Száz éve zajlott az első királypuccs Magyarországon – most film készült belőle
2021. március 27. 11:58
Trónfosztott királyság – Az utolsó magyar király visszatérési kísérlete címmel dokumentumfilm készült IV. Károly 1921-es első visszatérési kísérletéről. Az Országgyűlés Hivatalának gondozásában leforgatott film a 20. századi magyar történelem egyik elfeledett, ám annál izgalmasabb eseményét járja körül. Károly kalandos hazatéréséről, a királykérdés jogi és nemzetközi vonatkozásairól, Horthy szerepéről, valamint a magyarok királysághoz fűződő viszonyáról is kérdeztük Nánay Mihályt, a film történész szakértőjét.
2021. március 27. 11:58
p
41
5
165
Mentés
Kevesen tudják, hogy a többnyire teljesen egységesnek tekintett Horthy-rendszer kezdetekor micsoda jogilag zavaros állapot és indulatokkal teli légkör uralkodott az országban. Hogyan képzeljük el ezeket a „pillanatokat”? Kik között feszültek a legkomolyabb ellentétek, milyen nézetek vívtak egymással?
Az 1918-1919-es összeomlást követően az ország közvéleménye számára egyértelmű volt, hogy a forradalmi avagy szocialista kísérlet helyett az ezeréves magyar jogfolytonossághoz, vagyis – magától értetődő módon – a királysághoz, illetve az általa elvben garantált stabilitáshoz kell visszatérni.
Bár ily módon a kívánatos államformáról széles körű egyetértés jött létre, az államfő személyének kérdése komoly bonyodalmakat okozott.
A magyar közgondolkodás ma is kiemelt jelentőséget tulajdonít a szimbólumoknak, száz évvel ezelőtt pedig még inkább így volt. Éppen ezért nagyon hamar kialakult a trón betöltésére, azaz a király személyére vonatkozóan a két politikai irányzat: az inkább katolikus, nyugat-dunántúli arisztokraták által fémjelzett legitimisták, illetve a főként kisgazda, protestáns szabad királyválasztók csoportja.
Előbbiek érve az volt, hogy IV. Károly 1918 novemberi nyilatkozatával jogilag nem mondott le a magyar trónról, így az őt jogszerűen megilleti; az utóbbiak viszont úgy ítélték meg, hogy a trón üres, tehát szabadon betölthető. A kérdés áthidalhatatlan ellentét kialakulásával fenyegetett, ráadásul a Habsburg-restaurációnak komoly nemzetközi vonatkozásai is voltak (például az antant egyértelműen jelezte, hogy elutasítja), ezért a nemzetgyűlés kompromisszumos megoldást keresett. A magyar történelem során számos alkalommal választottak a király akadályoztatása vagy kiskorúsága esetén kormányzót, aki ideiglenesen gyakorolta az államfői jogokat – ezúttal is ehhez az eszközhöz nyúltak. Ennek nyomán tették meg Horthyt 1920. március 1-jén kormányzóvá, hangsúlyozottan ideiglenes jelleggel tehát, arra az időre, amíg a királykérdést véglegesen nem rendezik. Miután azonban a trianoni békediktátum aláírásával és ratifikálásával helyreállt az ország szuverenitása, ismét kiújult a királykérdésről szóló vita. És ekkor már a svájci emigrációból IV. Károly is jelezte, hogy kész visszatérni, ismét átvenni az ország vezetését. Ezzel a tervvel azonban közel sem értett egyet mindenki – legkevésbé a szomszédos új országok vezetése...
IV. Habsburg Károly 1921. március 24-én indult el Svájcból Magyarország felé. De hogyan jutott át a határon? Nem lehetett egyszerű feladat.
