Húsz éve figyel a Nagy Testvér – 2002 óta tarolnak a valóságshow-k Magyarországon

2022. október 24. 18:21

A valóságshow műfaja köszöni szépen, jól van. A kukkolás, leskelődés ősi emberi szokása mellett a kereskedelmi tévék jól felmérték, mire van szükségük az embereknek: botrányra, meztelen nőkre, pornográfiára és minél több konfliktusra. Jól behatárolható alapkarakterekre, akik ezzel kiemelkedhettek az ismeretlenség homályából (s oda is tértek vissza a műsor végén rendre – kivéve néhányakat). Húszéves a valóságshow Magyarországon.

2022. október 24. 18:21
null
Veczán Zoltán
Veczán Zoltán

„De büdöset szartál, bazmeg!” – az ikonikus mondat a Farm című valóságshow-ban hangzott el az Úr 2002. évében, egy tizennégy éves srác egy budapesti lakásban pedig érdeklődve ült a tévé elé. Majd öt perc után átkapcsolt: a műsor trágár volt, de a – korabeli – South Park szellemessége nélkül, ostoba feladatokkal teli, de a Játék határok nélkül kedves bumfordisága, vagy a Legyen Ön is milliomos (ál)intellektusa nélkül;

se történet, se mondanivaló: egyszóval tömény unalom.

Hasonló ideig tudta foglalkoztatni Magyarország első, nagy dérrel-dúrral beharangozott igazi valóságshow-ja, a Big Brother, amelyet éppen egy nappal sulikezdés előtt vetített a TV2 2002. szeptember 1-jén (a Való Világ első részének időzítése még ennél is jobban sikerült, azt az egy évvel korábbi terrortámadások évfordulójára, szeptember 11-re időzítették).

Őszintén nem gyűlöltem az egészet, valójában inkább halálosan untam. Ellenszenvem inkább abból fakadt, hogy a csapból is ezeknek kellett folynia, és a frissen kezdett gimiben mindenképpen viszonyulni kellett valahogyan hozzá. Tisztességes nyárspolgárcsemeteként hát akkor már inkább azokhoz csatlakoztam, akik gyűlölték mint bulvármocskot; és nem azokhoz, akik élvezettel kitárgyalták, hogy ki, kivel mit miért és hogyan csinált a műsorban. Az ember tizennégy évesen még megél dolgokat, nem feltétlenül elemez, nekünk is elég magyarázatként szolgált arra, hogy mások miért szeretik ezeket a műsorokat az, hogy mert hülyék, és kész – és természetesen annál okosabbak vagyunk mi. Amennyire a túloldalon

státusz volt, hogy ki mennyit tud a szereplőkről, meg mennyire van képben a legutóbbi történésekből;

a miénken az, hogy mennyire nem nézzük és nem tudunk semmit róla, legfeljebb az elénk került előzetesek miatt ezt-azt (zárójel: egészen biztos vagyok benne, hogy mindkét csoportban akadtak konformista csapódók, de hát az iskolaudvar már csak ilyen hely).

A valóságshow-k népszerűségére a válasz természetesen ennél jóval összetettebb, és egyből le is kell szögeznünk, hogy amikor valaki azt mondja, „kulturális”, ott nem kimondottan minőségjelzőként használja ezt a szót – s most furcsa aktualitást is ad a témának nem csak a dicsőséges huszadik évforduló, hanem a Sebestyén Balázsék által nézettségért kreált műbalhé is.

Itt van Amerika

A valóságshow mint műfaj a kilencvenes évek terméke, a fent idézett kettő franchise névadói, a The Real World és a Big Brother is ebből a korból valók, természetesen nyugatiak (holland és amerikai licenc), és azon a faék egyszerű elven működnek, hogy nem profi színészeket állítanak szokatlan helyzetek (feladatok, kihívások, konfliktusok) elé, ugyanakkor érezhető az intim magánszféra nyilvánossá tételének egyre erősödő jellege is bennük (egyik korai, találó kritikája mindennek a Truman Show című film).

