, hogy élünk 14 napos elállási jogunkkal, és visszavittük a terméket a boltba. Az üzletben az eladók részéről ment a kavarás: csak akkor fizetnek, ha a nagyker visszaveszi, s akkor is csak a vételár felét. Utánanéztünk, levélben jeleztük, hogy ez bizony nem oké; a tulajdonos viszont – nem feltétlenül rosszindulatból, valószínűleg inkább csak tudatlanságból – személyesen jegyzett válaszlevelében kötötte az ebet a karóhoz, hogy ez bizony bolti vásárlás volt. El is küldte az azóta – gondolom – ronggyá kattintott Adózóna-cikket, miszerint ilyenkor (mármint bolti vásárláskor) a kereskedő nem köteles visszavenni a terméket, de most majd ő jófej lesz, és visszaveszi, lássuk, kivel van dolgunk. Nos, nem volt igaza: mivel
annak minden kitételével (ráadásul, mivel erről nem tájékoztatott, a vonatkozó kormányrendelet szerint ez további 12 hónappal meghosszabbította volna az elállási jogunkat); a pénzt mindenesetre visszakaptuk, happy end.
Ugyanakkor ebből is látszik, hogy a sokszor egyértelműnek tűnő jogi keretek a mindennapokban nem minden esetben ilyen egyértelműek, és gyakran még a kereskedők sem ismerik ezeket alaposan.
Úgy gondoltuk, a karácsonyi nagybevásárlásnál – bármennyire nem az ajándék az ünnep lényege – érdemes odafigyelnünk ezekre a dolgokra, ahogy a kereskedők is jobban teszik, ha a jogszabályok szerint írják ki az árakat és akcióznak le termékeket.
mint erre Kupecki Nóra alkotmányjogi jogalkotásért és fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár is felhívja figyelmünket.
Elöljáróban elmondja:
Utóbbi téren új szabályozás él idén május óta:
például egy 10 ezer forintos fülhallgatónak 18 ezerre, hogy aztán 50 százalékos Black Friday akció keretein belül 9 ezerért árulja. S nem csak azért, mert egy árösszehasonlító oldalba beütve hamar fellibben az akciós szoknya a lólábról, hanem mert immár az előző 30 nap legalacsonyabb árához köteles mérni a százalékos leértékelést, vagyis esetünkben a szép 50 százalékos leértékelés helyett a valódi 10 százalékost kell kiírnia – ellenkező esetben bírság lesz a vége.
Ugyanígy megtévesztő kereskedelmi gyakorlat, ha a Black Friday akcióban beharangozott termékből alulkészleteznek: vagyis valóban féláron adják a lapostévét, de csak három darab van belőle, utána csak a plakát vagy a netes banner marad kinn, hogy becsábítsa a vásárlókat. „Ilyenkor a fogyasztóvédelem egyedileg mérlegel a korábbi évek és a hasonló termékek készletei alapján, hogy tisztességtelen gyakorlat történt-e vagy sem”.
– nyitva tartásra vonatkozó tájékoztatás, vásárlók könyve, számlaadási kötelezettség – valamint a tévhitek és téves, vagy egyenesen a fogyasztó megtévesztéséhez vezető gyakorlatok, amelyek ellen fellépnek.
„Mivel az utóbbi években, s különösen a pandémia miatt előre tört az online kereskedelem, évek óta próbavásárlásokkal is ellenőrizzük ezeket, hogy a magyar emberek karácsonyi készülődése békésen és jogviták nélkül teljenek” – mondja Kupecki Nóra, aki arra is rámutatott, hányféle szabálytalan vagy egyenesen törvénytelen gyakorlattal találkozhat az ember. Ezek egy része kiszűrhető, ha az ember alaposabban megnézi az érintett weboldalt – teszi hozzá – létezik-e a cég, vannak-e rendesen feltüntetett cégadatok, elérhetőségek, nem csak egy Google fordítóval lefordított csaló oldal. „Ha gyanakszunk, a vásárláskor csináljunk képernyőfotót” – javasolja a helyettes államtitkár – „emellett kérhetjük utánvéttel is a terméket, ha nem bízunk száz százalékig az eladóban, noha a bankkártyáknál is létezik az úgynevezett chargeback szolgáltatás, hibás teljesítésnél vagy ha egyáltalán nem érkezik meg az előre kifizetett termék,vissza tudjuk kapni a pénzünket”.
