A gyermekek védelmében az alábbi levelet küldtem ma Magyar Péternek
A gyermeknevelés és a gyermekvédelem nem politikai show-műsor.
Az EP receptje: végy egy vérmes ülésvezetőt, egy trendi témát, és adj hozzá egy szem politikailag elfogult nemzeti „szakértőt”.
Összeült csütörtökön az Európai Parlament dezinformációval foglalkozó különbizottsága, az INGE2. A téma az orosz információs befolyás, propaganda terjedése volt – na nem az EU-ban,
Azzal senki sem foglalkozott a teremben, hogy Katalónia Spanyolország autonóm tartománya, míg Magyarország önálló szuverén államként az Európai Unió teljes jogú tagja.
Mint ahogy azt sem zavart senkit, hogy habár a szinkrontolmácsolás spanyol, francia, szlovén, német, olasz, lengyel és angol nyelven elérhető volt, magyar nyelven az ülést senki sem tudta követni.
Akit a rendelkezésre álló nyelvek valamelyikén érdekel az ülés, az alább tekintheti meg:
A magyar nyelv hiánya senkit sem hozott zavarba a teremben. A részt vevők többsége saját anyanyelvén győződhetett meg arról, hogy a politikusok és a szakértők szinte egyöntetűen kezelik kész tényként azt, hogy Magyarország, különösen pedig Orbán Viktor miniszterelnök van leginkább kitéve az orosz propagandának az EU-ban. „The case of Hungary” – így fogalmaztak többen is a jelenlévők közül Magyarország kapcsán, azt a benyomást keltve a szemlélődőben, mintha hazánkkal kapcsolatban nemcsak, hogy ilyen vád merült volna fel,
Ilyen környezetben minden további nélkül beleférhetett akár az is, hogy az ülést vezető Raphaël Glucksmann (Szocialisták és Demokraták Progresszív Szövetsége) a beszélgetés egy pontján gúnyos félmosollyal így vegye vissza a szót Krekó Pétertől, a Political Capital ügyvezető igazgatójától: „Kinek van szüksége a Sputnik News-ra, ha van állami televíziód is, hogy propagálja a hazugságaidat?”
Glucksmannak köszönhetjük a következő, szintén Krekó Péterhez intézett kérdést is:
A motorháztető alatt
Ha bárkit is érdekel, hogy hogyan készülnek az Európai Unió, s különösen az Európai Parlament sokszor túlzóan egyoldalú, kiegyensúlyozatlan határozatai, jelentései, az elég, ha szúrópróbaszerűen beleteker a videóanyagba.
Az Európai Parlament dezinformációval foglalkozó különbizottsága
A három szakértő ugyanakkor nem ugyanannak a problémakörnek pro és kontra érveit ütköztette egymással, hogy aztán végül egy szakmailag is védhető konszenzus alakuljon ki.
Ehelyett Glucksmannék a Spinelli-terembe rendelték Jakub Kalenskýt, a European Centre of Excellence for Countering Hybrid Treats nevű, dezinformáció kutatására szakosodott intézet szenior kutatóját és Jesús González Albalat újságírót az El Periódico de Catalunya című balközép spanyol laptól.
a „magyar helyzetről” tartott előadásával.
Ha a szakember rátermettségét nem is vonjuk kétségbe, az Európai Parlament munkamódszeréről azért sokat elárul az, hogy egy ilyen témában megelégszik egyetlen, köztudottan részrehajló szakvéleménnyel.
A leginformatívabb előadást egyébként Jakub Kalenský tartotta. Habár egy „magyarozásra” kalibrált panelbeszélgetés keretei között kellett mozognia, alapvetően tartotta magát ahhoz, hogy a dezinformáció általános jelenségeivel foglalkozzon.
Előadásából megtudhattuk, hogy
A dezinformáció, vagyis félretájékoztatás és álhírterjesztés ugyanis „orosz kezekben” egyfajta katonai célok elérését szolgáló nem katonai eszköz.
Oroszország ugyanis zéró összegű játszma keretében azt tűzte ki célul, hogy gyengítse a Nyugatot, a Kreml egyidejű erősítése mellett. Mindezt Kalenský szerint Moszkva az igazsághoz és az objektív realitáshoz fűződő eszményképek lerombolásával hajtja végre. A kutató szerint egyébként sikeresen: szerinte már most túlságosan sok ember véli úgy a Nyugaton, hogy a Nyugatot kell okolni az orosz-ukrán háború kirobbantása miatt.
Kalensky szerint a propagandával szemben négy módon lehet felvenni a harcot. Egyrészt, a fenyegetést szükséges dokumentálni – sokkal hatékonyabban, mint ma. Másrészt, fel kell hívni az emberek figyelmét a fenyegetésre, harmadrészt az információs rendszerekben rejlő hibákat kell kijavítani. Végül, de nem utolsó sorban pedig
elő kell állítani és meg kell büntetni az „információs agresszorokat”.
