Ingyenessé tették a közösségi közlekedést a 14 év alattiaknak – Százmilliókról feledkezhetett meg a főváros

2021. szeptember 02. 08:13

A döntés társadalmi szempontból kedvező, de a tervezése kutyafuttában történhetett – írta meg cikkében a Világgazdaság.

2021. szeptember 02. 08:13
null

Megszavazta a közgyűlés, péntektől ingyenesen utazhatnak a budapesti tömegközlekedésben a 14 éven aluliak. A döntés társadalmi szempontból kedvező, de a tervezése kutyafuttában történhetett. A városháza a költségek háttérelemzésénél nem számolt a szociálpolitikai menetdíj-támogatás kiesésével – írta meg a Világgazdaság.

Bár a főváros azt állítja, hogy az idén szeptembertől decemberig mindössze 320, egy évre vetítve pedig 960 millió forint bevételkieséssel jár a fővárosi tömegközlekedés számára a 14 éven aluliak ingyenes utazása,

a VG számítása szerint a tényleges összeg ennek több, mint a duplája lehet.

Ebben az évben 650 millió, jövőre mintegy kétmilliárd forintot emészthet fel a társadalmi szempontból amúgy támogatandó elképzelés.

Nem vették figyelembe a szociálpolitikai menetdíj-támogatást

Ennek oka, hogy a városháza csak az elmaradó bérletek árával kalkulál, és nem veszi figyelembe az úgy nevezett szociálpolitikai menetdíj-támogatás (szmt) részét, amelyet az állam folyósít. Ez tulajdonképpen a kedvezményes, illetve díjmentes személyszállítási tevékenységhez kapcsolódó támogatás. A konkrét esetben azért jár, mert a diákok a teljes árú helyi bérletnek jellemzően körülbelül a harmadát, felét fizetik meg, a többit az állam, valamint az önkormányzatok pótolják ki.

Eddig sem a főváros, sem a BKK, mint közlekedésszervező nem mutatta be azokat a konkrét adatokat, amelyek alapján a kieső forgalmat meghatározta.

A 960 milliós határ könnyen megengedő lehet, a lap budapesti közösségi közlekedés értékesítésére rálátó forrásai éves szinten hétmilliárdos mínuszt becsültek. Ez tehát tisztázatlan kérdés, az viszont a szerdai fővárosi közgyűlés elé beterjesztett Karácsony Gergely főpolgármester-féle javaslatból – amelyet egyhangúan, 28 igennel támogatott a testület – egyértelműen kiderült, hogy az intézkedés költsége kapcsán a városvezetés abból indul ki, hogy csupán a 14 éven aluliak által vásárolt közoktatási tanuló havi Budapest-bérletek árától esik el, és a vonatkozó szmt-t (3580 forintot az eladott bérletek után minden hónapban) a díjmentesség ellenére tovább kapja majd a központi költségvetésből. A VG kapcsolódó kérdésére Kiss Ambrus általános főpolgármester-helyettes mindezt egy múlt heti sajtó-háttérbeszélgetésen azzal magyarázta, hogy a nyugdíjas korosztálynál is hasonló a rendszer, az ingyenesség ellenére az szmt itt is megilleti a személyszállítási közszolgáltatókat.

Általános ingyenességről van szó

Csakhogy törvényi szabályozás teljesen eltérő a két csoport esetén, mivel a 14 éven aluliak kedvezményezetti körnek minősülnek, a fő szabály szerint 65 éven felüli nyugdíjasok pedig a díjmentes kategóriába tartoznak. Utóbbira fejkvóta szerint, előbbire viszont az értékesített darabszám alapján számolható el az szmt. A BKK a lap érdeklődésére, hogy a gyakorlatban, hogyan valósul majd meg a 14 éven aluliak ingyenes hozzáférése a tömegközlekedéshez, a fővárosi cég úgy reagált, hogy

„2021. szeptember 2-ától kezdődően a 14 év alatti közoktatásban tanulók ingyenesen vehetik igénybe a BKK járatait, illetve ezzel együtt a környéki buszok és a HÉV-ek budapesti szakaszait.”

Hozzátették, hogy az ingyenes utazáshoz

„az életkort igazoló diákigazolvány, diákigazolványt helyettesítő igazolás vagy személyi igazolvány felmutatása lesz szükséges, amelyek egyben a díjmentességet igazoló utazási igazolványok is lesznek.”

