elő kell állítani és meg kell büntetni az „információs agresszorokat”.
”. Kalensky érthetetlennek és elhibázottnak tartja azt, hogy hogyan fordulhatott elő, hogy a háborút megelőzően nyugati beruházók éveken keresztül egyébként propaganda-fórumként megbélyegzett orosz médiumokban hirdettek tudatosan.
Krekó Péter: Senki se várhatja azt, hogy a magyar szavazók körültekintően szavaznak
A Political Capital ügyvezető igazgatója már a papírról felolvasott és angolul elhadart előadása legelején rögzítette, hogy Jakub Kalenský elegáns megoldásától eltérően nem általánosságban a dezinformációról fog beszélni, hanem kifejezetten Magyarországról. Úgy véli, hogy a Kreml stratégia a dezinformációs kampányokkal az, hogy megtalálja egy adott rendszer leggyengébb láncszemét, ami szerinte Magyarország. Erre lehet legalábbis következtetni abból, hogy
Krekó Magyarországot a Kreml legsikeresebb projektjének nevezte.
Előadását négy olyan tényezőre – energetika, gazdasági befolyás, titkosszolgálati aktivitás és dezinformáció – fűzte fel, amelyek az orosz befolyás tekintetében elvileg a világ bármelyik államában érvényesülhetnének. Krekó szerint ez a négy tényező Magyarországon máshogy érvényesül, mint a világ többi részén, ez pedig „magyarspecifikussá” teszi ezeket a tényezőket.
Krekó úgy véli, hogy míg a 2010 előtti baloldali MSZP-SZDSZ-koalíció pragmatikusan állt az orosz kérdéshez, különösen az energetika terén 2010-et követően fordulat állt be a külpolitikában. Példaként a Political Capital ügyvezetője a Paks 2-beruházást emeli ki, amelynek jelentőségét növeli, hogy ahhoz jelentős összegű hitelfelvétel is társul.
Az elemző szerint Magyarország a többi országgal összehasonlításban is kiemelten sérülékeny az orosz titkosszolgálati tevékenységgel szemben. A Magyarországon akkreditált orosz diplomaták számából és a Nemzetközi Beruházási Bank hazánkban kifejtett tevékenységével kapcsolatban pedig
Krekó arra következtet, hogy Budapest mára az EU egyik legnagyobb „kémelosztójává” vált.
” vált. Nem ez volt Krekó egyetlen kemény kijelentése Magyarországra vonatkozóan: úgy vélekedik, hogy hazánk ma már „információs autokrácia”. Ezzel összefüggésben pedig azt is rögzíteni kívánta: senki sem várhatja el a magyar szavazóktól, hogy körültekintően szavaznak bármelyik pártra is, hogyha közben szerinte a média 80 százaléka a kormányzat befolyása alatt áll.
Krekó előadása kapcsán persze több jelen lévő politikus is azt kérdezte, hogy mégis mit lehet tenni Magyarországgal szemben. A Political Capital ügyvezetője ezekre a kérdésekre összegzően úgy felelt, hogy habár nincs abban a helyzetben, hogy konkrét ajánlásokat tegyen Magyarország rendszabályozására, szerinte Magyarország a szankciók „szellemiségét” kerüli meg azzal, hogy a médiájában teret enged az orosz propagandának. Krekó úgy véli, hogy
ebbe az irányba akár el is lehetne indulni, ha Magyarország ismételt megrendszabályozása kerülne terítékre.
A problémák valósak, de a problémák orvoslása is újabb problémákat vet fel
Az ülésen elhangzottak fő üzenete az, hogy a propagandamédiumok nem médiumok, így nem élvezik azt a védelmet (lásd pl. sajtó- és véleményszabadság), amelyet a klasszikus médiatermékek. Vagyis – Kalenský, Krekó és társaik – álláspontja szerint ezeket a propagandát híresztelőnek ítélt médiumokat meg kell büntetni, elérésüket pedig korlátozni kell.
Nem vitatva azt, hogy a dezinformáció valós probléma, az az elleni küzdelem eszközeinek kiválasztásakor ugyanakkor kiemelt körültekintéssel kell eljárni. Jelenleg a média vezető témája az orosz-ukrán háború. Valós időben születnek elemzések, tudósítások, kommentárok úgy, hogy közben a háború köde aligha oszladozik.
Mégis, az ülésen elhangzottakból arra lehet következtetni, hogy
a jövőben uniós szinten is nagyobb hangsúlyt fektetnek az információs tér monitorozására,
annak „sokszínűségének és integritásának védelmében”.
Ennek kapcsán Rasa Juknevičienė litván EP-képviselő hozzáállása különösen zavarba ejtő. Felidézte, hogy a háború kirobbanását követő második hónapban Olaszország egyik legjelentősebb médiuma interjút készített Szergej Lavrov orosz külügyminiszterrel. Juknevičienė szerint nem helytálló a sajtószabadságra hivatkozni, amikor „az EU által szankcionált háborús bűnösök, személyiségek terjeszthetnek brutális hazugságokat nyugati demokráciákban”.
Kalenský erre adott válaszában kifejtette, hogy ugyan lát értéket abban, hogy a Lavrovhoz hasonló politikusoknak is teret engedjenek a hagyományos médiában,
ugyanakkor mondandójukat „megfelelően keretezni kellene” a médiumok által.
” a médiumok által.A keretezés szerinte akkor ideális, ha a médium közli ugyan a politikusok nyilatkozatát, de figyelmezteti az olvasók (fogyasztót) arra, hogy „notórius hazudozótól” fogad be épp médiatartalmat.
Kép: Raphaël Glucksmann szavaz az Európai Parlamentben. A kép illusztráció. FREDERICK FLORIN / AFP