Mindez az ezredfordulón gyűrűzött be Magyarországra: a TV2 próbálkozott valami ilyesmivel (A tégla, A bázis), ám ezekben még inkább a vetélkedő elem dominált, a reality-áttörés Big Brotherhez és a Való Világhoz köthető.

Bulvárkutatók számára fontos kiindulópont, hogy – mint azt Guld Ádám, a Pécsi Tudományegyetem docense lapunknak korábban elmondta – a valóságshow-k az egyik legnagyobb előállítói az úgynevezett celebeknek, akikkel médiaszemélyiség-igényét az ipar kielégíthette.

Miért volt ennyire érdekes Berki Krisztián, mitől az a halála és a mai temetése?

Berki egy dologban emelkedett ki a bulvár perchősök köréből Guld Ádám médiakutató szerint: rendszeresen hozta a botrányos sztorikat, s azok minden válfaját, így megbízható ismertsége, saját márkája épült ki a folyamatos médiajelenlétnek köszönhetően. Ráadásul korántsem csak alacsony végzettségű, szegény emberek nézték, sőt.

A valóságshow-kkal tanulmányok ezrei foglalkoznak, s a magyarországi működésükről is született jó pár kutatás médiagazdaságtan, marketing, közönségkutatás és minden, mi szem s szájnak ingere (a legismertebbek: Zsolt Péter: A „Big Brother” szociálpszichológiája (itt), Szigeti Péter: Big Brothel – Valóságshow, pornográfia és tartalomszabályozás a konvergencia korában (itt), Fehér Katalin több tanulmánya, a Médiakutató interjúja Buda Béla pszichológussal) – akit behatóbban érdekel a téma, mindenképpen érdemes ezeket átfutnia –, majd a hamarosan szintén megérkező közösségi média elvitte a médiakutatói fókuszt erről.

A valóságshow-k azonban tovább virágoztak:

sorozatban jöttek az újabb és újabb évadok, új és új műsorformátumok, jellemzően külföldi produkciók koppintásai:

Survivor – A sziget, Rettegés foka, Celeb vagyok, ments ki innen! és a többi, a műfaj pedig lassan belesimult a magyar kereskedelmi televíziózás többi műfaja közé, sorsuk az olykor két-hárommilliósra felfutó, majd lejtmenetbe érő nézettségek szerint alakult.

Utálják, mégis nézik

Noha valamelyest változott a kép az elmúlt húsz évben, ahogy a médiafogyasztási szokások és a médiapiac is átalakult, s ezzel együtt természetesen a közönség is. Az „évfordulóra” is készült egyébként tanulmánykötet, nem más, mint az NMHH kiadásában (ide kattintva elérhető), szintén Guld bevezető tanulmányával.

Eszerint

A szakértők, sőt maga a közönség is elítéli a formátumot, mégis sokan nézik,
  • részben, mert a fikciós műfajoknál erősebb lehet a nézők azonosulása, hozzá közelebbiek az élethelyzetek;
  • A Big Brother és Való Világ-jellegű műsorokat, vagyis a szimpla „kukkolást” hamar felváltották a műfaji hibridek;
  • A televíziózás többi műfajába is beszivárgott a „reality”, a televíziózás uralkodó műfajává vált;
  • Miközben immár a közösségi média saját tartalomelőállítói is hasonló jellegű tartalmaikkal versenyeznek a tévével, sokszor sikeresebbek is;
  • s ennek a népszerűségnek a megértésére a média rituális felfogását (többek között ennek egy összegzése: itt) is magában foglaló, a közönség, tartalom, médium vizsgálatát egyaránt lehetővé tevő, holisztikus szemlélet legalkalmasabb.

Mint Guld a Mandinernek elmondja, médiagazdaságtani tétel, hogy a tévében nagyjából 10 éves trendek vannak, az amerikai piacon például a '80-as éveket a sorozatok aranykorának szokás tartani, a '90-es évek a talk show-k korszaka, míg a 2000-es években jön a reality, s utóbbi kettőt Császi Lajos médiakutató már a bulvármédiához sorolja – mutat rá Guld.

