Az Európai Parlament költségvetése 1,838 milliárd euró volt 2016-ban, ami a The Economist számítása szerint azt jelenti, hogy az EP többe kerül, mint a brit, a német és a francia törvényhozás együttvéve.
Az EP-képviselőket nem ugyanúgy választják minden országban. A legtöbb helyen az egész ország egy választási körzet, és pártlistákra lehet szavazni, de vannak kivételek, például Belgium, Ír-, Lengyel- és Olaszország. A tagállamok különféle választási módszertanokat alkalmaznak, vannak zárt és nyílt listás EP-választások, s a bejutási küszöbök sem azonosak. Az európai parlamenti választáson a nemzeti ügyeket tematizálják, nem meglepő módon belföldi szimpátia alapján döntenek a választópolgárok. A részvétel rendszerint alacsony, ami tovább gyengíti az EP legitimitását.
Annak ellenére, hogy az Európai Parlament folyamatosan szerepel a médiában a fentiekhez hasonló híreivel, üléseivel, határozataival, a nemzeti parlamentekhez képest súlytalan szervezet. Az Európai Uniónak ugyanis két fontosabb kormányzati szervezete is van az EP-nél: az Európai Bizottság, illetve az Európai Unió Tanácsa. Tekintve, hogy az EU a tagállamai nemzetközi szövetsége, logikus módon az uniós irányelveket a tagállamok kormányai közösen tárgyalják meg, mégpedig a tanácsban, amely a kormányfők és miniszterek egyeztető testülete. Direkt törvénykezdeményezési joga sem az EP-nek, sem a tanácsnak nincs, az ugyanis a bizottság jogköre, bár a tanács és az EP nélkül nem születik uniós jogszabály. A legfontosabb parlamenti hatáskörök közé tartozik, hogy el kell fogadnia az uniós költségvetést, az EU-s hatáskörbe tartozó területeket érintő jogszabályok háromnegyedét elutasíthatja vagy módosíthatja, emellett van tanácskozási és egyetértési joga. Utóbbi szerint előterjesztést vétózhat, előbbi szerint pedig véleményezheti az előterjesztést, de valódi hatalma nincs felette. Ha viszont az EP kétharmados többséggel bizalmatlansági indítványt fogad el a bizottság ellen, akkor a testületnek le kell mondania.
Hibrid rezsim
Mindebből látszik, hogy az Európai Parlament sok mindenbe beleszólhat, ám valójában nem működhet igazi parlamentként: nincs törvénykezdeményezési és törvényhozási jogköre. Ez nem véletlenül van így. Az EP szereti hangoztatni, hogy ő a közvetlen demokrácia letéteményese a demokráciadeficittől, túl sok áttételtől küzdő Európai Unióban, ám ez szemfényvesztés.