Ez alapján általános ingyenességről van szó, aminek nincs külön kritériuma, például speciális bérlet. Vagyis mivel az általános iskolás utasok pusztán a korukból fakadóan utazhatnak ingyen, a BKK és a főváros elveszti a darabszám alapú elszámolás lehetőségét, így

nem tudja megigényelni a 3450 forintos közoktatási bérlet után a 3580 forintos szmt-t, tehát teljesen lenullázza ezt a bevételét.

Mindez abban a helyzetben, amikor a budapesti tömegközlekedés 13,5 milliárd forint azonnali átcsoportosítást igényel a normális működés érdekében, illetve a jegy- és bérleteladásai 2021 első felében 2019 hasonló időszakához képest csaknem 17 milliárddal csökkentek,

nem nevezhető pénzügyi szempontból időszerűnek és nem alátámasztható szakmailag.

 Arról nem beszélve, hogy az, hogy a főváros hibás költségszámításra támaszkodik a döntésnél, legalábbis azt mutatja, hogy az előkészítés nem megalapozott és rohamtempóban születhetett. 

A főpolgármester a kormánypárti képviselők ezzel összefüggő kérdésére a mai közgyűlésen azt mondta, hogy a főváros szerint nem eldöntött, hogy hozzájutnak-e a kompenzációhoz ilyen szabályozással. Ha nem, elképzelhető, hogy módosítanak, és egy szimbolikus összeget mégis fizetni kell majd a 14 év alattiaknak.

Címlapkép: MTI/Illyés Tibor

Összesen 29 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Berecskereki
2021. szeptember 02. 11:18
„2021. szeptember 2-ától kezdődően a 14 év alatti közoktatásban tanulók ingyenesen vehetik igénybe a BKK járatait, illetve ezzel együtt a környéki buszok és a HÉV-ek budapesti szakaszait.” Hozzátették, hogy az ingyenes utazáshoz „az életkort igazoló diákigazolvány, diákigazolványt helyettesítő igazolás vagy személyi igazolvány felmutatása lesz szükséges, amelyek egyben a díjmentességet igazoló utazási igazolványok is lesznek.” .... Ennek az érvelésnek az a hibája, hogy a 2003. évi LXXXVII. törvény a fogyasztói árkiegészítésről és a 85/2007. (IV. 25.) Korm. rendelet a közforgalmú személyszállítási utazási kedvezményekről szóló rendelkezések ezt nem teszik lehetővé. Csak akkor tudnák igényelni az ártámogatást, ha a hivatkozott törvényt, illetve a kormányrendeletet módosítanák. Arról már nem is szólva, hogy más a kedvezmény a menettérti jegynél és más a bérletjegynél. A tanulóigazolvánnyal ezt nem lehet megállapítani, igazolni. Ebből eredően arra a következtetésre juthatunk, hogy a kocsi már megint megelőzte a lovakat.
olajfa1
2021. szeptember 02. 10:21
Majd Karigeriék sírnak egy sort, hogy a patás Orbán kivérezteti Budapestet bosszúból... mert az ő "ötletüket" Orbán nem fizeti ki... Vagyis Orbán nem adja a fxát a Karigeri csalányosának az elverésére! DE MIÉRT IS ADNA Orbán ERRE KÜLÖN PÉNZT?... Akkor Orbánnak minden 14 év alattinak is ingyen kellene közlekednie Magyarországon! MERT NEM LEHET EGYIK MAGYAR GYEREK ÉS MÁSIK MAGYAR GYEREK KÖZÖTT KÜLÖNBSÉGET TENNI!!! Az "diszkriminatív intézkedés" lenne!!!
józan paraszti ész
2021. szeptember 02. 10:19
Gelgő legnagyobb számtani teljesítménye, hogy felismeri a számjegyeket, a többjegyű számokkal még nem barátkozott meg. Mivel a tanácsadói is bölcsészek, így már az alap számtani műveletek is meghaladják a képességeiket s tudásukat, ne várjuk tőlük az összefüggések felismerését.
írmag
2021. szeptember 02. 10:13
Ha a 25 év alattiaknak járhat az SZJA mentesség, majd az ellenzék megmutatja a 14 éven aluliak igyenközlekedését, aztán a kormány érzéketlenségét habosíthatják, hiszen a fővárosi csőd elkerülhetetlen.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!