A 2010-es évek viszont már a hibridműfajok kora, alapvető műfajelemmé válik a reality, amit mindenféle műsortípushoz hozzá lehet illeszteni.

Így a tehetségkutatók, vetélkedők is feldúsulnak reality elemekkel,

ahogy a társkeresők, sőt természetfilmek esetében is jellemző ez.

Székely Levente, a Mathias Corvinus Collegium (MCC) keretei között működő Ifjúságkutató Intézet vezetője, a Budapesti Corvinus Egyetem adjunktusa szerint egyébként más műsorok is elindultak a valóságshow-k irányába, például a tehetségkutató műsoroknál is látható. Nem feltétlenül kell (vagy máshonnan nézve, már nem feltétlenül elég) mondjuk jól énekelni, kell hozzá az érzelmi töltet és sztorimesélés, a körítés, ez van az első helyen, aki akár a zenei vagy művészi tudása mellett nem elég érdekes személyiség, nem sok eséllyel indul, hiszen első a szórakoztatás, már a korábbi kukkolási effektuson túl. Eleve úgy vannak kiválogatva, hogy

kódolva legyen az egészben a konfliktusok sora, a polgárpukasztás, a botrány – véli a szociológus.

Nyugaton még hódít a trash

Emellett a bulvarizálódás folytatódik magukban a reality műsorokban is – teszi hozzá –: a karakterek hétköznapi, átlagos vagy az alatti környezetből érkező emberek, a műsor az érzelmekre hat, távol áll mindenféle értelmiségi diskurzustól; ehelyett sokszor a legalapvetőbb, sokszor állatias emberi emóciókról szólnak. Az élvezeti faktor is nagyrészt ezekhez – a bulvár működési elvét jelentő botrányhoz, szexualitáshoz, személyes titkok felfedéséhez – kötődik, mint például amikor egy-egy már bent lévő szereplő múltjáról derülnek ki sötét dolgok.

„Ami számomra érdekes, hogy míg Magyarországon a klasszikus trash reality már visszaszorult a rendszeres, nagyobb volumenű műsorgyártásból az említett hibridműfajok javára, addig Nyugat-Európában ezek mellett töretlen a népszerűsége azoknak a programoknak, amik tényleg csak annyiról szólnak, hogy egy csomó ismeretlen ember összezárva él néhány hétig” – mondja Guld. Emellett a családtörténeteknek, a szappanoperára hajazó dokurealityknek volt és van még óriási népszerűsége, mint például a Kardashian család életét bemutató műsor.

 

„Az első Big Brother adásokat én is néztem, médiatörténeti pillanat volt” – teszi hozzá kérdésünkre Székely. A szociológus szerint elég jól látható, hogy a közönség lelkesedése az első szériák után lelohadt, „jelentősen csökkent a nézettség és be is szorult egy tartományba”, s immár nem mindenki által nézett műsor és beszédtéma egy-egy ilyen reality show.

Jól behatárolható közönség

Az NMHH statisztikái alapján azt is látni, hogy

a közönség még mindig erős bázisát adják a 18-39 közötti korosztályok.

Ebből az alapfokú iskolai végzettséggel bírókat, köztük a fizikai dolgozókat érdekli még leginkább a műfaj, és csak másodsorban a tanuló fiatalokat, sorolja Székely, aki szerint a még mindig érzékelhető polgárpukkasztó, fiatalos jellege, s az ehhez kapcsolódó, a műsorban megjelenő viselkedésminták lehetnek még érdekesek ennek a korosztálynak. A tévé hagyományos közönségét jelentő nyugdíjasok, „a hatvan felettiek a kitartóak”, ugyanakkor általánosságban, ha nem is drasztikus módon, de az egész közönség valamelyest öregszik. „Ők már csak azért is nézik ezeket, mert a kereskedelmi tévék más műsoraikban is ajánlják, bemutatják a valóságshowjaik szereplőit, így ők akaratlanul is bekapcsolódnak ezekbe”.