Kalensky érthetetlennek és elhibázottnak tartja azt, hogy hogyan fordulhatott elő, hogy a háborút megelőzően nyugati beruházók éveken keresztül egyébként propaganda-fórumként megbélyegzett orosz médiumokban hirdettek tudatosan.
A Political Capital ügyvezető igazgatója már a papírról felolvasott és angolul elhadart előadása legelején rögzítette, hogy Jakub Kalenský elegáns megoldásától eltérően nem általánosságban a dezinformációról fog beszélni, hanem kifejezetten Magyarországról. Úgy véli, hogy a Kreml stratégia a dezinformációs kampányokkal az, hogy megtalálja egy adott rendszer leggyengébb láncszemét, ami szerinte Magyarország. Erre lehet legalábbis következtetni abból, hogy
Előadását négy olyan tényezőre – energetika, gazdasági befolyás, titkosszolgálati aktivitás és dezinformáció – fűzte fel, amelyek az orosz befolyás tekintetében elvileg a világ bármelyik államában érvényesülhetnének. Krekó szerint ez a négy tényező Magyarországon máshogy érvényesül, mint a világ többi részén, ez pedig „magyarspecifikussá” teszi ezeket a tényezőket.
Krekó úgy véli, hogy míg a 2010 előtti baloldali MSZP-SZDSZ-koalíció pragmatikusan állt az orosz kérdéshez, különösen az energetika terén 2010-et követően fordulat állt be a külpolitikában. Példaként a Political Capital ügyvezetője a Paks 2-beruházást emeli ki, amelynek jelentőségét növeli, hogy ahhoz jelentős összegű hitelfelvétel is társul.
Az elemző szerint Magyarország a többi országgal összehasonlításban is kiemelten sérülékeny az orosz titkosszolgálati tevékenységgel szemben. A Magyarországon akkreditált orosz diplomaták számából és a Nemzetközi Beruházási Bank hazánkban kifejtett tevékenységével kapcsolatban pedig
Krekó arra következtet, hogy Budapest mára az EU egyik legnagyobb „kémelosztójává” vált.
Nem ez volt Krekó egyetlen kemény kijelentése Magyarországra vonatkozóan: úgy vélekedik, hogy hazánk ma már „információs autokrácia”. Ezzel összefüggésben pedig azt is rögzíteni kívánta: senki sem várhatja el a magyar szavazóktól, hogy körültekintően szavaznak bármelyik pártra is, hogyha közben szerinte a média 80 százaléka a kormányzat befolyása alatt áll.
Krekó előadása kapcsán persze több jelen lévő politikus is azt kérdezte, hogy mégis mit lehet tenni Magyarországgal szemben. A Political Capital ügyvezetője ezekre a kérdésekre összegzően úgy felelt, hogy habár nincs abban a helyzetben, hogy konkrét ajánlásokat tegyen Magyarország rendszabályozására, szerinte Magyarország a szankciók „szellemiségét” kerüli meg azzal, hogy a médiájában teret enged az orosz propagandának. Krekó úgy véli, hogy
Az ülésen elhangzottak fő üzenete az, hogy a propagandamédiumok nem médiumok, így nem élvezik azt a védelmet (lásd pl. sajtó- és véleményszabadság), amelyet a klasszikus médiatermékek. Vagyis – Kalenský, Krekó és társaik – álláspontja szerint ezeket a propagandát híresztelőnek ítélt médiumokat meg kell büntetni, elérésüket pedig korlátozni kell.
Nem vitatva azt, hogy a dezinformáció valós probléma, az az elleni küzdelem eszközeinek kiválasztásakor ugyanakkor kiemelt körültekintéssel kell eljárni. Jelenleg a média vezető témája az orosz-ukrán háború. Valós időben születnek elemzések, tudósítások, kommentárok úgy, hogy közben a háború köde aligha oszladozik.
Mégis, az ülésen elhangzottakból arra lehet következtetni, hogy
annak „sokszínűségének és integritásának védelmében”.
Ennek kapcsán Rasa Juknevičienė litván EP-képviselő hozzáállása különösen zavarba ejtő. Felidézte, hogy a háború kirobbanását követő második hónapban Olaszország egyik legjelentősebb médiuma interjút készített Szergej Lavrov orosz külügyminiszterrel. Juknevičienė szerint nem helytálló a sajtószabadságra hivatkozni, amikor „az EU által szankcionált háborús bűnösök, személyiségek terjeszthetnek brutális hazugságokat nyugati demokráciákban”.
Kalenský erre adott válaszában kifejtette, hogy ugyan lát értéket abban, hogy a Lavrovhoz hasonló politikusoknak is teret engedjenek a hagyományos médiában,
ugyanakkor mondandójukat „megfelelően keretezni kellene” a médiumok által.
A keretezés szerinte akkor ideális, ha a médium közli ugyan a politikusok nyilatkozatát, de figyelmezteti az olvasók (fogyasztót) arra, hogy „notórius hazudozótól” fogad be épp médiatartalmat.
Kép: Raphaël Glucksmann szavaz az Európai Parlamentben. A kép illusztráció. FREDERICK FLORIN / AFP