Kétszáz éve hunyt el Joseph de Maistre, a nagy francia ellenforradalmár
2021. február 26. 13:04
De Maistre szerint „az ellenforradalom nem ellentétes forradalom, hanem a forradalom ellentéte”.
2021. február 26. 13:04
p
28
4
10
Mentés
Joseph de Maistre (1753-1821) jogász, diplomata és író volt, a savoyai-piemonti politikai elit tagja. Legismertebb művei az Elmélkedések Franciaországról (1796), A pápáról (1818) és a Szentpétervári beszélgetések (1821). Ő francia konzervatív hagyomány egyik megalapozója.
Hozzá kötődik a mondás: „Az ellenforradalom nem ellentétes forradalom, hanem a forradalom ellentéte.”
Magyarul a 19. században jelent meg A pápáról című kötete, majd a rendszerváltás után az Elmélkedések részletei egy konzervatív gondolkodók műveiből válogató szöveggyűjteményben. A Századvég 2020-ban adta ki Elmélkedések címmel két munkáját, az Elmélkedések Franciaországrólt és a Tanulmány a politikai alkotmányok és más emberi intézmények rendezőelvéről címűt.
De Maistre a könyv ismertetője szerint a felvilágosodás egyik legélesebb és legeredetibb kritikusa, művelt, jó megfigyelő és problémaérzékeny. Nagyon sok, ellentétes nézeteket valló szerzőre hatott: Saint-Simonra, Comte-ra, Balzacra, Baudelaire-re, Donoso Cortesre, Carl Schmittre, James Fitzjames Stephenre és Morrasra.
Az Elmélkedések Franciaországról című írás és a Tanulmány a politikai alkotmányok és más emberi intézmények rendezőelvéről szoros tematikai összefüggése miatt jelent meg egy kötetben. De Maistre a francia forradalom alapján bírálja az alkotmány- és társadalomalkotó reményeket.
De Maistre 1790-ig tagja volt egy skót rítusú szabadkőműves páholynak, s viszonylag szabadelvű nézeteket vallott. A francia forradalom azonban gyökeresen megváltoztatta gondolkodását. Tagja volt Madame de Staël szalonjának. Először Torinóba, majd Svájcba menekült a forradalom elől, mint francia földbirtokos nemes. Végül a szardíniai király szentpétervári követe lett. Az orosz fővárosban nem volt túl sok diplomáciai teendője, viszont az arisztokrata körök kedvelt figurája lett. Több nemest áttérített a katolikus hitre. Az orosz élettel és diplomáciai szolgálattal kapcsolatos feljegyzéseit Lev Tolsztoj felhasználta a Háború és béke megírásakor.
De Maistre mai hívei nem pusztán a katolikus monarchistát látják benne, hanem az alkotmány- és szuverenitáselmélet, politikai teológia és decizionizmus fontos alakját, a konstruktivizmus, demokrácia és liberalizmus egyik legeredetibb bírálóját.
Magyarul Nyirkos Tamás elemezte a francia ellenforradalmárok gondolkodását (Az ötfejű sas. Teológia és politika, a francia ellenforradalomban. Attraktor, Máriabesnyő, 2014. A kötetet itt mutattuk be.).
A liberális rend igyekezett úgy mutatkozni, mintha nem lenne alternatívája, és nem lehetne másban gondolkodni. Ezt kezdte ki Orbán Viktor illiberális demokráciáról szóló tusványosi beszéde. Az amerikai posztliberalizmusról cseréltek eszmét az MCC Feszten.
A nép olyan, mint egy folyó: ha egy közösségnek nincs medre, ha nincsenek eszmék, célok, akkor tör-zúz a víz ereje, árvíz pusztít – mondja Böjte Csaba ferences szerzetes. Mindennapi csodákról, a határaink tágításáról és a jézusi szeretet harcmodoráról is beszélgettünk Csaba testvérrel.
Lezárult a Pázmányon az etikai eljárás a három, HVG-be LMBTQ-párti cikket író pszichológus oktatóval szemben, mutatjuk az eredmény, s hogy miről szólt az egész. A Mandinernek Birher Nándor, a Pázmány bölcsészkarának dékánja nyilatkozott.
Az utolsó előtti körben hajszál híján kiütötte a vb-éllovas a csapattársát.
p
0
0
0
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 10 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
LAW AND ORDER
2021. február 28. 16:16
"Nagyon sok, ellentétes nézeteket valló szerzőre hatott: Saint-Simonra, Comte-ra, Balzacra, Baudelaire-re, Donoso Cortesre, Carl Schmittre, James Fitzjames Stephenre és Morrasra."