Emellett a háromfősnél nagyobb háztartásokra is jellemző a műfaj fogyasztása, „azért nézik szerintem, mert egyszerűen be van kapcsolva a tévé. A reality, amit tipikusan háttérfogyaszt is az ember, szóval mindez nem jelenti azt, hogy mindenki a képernyő elé szögezve bámulja a szereplők kalandjait” – véli Székely.

Ami a szereplőket illeti, érdemes visszatérni azokra, akik nem koptak ki teljesen, vagy legalábbis azonnal a (bulvár)köztudatból: Majka (Majoros Péter) műsorvezetőként és zenészként, Nádai Anikó tévés személyiségként maradt ismert, Osváth Zsolt pedig éttermet nyitott és népszerű ellenzéki YouTube-csatornát üzemeltet. 

Mások kizárólag bulvárcelebként maradtak fenn, mint Nagy Alekosz vagy Baukó Éva.

A legtöbb egykori szereplőnek azonban a feledés jut,

vagy – a VV Fanniként ismertté vált Novozánszki Fanni esetében – még rosszabb sors. Ezek kapcsán Guld lapunknak rámutat: minden esetben az a kiindulási alap, hogy ezek a „nép gyermekei”. „Nagyon jól meg lehet rajzolni a társadalmi, szocioökonómiai vagy szociokulturális jellemzőit egy tipikus valóságshow-szereplőknek: általában a társadalom alsóbb rétegeiből, gyakran vidékről érkeznek” – mutat rá.

Ugyanakkor azt is érdemes kiemelni szerinte, hogy a szakma mindig tisztában van azzal, hogy „a reality műsor csak a nevében viseli a valóság elnevezést”. Valójában nagyon komolyan tervezett, szerkesztett, félig-meddig előre megírt műsorról van szó, s már a kiválogatásnál is alapkarakter típusnak megfelelőket keresnek:

legyen benne szende szűz, kikapós lány, domináns alfahím, visszahúzódó srác, cselszövő intrikus és így tovább.

Emellett, mutat rá, a sztárkutatások szempontjából érdekes, hogy ezek a műsorok újfajta ismertségtípust termelnek ki: látványos, de rendre rövid karrierek születnek a semmiből érkező szereplők esetében, akik rövid időre jóval nagyobb nyilvánosságot élveznek, mint akár egy klasszikus előadóművész. „Milliók látták, főleg az első VV- és BB-szériák szereplőit, heteken keresztül, azonban ismertségük általában addig tartott, amíg a műsor” – húzza alá a szakértő – „hiszen,

Sokan ezt érzékelik és próbálnak megkapaszkodni, megpróbálják „hitelesíteni” ezt az ismertséget, elvégre felmérik, hogy valójában nincs mögötte semmi: nem jó előadók, műsorvezetőnek is ritkán válnak be, ezért elindulnak kísérletek, a tánc, könnyűzene vagy éppen az erotika irányába.

„Ugyanakkor az ismertségipar farkastörvénye, hogy aki nem tud huzamosabb ideig érdekes lenni, annak ebben az iparágban nincs helye” – fejtegeti –, „ugyanazzal ritkán tudja folytatni, ritka kivétel Pumped Gabo és a dokurealityje, ott a karakter jellegzetessége miatt tudott megkapaszkodni 2-3 évadra”.

Ez lenne a paradicsom?

A valóságshow-k helyszínét Hankiss Elemér egyébként az édenkerthez hasonlította, mondván, édenhez hasonló állapot: dolgozni nem kell, minden körülmény és ellátás adott; a kiszavazás pedig a kiűzetés innen – példálózik Guld.

Ami még kódolva van a műsorokban,

az az emelkedő ingerküszöb okozta kihívás.

Az első a női test leleplezése volt, ezt követte az erotika, egészen a pornófilmek szintjéig fokozva időközben, végül a 2010-es évek második felében a férfitest leleplezése követte, ebben Aurelio karaktere „jeleskedett” – sorolja – de ott volt az „Ádám keresi Évát”, ahol a meztelen ismerkedés volt a tematika egy trópusi szigeten.