Az uralkodót az antant hatalmak megfigyelés alatt tartották a száműzetése alatt, tehát valóban nagyon nehéz volt kivitelezni a visszatérést. Itt fontos rávilágítani, hogy miért nem tekintették egyszerű magyar belügynek a királykérdést! Hiszen az, hogy ki legyen Magyarország államfője, formálisan senki másra nem tartozik, csak Magyarországra. Ugyanakkor IV. Károly 1918-ig nemcsak a magyarok, hanem a Monarchia minden népének királya volt. El lehet képzelni, mekkora bonyodalmakat rejtett magában például az, hogy a szomszédállamok haderőiben számtalan katona 1917-ben még Károlyra esküdött föl. Így aztán a király visszatérése és esetleges sikeres trónfoglalása valóban fenyegetést jelentett volna a csehek, a románok, a délszlávok, de még az olaszok számára is (ők Dél-Tirolt vagy Isztriát féltették). Visszatérve a király kalandos útjára: pontos információink nincsenek arról, hogy hogyan jutott át a svájci-osztrák határon – ugyanakkor jellemző, hogy korábban felmerült még egy olyan ötlet is, hogy az alpesi hágókon gyalogosan keljen át, de erről végül lebeszélték.
A brit és magyar források abban azonban megegyeznek, hogy Bécsbe már vonattal érkezett, spanyol útlevéllel, Sanchez néven.
Itt Erdődy Tamás grófot, régi barátját kereste meg, akinél szállást kapott (nagypéntek éjjelén). Másnap indultak Magyarországra – a fedőtörténet szerint a gróf kíséretében a vöröskereszt egyik munkatársa utazott. A határon sikeresen átjutva a következő estét már Szombathelyen, a püspöki palotában töltötte a király. A történet további alakulása ismert.
Horthynak pontosan mekkora szerepe volt abban, hogy IV. Károly végül nem léphetett a trónra?
Túlzás nélkül állítható, hogy a kísérlet sorsa Horthy fellépésén múlott. A király arra számított, hogy a kormányzó mindenféle ellenvetés nélkül, hamar félre fog állni (a visszaemlékezések szerint csak azon gondolkodott, hogy érdemei elismeréseként herceggé tegye, vagy inkább Mária Terézia-renddel tüntesse ki) – és való igaz, Horthy számos alkalommal jelezte felé, hogy amint lehetővé válik, átadja neki az ország irányítását.
Mint a történtek mutatják, a kormányzó ezt nem gondolta igazán komolyan...
Horthy 1919-1921-es politikai vonalvezetése arról tanúskodik, hogy nagyon céltudatosan, igencsak éleslátó módon alakította lépéseit hatalmának megszilárdítása érdekében (gondoljunk csak az 1919-es különítményesek – pl. Prónay – félreállítására). Igaztalanok lennénk azonban Horthyval szemben, ha csupán a személyes hatalmi ambícióit említenénk meg. Kétségtelenül óriási fenyegetést jelentettek a szomszédországok, amelyek – élükön a csehszlovákokkal – hamar a magyar vezetés értésére adták, hogy Károly visszatérését háborús oknak tekintenék. Így tehát Horthy az ország iránt érzett felelősségére és a király visszatérésének rossz időzítésére hivatkozhatott, amikor ellenállt a trónfoglalási kísérletnek.
Miért beszélünk ilyen keveset erről a különleges történelmi mozzanatról?
IV. Károly visszatérési kísérletei sikertelennek bizonyultak, ezért aztán nem hoztak fordulatot az ország történetében. Érthető, hogy szélesebb történeti perspektívában csak mint a közjogi kérdés nyugvópontra jutásának utolsó fázisát tartjuk ezeket számon. Izgalmas azonban eljátszani a gondolattal, hogy ha 1921-ben, akár tavasszal, akár ősszel (a második visszatéréskor) sikerrel jár a király, akkor a korszak későbbi névadó politikusa – azaz Horthy – tűnik el a színről, és valószínűleg az ország történelmének alakulása egészen más irányt vesz. A kérdést megfordítva tehát azt mondhatjuk:
amennyiben sikeres lett volna Károly visszatérése, akkor azt a 20. századi magyar történelem egyik döntő fordulataként tartanánk számon.