Ki az a Morras????
"Azét a hierarchiáét, amely az isteni gondolatból származik, és amely feltételezi, hogy a szuverenitás nem lehet a népé, egyedül csak az Isten által rendelt uralkodóé és a pápáé, és amely szuverenitásnak mindig Istent kell szolgálnia."
A szuverenitás az Istené, az uralkodó és a pápa sosem szuverén. Egyetlen ember sem szuverén, mindenkinek szüksége van másokra, mert mindenki korlátolt lény. A társadalom (vagy az egyház) olyan, mint a test, amiben mindenki csak egy-egy kis részegységnek felel meg, nem az egész testnek:
1Kor 12, 12-27 Mert a miképen a test egy és sok tagja van, az egy testnek tagjai pedig, noha sokan vannak, mind egy test, azonképen a Krisztus is.
Mert hiszen egy Lélek által mi mindnyájan egy testté kereszteltettünk meg, akár zsidók, akár görögök, akár szolgák, akár szabadok,. és mindnyájan egy Lélekkel itattattunk meg.
Mert a test sem egy tag, hanem sok.
Ha ezt mondaná a láb: mivelhogy nem kéz vagyok, nem vagyok a testből való,. avagy nem a testből való-é azért?
És ha a fül ezt mondaná: mivelhogy nem vagyok szem, nem vagyok a testből való,. avagy nem a testből való-é azért?
Ha az egész test szem, hol a hallás? ha az egész hallás, hol a szaglás?
Most pedig az Isten elhelyezte a tagokat a testben egyenként mindeniket, a mint akarta.
Ha pedig az egész egy tag volna hol volna a test?
Így azonban sok tag van ugyan, de egy test.
Nem mondhatja pedig a szem a kéznek: Nincs rád szükségem,. vagy viszont a fej a lábaknak: Nem kelletek nékem.
Sőt sokkal inkább, a melyek a test legerőtelenebb tagjainak látszanak, azok igen szükségesek:
És a melyeket a test tisztességtelenebb tagjainak tartunk, azoknak nagyobb tisztességet tulajdonítunk,. és a melyek éktelenek bennünk, azok nagyobb ékességben részesülnek,.
A melyek pedig ékesek bennünk, azoknak nincs erre szükségök. De az Isten szerkeszté egybe a testet, az alábbvalónak nagyobb tisztességet adván,
Hogy ne legyen hasonlás a testben, hanem ugyanarról gondoskodjanak egymásért a tagok.
És akár szenved egy tag, vele együtt szenvednek a tagok mind,. akár tisztességgel illettetik egy tag, vele együtt örülnek a tagok mind.
Ti pedig a Krisztus teste vagytok, és tagjai rész szerint.
Aki magát szuverén hatalomnak tartja, arra igaz Jézus mondása:
Mt 15,14 Hagyjátok őket; vakoknak vak vezetői ők: ha pedig vak vezeti a vakot, mind a ketten a verembe esnek.
Isten szuverén hatalmát - az emberekkel szemben - mutatja be például ez a zsoltár: Zsoltárok könyve 2. rész
1. Miért dühösködnek a pogányok, és gondolnak hiábavalóságot a népek?
2. A föld királyai felkerekednek és a fejedelmek együtt tanácskoznak az Úr ellen és az ő felkentje ellen:
3. Szaggassuk le az ő bilincseiket, és dobjuk le magunkról köteleiket!
4. Az egekben lakozó neveti, az Úr megcsúfolja őket.
5. Majd szól nékik haragjában, és megrettenti őket gerjedelmében:
6. Én kentem ám fel az én királyomat a Sionon, az én szent hegyemen!
7. Törvényül hirdetem: Az Úr mondá nékem: Én fiam vagy te; én ma nemzettelek téged.
8. Kérjed tőlem és odaadom néked a pogányokat örökségül, és birtokodul a föld határait.
9. Összetöröd őket vasvesszővel: széjjelzúzod őket, mint cserépedényt.
10. Azért, királyok, legyetek eszesek, és okuljatok földnek bírái!
11. Szolgáljátok az Urat félelemmel, és örüljetek reszketéssel.
12. Csókoljátok a Fiút, hogy meg ne haragudjék és el ne veszszetek az úton, mert hamar felgerjed az ő haragja. Boldogok mindazok, a kik ő benne bíznak!