Minapi hír, hogy az Európai Parlament mégsem fogja beperelni az Európai Bizottságot a jogállamisági mechanizmus körüli tétlenkedése miatt. Mindeközben arról hallani, hogy Magyarország és Lengyelország politikai egyezséget köthet az Európai Unióval. Nem annak beismerésének irányába mutatnak a fejlemények, hogy a jogállamisági projekt nem fenntartható?
Ezt nem hiszem. A Parlament azon az alapon perelné az Európai Bizottságot, hogy utóbbi elmulasztotta a döntéshozatalt (’failure to act’). Ez a jogalap arra szolgál, hogy felelősségre lehessen vonni egy passzivitásba vonult uniós intézményt. Az EP rossz kilátásokkal pereskedett volna, tisztában volt vele, hogy minden bizonnyal veszítene. Ezért hát elálltak a keresettől. Csakhogy
mindeközben sikerült akkora zajt csapni, hogy az a Bizottságot is megijesztette.
Ennek eredményeképpen nincs pontos megállapodás Lengyelországgal és Magyarországgal a helyreállítási alap pénzeiről. Ráadásul Magyarország feje felett még a mechanizmus eljárása is Damoklész kardjaként lebeg. Épp ellenkezőleg tehát: az Európai Parlament mesterien forgatja fegyverként a jogállamiságot. Attól tartok, hogy ma ahelyett, hogy a történet végén járnánk, az csak épp most veszi kezdetét.
Ahogy ön is említette, az Európai Bizottság jelentős összegeket tart vissza Magyarországtól és Lengyelországtól. Mik a kilátások ön szerint?
A koronavírus-járvány miatti helyreállítási alap és Magyarország vonatkozásában senki sem tudja igazán, hogy pontosan milyen jogalapra hivatkozik az EU, amikor pénzt tart vissza. A magyar gyermekvédelmi törvény tavaly júliusi módosítása valóban befolyásoló tényező lehet, úgy tűnik azonban, hogy már nem jelent problémát.
Az Európai Bizottság néhány feltételt a tárgyalóasztalra tett, ezeket pedig Budapest elfogadni látszik.
A megegyezés azonban várat még magára. Ne becsüljük le az Európai Parlament kellemetlenkedését! Amikor Von der Leyen bizottsági elnök Lengyelországgal megállapodott, néhány európai parlamenti képviselő bizalmatlansági indítványt nyújtott be – sikertelenül. Hogy megtennék-e ugyanezt Magyarország esetében? Minden valószínűség szerint igen, ráadásul nagyobb sikerrel.
Mennyire jogállami ez a megoldás?