Nem így alakult: a '20-as évek elején oly meghatározó közjogi kérdés helyett végül a gazdasági, társadalmi kérdések kerültek a középpontba. A „feledés homályát" természetesen erősítette az is, hogy a Horthy-korszak emlékezete logikus módon nem hánytorgatta fel a királykérdést (így Károly balul sikerült visszatérési kísérleteit sem), a kommunista diktatúra idején pedig magától értetődő volt, hogy a feudális királyi család ügyei nem tekinthetők lényeges kérdéseknek. Jószerivel csak a rendszerváltás környékén kezdődött meg a téma feldolgozása.
Vajon a királyság mint államforma ma is megmozgatja valamilyen módon a magyarokat? Érezhető az országban – bármilyen szinten – nosztalgia a királyság intézménye iránt?
Mélyreható szociológiai, közvélemény-kutatási ismereteim nincsenek a témában, mindenesetre azt látom, hogy a királyság megítélése a mai Magyarországon teljesen anakronisztikus. Az kétségtelen, hogy a történelem, illetve a történelmi gondolkodás nálunk kiemelkedően fontos, akár a mindennapi beszédtémák, akár a szimbolikus viták terén (ezt jól bizonyítja, hogy a legtöbb európai országgal ellentétben hazánkban kötelező érettségi tárgy a történelem), és ebből fakadóan nemzeti múltunk, benne a királyság intézménye felé is erős érzelmi töltettel fordulunk. Szubkulturális szinten ugyan léteznek monarchista körök, de ezek mögött nincs valós társadalmi támogatottság. 1990 óta a királyság kérdése talán két fontos szimbolikus ügyben került elő – az egyik a magyar címer kérdése, melyről nagy közjogi vita zajlott közvetlenül a rendszerváltoztatás után. Ennek eredményeként végül az országgyűlés a koronás kiscímer mellett döntött, szemben a Kossuth-címerrel, hangsúlyozva a magyar államiság 1000 éves jogfolytonosságát. Hasonló üzenettel bírt, amikor 2000-ben a Szent Koronát és a koronázási jelképeket az Országházban helyezték el, jelezve:
ezek nem múzeumba való, szimpla történelmi relikviák, hanem a magyar államiságot ma is kifejező szimbólumok.
Persze ettől még nem állíthatjuk, hogy a királyságnak bármiféle aktualitása volna – jóllehet kétségtelen, hogy a világháborúkkal és diktatúrákkal sújtott 20. századra visszatekintve a királyság intézményével kapcsolatban felmerülő gondolatainkat a boldog békeidők érzete hatja át... Zárásként talán érdemes lehet megjegyezni, hogy a Habsburg-Lotharingiai-dinasztia egyes tagjai ma is látnak el magyar állami tisztségeket: Habsburg György párizsi, míg Habsburg Eduard főherceg szentszéki magyar nagykövet.
Teleki Pál a konszolidáció egyik konstrukőre volt, bár alkata miatt nem tudta végig vinni az elképzeléseit, hálózatszervezői, tudósi szerepe pedig rendszereken átívelő – mondja a történész.
Nyolcvan éve hiúsult meg Magyarország kiugrása a második világháborúból. Nánay Mihályt, a Rubicon Intézet tudományos főmunkatársát, az NKE rektori megbízottját kérdeztük.
Az NKE Nemeskürty István Tanárképző Karon a magyar nemzet igényeire reflektáló, a tanári hivatást a közszolgálat jegyében gyakorló tanárokat fogunk képezni. Nánay Mihály írása.
Baráti tűz. Nem az oroszok, nem Észak-Korea, hanem Amerika.
p
4
0
28
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 165 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Akitlosz
2021. március 27. 17:30
Különben aki szereti az alternatív történelmet, neki ajánlom a Hearts of Iron IV. II. világháború szimulátort, amely elsősorban a politikára megy rá, úgyhogy nagyon sok variáció van, a Föld minden országa választhat minimum 4 fő irányt, s azon belül még sok másikat.
Persze hadvezérként háborúzni is bőven lehet, elérni a politikai célokat.
