Újvidéki tragédia: „összegyűrt cementes zsákokat” használhattak beton helyett
Az állomás felújítását végző cég tanácsadója szerint a leomlott részt is érintette a felújítás.
A Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség vádat emelt a Hableánnyal ütköző szállodahajót követő hajó ukrán kapitánya ellen 27 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásának vétsége miatt.
Az ügyészség tájékoztatásában azt írta, hogy a Viking Idun szállodaható kapitánya a balesetet megelőző hónapokban mentési gyakorlaton is részt vett, ennek ellenére a Hableány letarolása után nem segített a mentésben. A közlemény szerint a vádlott 2019. május 29-én, az esti órákban a Duna bal partján található, V. kerület, Vigadó 1 nevű állomásról indult el a hajóval Romániába. Azt tervezte, hogy először északi irányban hajózik a Dunán, majd északról megkerülve a Margit-szigetet, délre folytatja útját.
A vádlott előtt haladt a Viking Sigyn nevű szállodahajó, mely a rossz időben felborította a Hableányt, melyen 33 dél-koreai turista és két fős magyar személyzet volt. A hivatalosan 27 halottat és egy eltűntet követelő katasztrófa bekövetkeztekor a vádlott hajója a baleset helyszíne felé haladt, attól körülbelül 600 méterre volt.
A balesetet követően a vádlott az "Ember a vízben" német nyelvű rádióforgalmazást nem hallotta, azt azonban észlelte, hogy az előtte haladó szállodahajó a híd alatt rendellenes manőverbe kezd és megáll. A vádlott ezt látva tovább haladt a Margit híd felé, miközben mobiltelefonon megpróbálta felhívni Jurij C-t.
– ismertette az ügyészség, mely szerint ekkor tudott a két ukrán kapitány beszélni egymással és Jurij C. elmondta a vádlottnak, hogy összeütközött egy másik hajóval és megkérdezte kollégáját, lát-e valamit.
Az iratok szerint annak ellenére, hogy a vádlott a balesetet követően pár percen belül tudomást szerzett az ütközésről, nem tett fel további kérdéseket, hogy hol van az a hajó, amellyel a másik szállodahajó ütközött, kerültek-e emberek a vízbe, milyen mentésre irányuló intézkedéseket tesz kapitánytársa.
Hajóját végül megállította és végignézte, ahogy leengedik a mentőcsónakokat a másik hajóról, majd amikor a mentőcsónak már ereszkedni kezdett a víz felé, a vádlott a hajóját gyorsítani kezdte és balról elhaladt az ütközésben részes szállodahajó mellett és megállás nélkül tovább ment. A vádlott kapitányát az előírással mit sem foglalkozva nem riadóztatta a személyzetét, nem rendelte el a mentőcsónak vízre bocsátását.
A Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség a kapitánnyal szemben 27 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásának vétsége miatt nyújtott be vádiratot a Pesti Központi Kerületi Bíróságra. A kerületi ügyészség indítványozta, hogy a bíróság ítélje a vádlottat fogházbüntetésre, amelynek végrehajtását a vádlott büntetlen előéletére és a joggyakorlatra is figyelemmel próbaidőre függessze fel és a vádlottat határozott időre a tiltsa el a vízi járművek vezetésétől, A férfi jelenleg bűnügyi felügyelet alatt áll, rendszeres jelentkezési kötelezettsége van a rendőrség felé - közölte az ügyészség.
Forrás: MTI
Kiemelt kép: olvasói fotó