a közvéleményben rendszeresen előkerülő lelőtt harci helikopterek többsége nem semmisült meg!
A kifejezetten harci sérülések szem előtt tartásával tervezett légijárműveknél – ugyanúgy ahogy a hadihajók, a harckocsik esetében is – beszélhetünk megrongált, azaz további harci műveletekre alkalmatlanná tett, de javítható járművekről.
Ezt a kategóriát angolul mission killnek nevezik. Szemben a kiégett T-72/T-80 változatokkal a modern harci helikopterek úgy vannak kialakítva, hogy nagyjából épségben tudnak kényszerleszállást végrehajtani. Erre néhány találat után is képesek, s a moduláris felépítésnek köszönhetően javíthatóak maradnak.
Erre utal a legtöbb Ka-52-esről szóló kép, ahol a futóművek tervezetten becsuklottak, ezzel is csökkentve a kényszerleszállás erejét. A felnyitott pilótafülke-ajtókon is látszik, hogy deformálódás nélkül nyíltak, így valószínűleg a pilóták is saját lábukon hagyták el a gépet. Amennyiben a gép a saját csapatok kezére kerül, javítás után újra bevethető. Ugyanezt támasztja alá egy 2005-ös, iraki eset, amikor az ellenállók egy úgynevezett légvédelmi csapdát (flak trap) készítettek elő az amerikai AH-64-eseknek. A légvédelmi géppuskák és gépágyúk által alaposan szétlőtt helikopterek vissza tudtak repülni a bázisra és egy nagyobb javítás után újra hadrafoghatóak voltak. Ez természetesen a kiégett vagy lezuhant, teljesen összetört gépekre nem vonatkozik. Nyilván a sajtónak és a propagandistáknak is egyszerűbb a valósnál sötétebb képet festeni, de ne üljünk fel a túlzásoknak!
Visszatérve a modern harci helikopterekhez: a két szuperhatalmat hamarosan kisebb országok is követték, és megjelent az európai kooperációban készült Tiger/Tigre, az olasz majd török A109 Mangusta, a dél-afrikai Rooivalk vagy a kínai WZ-10 és Z-19. Közös bennük, hogy gépágyúkból, irányított és nem irányított rakétákból álló fegyverzetük segítségével a légitámogatáson túl az ellenséges páncélozott járművek, illetve bunkerek elleni harc mellett a szállító helikopterek kísérete is feladataik közé tartozik.