Robert Sarah: Isten vagy a semmi (Dieu ou rien). Ha Európa gyanúval tekint is a római katolikus egyházra, a nyugat-afrikai Guineából, Sarah bíboros hazájából nézve a szervezet a legjobb arcát mutatja. Őt olvasva szemernyi kétség nem marad az olvasóban afelől, hogy az egyházért küzdeni igenis érdemes – s hogy mi a küzdelem értelme, módja, az is világossá válik. Kevés gazdagabb lelkű ember van Sarah bíborosnál.
Nyikolaj Vasziljevics Gogol: Holt lelkek (Мёртвые души). Ha nem lenne töredék, nem lenne zseniális – így azonban az egyik legizgalmasabb kalandorregény, amit a föld valaha is a hátán hordott. Gogol jellemzi az orosz lelkek szinte összes létező fajtáját, és halkan kikiált a kedves olvasóhoz, hogy így, a 19. század közepe felé igazán nem ártana már kultúrát csinálni.
Jonathan Haidt: The Righteous Mind. Ha ezt a könyvet mindenki elolvasná, holnapra vége lenne a kultúrharcnak – vagy legalábbis kiveszne belőle végre a gyűlölet. Haidt a kultúrharc két nagy szekértáborának értékrendjét „erkölcsi alapelvekre” bontja, s egyszer és mindenkorra világossá teszi: az árok két oldalán nem jó és rossz emberek állnak.
Mika Waltari: Szinuhe (Sinuhe egyptiläinen). A regény a nyugtalan lélek xanaxa, mely némi gondolkodásra serkent mindenkit, aki nem érzi jól magát a helyén - ahogy Szinuhe sem, akit az élet gyors egymásutánban mélyből magasba, magasból mélybe repít. Hosszú, olvasmányos könyv, amely időnként szomorú, de sírni csak a végén lehet – örömkönnyeket.
Henry Kissinger: Világrend (World Order). Tartsuk bár Kissingert ügynöknek, háborús bűnösnek vagy a legnagyobb élő külpolitikai zseninek, a Világrendben a már agg szerző leírta az esszenciáját mindannak, ami benne az évtizedek alatt a geopolitikát meghatározó nagy kultúrákról lecsapódott. Kiváló ellenszer csőlátás ellen – bár sajnos a magyar fordítás gyengére sikerült.