Úgyhogy Magyarországgal a legérdekesebb, de egyben a legnagyobb kihívás út is az, hogy Magyarország meghívja Ottót a trónra és helyreállítja a királyságot és a Monarchiát. Ha Ausztriával elég jó a kapcsolatunk és persze a magyar hadsereg is felvonult az osztrák határra, akkor lehet kérni Ausztriát, hogy tartson népszavazást és ha addig jól csináltuk, akkor Ausztria csatlakozik a monarchiához, amivel meg lehet akadályozni az Anschlusst. Utána jön Csehszlovákia. Na a csehek és a szlovákok utálják a magyarokat, az osztrákokat, és a habsburgokat is. De Hitlert még jobban. Úgyhogy az egyre növekvő német fenyegetésre tekintettel a megfelelő pillanatban garanciát adva Csehszlovákiának el lehet érni, hogy Csehszlovákia is csatlakozzon, mivel nekik az Osztrák-Magyar Monarchia a sokkal kisebb rossz, mint az ország Németországhoz csatolása.
S ennyi már Magyarország + Ausztria + Csehszlovákia egy országként már egy komoly hatalom, jelentős hadsereggel és ipari kapacitással.
De ez még csak a nagyon kezdett.
Ottó a fejébe veszi, hogy az egykori Monarchia és még a habsburgok minden területét visszaszerzi, s ez már a lehetetlen küldetés kategória, mert így minden európai nagyhatalommal érdekellentétbe kerül.
Kellene ugye Szilézia Németországtól. Katowice, Krakkó és Ilyvó Lengyelországtól, a Partium Erdély és Bukovina, Bánát Romániától, Bánát, Vajdaság, Horvátország, Szlovénia, Bosznia Jugoszláviától, Zára, Trieszt, Velence, Dél-Tirol, Milánó, Bologna Olaszországtól, Franche-Comté Franciaországtól, az egykori Jeruzsálemi királyság teljes területe a közel-keleten, meg amiket még kifelejtettem.
Így még a Szovjetunióval is lesz érdekellentét, mert Bukovina a Szovjetuniónak is kellene Romániától, s persze Ilyvó is Lengyelországtól.
S ha már van flottánk, akkor a flottafőparancsnok természetesen Horthy Miklós.
Nem kicsit kellene stratégiai, hadászati, politikai zseninek lenni ahhoz, hogy ennyi terület visszazserzése a II. világháború vérzivatarában sikerüljön.
A királyság valamilyen formában történő helyreállítására az Alaptörvény "sztahanovista bersenyben" történő összebuherálásának idején lett volna lehetőség. (A magam részéről nem emlékszem semmilyen részletesebb, a téma súlyának megfelelő közvéleménykutatásra.) Azért minősítem így az Alaptörvény létrehozását, mert a korábbi "sztálinista" alkotmány MÓDOSÍTÁSÁRA vonatkozó szabályok szerint csinálták. Így mintegy annak "jogfolytonos" utóda lett.
Semmilyen Habsburg igényt el nem fogadva vagyok a királyság intézménye mellett. Legalább egy olyan felelős vezető volna, aki nem ciklusonként változik. Ha a ciklus kormánypárt-ellenzék "váltógazdálkodás" szerint négyévenként változik, annak mindig az lesz a következménye, hogy a ciklus első fele az előző ciklus eredményeinek lebontása, majd a második felében valami építkezés. És ez folytatódik négyévenként oda-vissza. Ennél még az is jobb, ha akár rossz irányba is, de legalább két cikluson át van egy gondolkozásmód a vezetésben.
Cikkben a második visszatérési kísérletnél mondja, hogy "minden másként alakult volna". Természetes, hogy ha valami a történelemben bármikor másként alakult volna, kiszámíthatatlanok, hogy mik miként alakultak volna. Szerény véleményem szerint bármikor tért volna vissza Károly, a környező országok és ösztönzésükre az antant nem tűrte volna. Akkor Magyarország már nem létezne, mert szomszédaink felosztották volna ezt a maradékot is egymás között.