És mindig van tovább, hiszen a közösségi média megjelenése csak újabb lehetőséget nyitott az egyre népszerűbbé váló élő közvetítéseken keresztül például a brutalitás megjelenésének: ismert Stanislav Reshetnikov orosz videoblogger története, aki élő adásban ölte meg barátnőjét.

Mint Székely hozzáteszi: „ilyen szempontból a Truman Show irányából az Éhezők Viadala felé tendál a műfaj”.

Összesen 31 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Akitlosz
2022. október 25. 18:49
"A kukkolás, leskelődés ősi emberi szokása mellett a kereskedelmi tévék jól felmérték, mire van szükségük az embereknek: botrányra, meztelen nőkre, pornográfiára és minél több konfliktusra." Szegény Mandiner még erre is képtelen. Azt hiszi, hogy az embereknek lmopqra van szükségük pedig ugyan dehogy.
budapesti
2022. október 25. 16:00
Szerintem a valóságshow műfaját be kéne tiltani (vagy szigorúan korlátozni). Az ilyenek nagy része ocsmány baromság. Akik ilyenekért felelősek az RTL Klubnál (ahol az ultramocskos Való Világ ment "bevezetőként" jó másfél évtizede), vagy a TV2-nél (ahol az ugyanilyen mocskos Big Brother), azok mostanában jönnének ki a fegyházból, ha megkapták volna azt, amit erkölcsileg megérdemeltek volna ezeknek a valóságshow-knak a megszervezéséért, közvetítéséért (beleértve ezen adók igazgatóit is). A TV2 valahogy azzal húzta magát félre politikailag a jogos bírálat elől azóta, hogy ők "nem annyira ellenzékiek" (és akkor már, ugye, büntetlenül lehet kutat mérgezni), az RTL Klubért meg a német kormány részéről emeltek szót elég komolyan egy alkalommal, ha jól emlékszem. Úgyhogy a két trágyaokádógép ma is vígan működik. Meddig? Ki és mikor fogja ezeket a mocskos banditákat leállítani? Annak idején azzal a kikötéssel indulhattak el, hogy újfajta, "kereskedelmi" tévéként "megfelelnek a közszolgálatiság követelményének" is - vagyis használnak, nem ártanak a köznek. Amit aztán műveltek, az az ilyen elvárás rendszeres megszegése volt. Annak idején (például 2005-ben) az Országos Rádió és Televízió Testületben (ORTT) szavaztak is arról, hogy maradhasson-e a két szennycsatorna annak ellenére, hogy sok rájuk a panasz, és nagyon úgy néz ki, hogy nem feleltek meg az alapvető kormányzati elvárásnak. Ennek ellenére a testületben az SZDSZ (Timár János) és az MSZP képviselőjének a szavazatával akkor megmenekültek a megszüntetéstől. Az Országgyűlésben is napirendre kerültek (konkrétan a Balázs-show is említtetett) - érdemes átolvasgatni az akkoriban elmondottakat: https://www.parlament.hu/documents/static/biz38/bizjkv38/KSB/0607111.htm Később pedig már a politikusok, az értelmiségi közvélemény is "hozzájuk fásult" - és bár a legmocskosabb valóságshow -kkal egy időre leálltak (talán óvatosságból, vagy mert a lumpenproli közönségük ráunt), az elmúlt években még azokat is újra kezdték.
budapesti
2022. október 25. 14:54
Bunkók csinálják bunkókról bunkóknak. Szerintem a valóságshow műfaját be kéne tiltani (vagy szigorúan korlátozni). Az ilyenek nagy része ocsmány baromság.
Szilágyi Miklós
2022. október 25. 12:42
Életemben egy részt se tudtam végignézni egyikből se. Ja, de igen! Ahol profi előadóművészeket zártak be (Ganxsta, Kozsó). És ezek valóban szórakoztató módon el is bohóckodtak egymással, és egy részt meg is bírtam nézni.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!