A legális boltoknál maradva viszont az egyik sarokkő a 14 napos elállási jog, s az e kapcsán létező kavarások, mint a korábban idézett példa is mutatja.
„A vásárló akár webshopon, akár e-mailben, akár telefonon rendelt terméket, szolgáltatást, indokolás nélkül joga van tőle elállni, akár postán, futárszolgálattal vagy éppen személyesen veszi át a terméket,
még akkor is, ha előtte bement ugyanabba a boltba, és fel- és kipróbálta” – szögezi le a helyettes államtitkár – ugyanakkor ezzel meg sem kell várni a termék átvételét, azelőtt is gyakorolható, de ami nagyon fontos: írásban kell megtenni, lehetőleg e-mailen; a kézbesítés árát ilyenkor a kereskedőnek vissza kell téríteni a termék vételárával együtt, a termék visszaküldésének költségét viszont a vásárló viseli, akinek úgy kell visszajuttatnia a terméket, ahogy az Általános Szerződési Feltételekben (ÁSZF) szerepel.
Kivételek persze akadnak: ha a termék egyedileg nekünk készült (mondjuk egy „Boldog karácsonyt, Józsikám!” feliratú póló), ha a szolgáltatás nem „visszaküldhető” (például egy koncert, amire nem tudtunk elmenni), akkor nem érvényesül ez a jog.
És persze vannak kevert esetek: ha egyedi gyártású, de nem megfelelő a termék – például a vevő M-es méretben rendelte a Józsikás pólót, de L-esben gyártották le neki – az már hibás teljesítés, és a vevő nem köteles átvenni. Akkor sem, ha az eladó közli: náluk ekkora az M-es, és kész – kivéve, ha a kereskedő feltöltött egy mérettáblázatot, ahonnan a fogyasztó értesülhetett erről – bontja ki a részleteket Kupecki Nóra. Itt már a hatóság egyedi mérlegelésébe tartozik, hogy külön menüpontban vagy a kilométeres ÁSZF megfelelőnek tartja-e ennek feltüntetését.
Ami biztos: ha az eladó nem tájékoztatja a vevőt a 14 napos elálláshoz való jogáról „az nagyon szomorú, amit, ha a vevő bejelentést tesz róla, a fogyasztóvédelmi hatóság mindenképpen szankcionálni fogj” – fogalmaz a szakpolitikus.
Szintén online-specifikus történet, és elég gyakori is volt az elmúlt években, hogy a megrendelt termékek egyszerűen nem érkeztek meg karácsonyig. „A megnövekedett forgalom miatti esetleges késlekedésekre fel is szokták hívni a figyelmet, hogy például 5 nap a kiszállítás, de most valószínűleg több lesz. Ha ezt nem teszik meg, és erről tudomást szerzünk, azt szankcionáljuk” – teszi hozzá Kupecki Nóra.
Nem csak az online vásárlásokra, hanem minden 10 ezer forint feletti meghatározott tartós fogyasztási cikkre vonatkozik a kereskedő cserekötelezettsége 3 munkanapon belül, ha hibás volt vagy meghibásodik. „A pixelhiba is hiba, ha látható: ha csak egy pixel is rossz például egy LCD-televízión, a kereskedő köteles kicserélni” – tudjuk meg.
S akkor a hagyományos boltokra is érdemes kitérni pár gondolat erejéig, elsősorban az árcímkék tekintetében. Karácsonytól függetlenül is sűrűn látható, hogy
Kupecki Nóra hozzáfűzi: szeretné felhívni a figyelmet arra, hogy igenis írjunk a vásárlók könyvébe, hogyha valami szabálytalanságot észlelünk, mert a fogyasztóvédelmi hatóság ellenőrzi, a kereskedőnek pedig kötelessége 30 napon belül reagálni a panaszra – ellenkező esetben a fogyasztóvédelmi hatóság fellép vele szemben.