„A táj túl van használva: nem tud megújulni, az életfolyamatai leállnak, elveszíti munkaképességét, akár az ember, akinek húsz órát kell dolgoznia naponta. A nyolcvanszázalékos szántóművelés ugyanúgy az összeomláshoz vezet, a túlzott használat önmagát pusztítja el, illetve magunkat pusztítjuk általa” – hangsúlyozza.
Ezzel szemben a helyes vízhasználatban van helye a víznek: olyan művelési ágakat és módokat alkalmazunk, amelyek szeretik vagy bírják vizet. És ez nagyjából bármi lehet a szántón és a településen kívül, tudjuk meg: több rét, legelő, erdő, vizes élőhely, ezek vegyesen mind kellenek.
Forgatás nélküli talajművelésre van szükség, ahol nem áll fél évig csupaszon a talaj. Állandó növényborítottság kell, élő talaj, amely tárolja és körforgásban tartja a vizet. Ily módon a táj életfolyamatai is tudnának működni, megfelelő léptékben és mértékben ellátná vízzel a részeit, még a szántókat, a gabonatermesztést is. A víz helyét a táj eredendő struktúrája jelöli ki:
a medrek, erek, árterek megvannak, csak éppen rosszul használjuk őket,
hibás az értékrend, a tájértelmezési rendszer – szögezi le Balogh Péter.
A szakember szerint a geográfusi megközelítés ökologikus: az egész rendszert tekinti, ennek tanulsága például, hogy a jelenségek nem önmagukban értelmezendők, hiszen az csak a felszín. Ilyen az árvíz, a belvíz, az aszály, a szén-dioxid növekedése a légkörben vagy a jelenleg épp összeomlást eredményező válságok gazdasági és társadalmi szinten. A jelenségek mindig egy rendszer működésének eredményei, ha javítani akarunk, az egész rendszert kell látnunk és megváltoztatnunk. A működést a struktúra határozza meg – például a vízhasználatot a csatornahálózat –, a struktúrát pedig az értékrendi szint, vagyis „legegyszerűbben szólva az, hogy mit látunk szépnek”.
„Ami a szántás, a ringó búzatábla a mezőgazdaságban, az a felületek túlzott burkolása a városokban, köz- és magánterületeken egyaránt. Idetartoznak a steril pázsitok is a menő kertvárosokban, a falevelek szemétként való értelmezése akár falvakban is. Mert a sterilitás lett a lényeg: a »rend« fogalom helyét átvette az »élettelen«. Az élet helyét átvette a pénz, illetve a több pénz, profit” – magyarázza a geográfus.