A modern politikai újságírás témájával foglalkozikaz MCC szólásszabadságról és médiáról szóló nemzetközi konferenciájának előadás-sorozata: meghívott előadóként felszólalt Ralf Schuler, a Bild berlini parlamenti irodájának vezető tudósítója is, Boris Kálnoky, az MCC Média Iskola vezetőjének társaságában.
Schuler bemutatta a bulvár szakmai definícióját, utalva arra, hogy kutatások szerint a bulvár nagyobb agyi aktivitást vált ki, mint például a távolságtartó újságírás a kereskedelmi témákról. A Közel-Keletről szóló cikkek több reakciót váltanak ki, mint sok más cikk. „Netanjahu hazugnak nevezte Abbászt” – ez a cím fotó nélkül is reakciókat vált ki, mert az emberek tudják, kikről van szó, és a „hazugság” szó erős tartalommal bír egy megosztó témában. Lehet azt írni, hogy a „nyugdíjak 3%-kal nőnek”, de ez azt feltételezi, hogy az olvasó kiszámolja, mit jelent ezt. Ennél többet tesz, ha azt írja a lap, hogy „300 euróval nő a nyugdíjad” – ezt már könnyen értelmezi az olvasó.
A bulvár lényegében lefordítja az absztrakt dolgokat az átlagfogyasztó számára,
célja felkelteni az érdektelenek érdeklődését. A bulvárban a forma és a kontextus elválasztható: hangzatos címek, nagy képek, izgalmas kifejezések – és persze pletykák – kellenek. A bulvár emberi, érzelmi szinten szól az emberekhez, és tükrözi is az érzelmeket. Egyesek azzal támadják a Bildet, hogy „félelem, gyűlölet, cicik és időjárás-előrejelzés” a tartalma, de ezek megmozgatják az embereket, akár tetszik, akár nem – érvelt Schuler.
A bulvár lényegét tekintve a tömegek médiája, nem fókuszálhat az elitre. Erre egyre nagyobb igény van, mivel a társadalmi piramis alsó szintjei nem érzik, hogy képviselik őket a „minőségi” médiában.
Schuler szerint a jó bulvárszerkesztők közel élnek az emberekhez. Az emberek alig egy százaléka vegetáriánus, így előnytelen a bulvárszerkesztőnek vega étterembe járnia. Nem szabad elfelejteni, hogy a cél a bolti eladóhoz és a kamionsofőrhöz beszélni, ezt nem teheti meg, aki elit életet él.
Szerinte a bulvár nem korbácsolja fel az érzelmeket, hanem bemutatja a már létező érzelmeket.
Az embereket nem lehet manipulálni, a keletnémetek sem hitték el az állami propagandát, pedig a média teljesen koordinált és irányított volt. Megírhatták, hogy egyre jobb az élet, de az emberek érezték, hogy ez nem igaz.
A Bildet támadják, hogy idegenellenességet gerjeszt, de Schuler szerint ennek ellentéte igaz: az emberek látják, hogy teljes negyedek züllenek el, látják a bűnözést és tudnak a szélsőséges imámokról. Ha erről nem számol be a sajtó, az emberek nem fognak bízni a lapokban.
A bulvár egy mélyebb igazságot mutat meg. Hivatalosan mindenki német, akinek német útlevele van. De az emberek tudják, mit jelent, amikor azt olvassák, hogy „nagy családok verekedtek késekkel”.
A Bild egyszerűen leírja az igazat – érvelt Schuler.
Ezt nem tapsolják meg a politikusok, de ők legalább a munkájukat végzik.
Boris Kálnoky feltette a kérdést, hogy megkapják-e a fasiszta jelzőt Németországban. Schuler szerint a második világháborús múlt miatt mindenki kerüli, hogy nácinak nevezzék. Ez mindig ott van Németországban, talán máshol nem. A Bild hétköznapi, jó embereket akar elérni, az átlagemberek számára fontos dolgokat mutatja be. A kritika, hogy nem elitisták, ilyen értelemben nem sértő. A bulvár talán elfogult egy oldal mellett, de ez általában a jó oldal.
Schuler bevallotta, hogy sosem tervezett a bulvárban írni, de meglepő volt számára, hogy igenis működik a tömör fogalmazás, egyszer díjat nyert egy háromszáz soros cikkel, de
most tizenöt sorban kellett írnia politikáról, és ez utóbbi a nehezebb feladat.
Schuler végül azt is megosztotta a budapesti közönséggel, hogy a nyolcvanas évektől sokat utazott Magyarországra, és sok koncerten is járt – kedvence a Vágtázó Halottkémek volt.
Nyitókép: a Bild Facebook-oldala