Lett volna esély jobb békét kiharcolni? Lehet-e valaha egyezségre jutni Trianonról a szomszédokkal? Nagy-Magyarország infografika; Kántor Zoltán-, Ablonczy Balázs- és Trill Zsolt-interjúk; Trianon asszonyai és revizionista cigányprímás; Szalai Zoltán, Máthé Áron, Orbán Balázs, Névai Gábor és Hegyi Zoltán írásai – megjelent a Mandiner hetilap új, Trianonra fókuszáló lapszáma!
A Kárpát-medence minden táján történelmi fordulatok, közösségi és egyéni tragédiák kísérték Magyarország 1918 és 1920 közötti szétesését. Korvin hadnagy és a főbelőtt kis Hubert Károly, majdnem szerb kézre került Pécs, a Rongyos Gárda hősi tettei, a legmélyebb sebeket kapott Erdély – tanulságos történeteket hoztunk Trianon napjaiból minden égtáj irányából a Mandiner hetilap most megjelent új, Trianonra fókuszáló lapszámából!
Vezércikkünket, az Első karaktert Szalai Zoltán jegyzi, aki írásában felhívja a figyelmet: ahogyan az elmúlt ötszáz év és Trianon is igazolja, nekünk kell a sorsunkat irányítani.
Lett volna esély jobb békét kiharcolni? Miért volt mindig késésben a magyar külügy? Megoldja-e a Trianon-szindrómát a határok spiritualizálódása? Ezekről, valamint a külföldiek legyintéséről is beszélgettünk Ablonczy Balázs történésszel a frissen megjelent, Ismeretlen Trianon című könyve kapcsán.
Vajon ma, száz év hazugságai és sérelmei ellenére, születhet-e kiegyezés a Kárpát-medencében? – teszi fel a kérdést Máthé Áron, a Nemzeti Emlékezet Bizottsága elnökhelyettese. A történész írásából kiderül, hogy Trianon kapcsán a korabeli magyar elit figyelmen kívül hagyta a fontos tanulságot: érvényes politikai akarat csak sok ember akaratából születhet.
Amíg nem rendeződik a határon túliak helyzete, nem jutunk túl Trianonon – mondja lapunknak Kántor Zoltán, a Nemzetpolitikai Kutatóintézet igazgatója. Az intézmény vezetőjét kivándorlásról és asszimilációról, a nemzetek Európájáról és a külhoni magyarok együttműködéséről kérdeztük.
Dúró József politológus Trianon következményei kapcsán arra mutat rá, hogy a nemzetpolitikai kérdésekben elengedhetetlen lenne a politikai elit egységessége.
Törcsi Péter, az Alapjogokért Központ kutatási igazgatója írásában rávilágít arra, bár az elmúlt harminc évben sokszor zajlott a határon túli magyarság ellen uszító politika, tíz éve az együttműködésre került a hangsúly.
Makronóm
John Maynard Keynes, a 20. század legnagyobb hatású közgazdásza mindenkinél jobban előre látta a versailles-i békekonferencia következményeit. Makronóm rovatunkban bemutatjuk, hogy a sztárközgazdász miért tartotta végzetesen elhibázottnak a versailles-i békerendszert.
Precedens
A nemzeti identitásalkotó elemek fontosságát hangsúlyozza Orbán Balázs, a Miniszterelnökség miniszterhelyettese publicisztikában, szerinte ezek felértékelődésére éppen Trianon és a korunkban tapasztalt sorozatos válságok világítanak rá.
Precedens rovatunkban Bertrand Mathieu francia alkotmányjogásszal az ideológiai meggyőződés alapján hozott uniós bírósági ítéletekről, a következetlen szupranacionális bírói gyakorlatról beszélgettünk.
Meta, Élet és Utolsó figyelmeztetés
Böszörményi Nagy Gergely ezúttal Paul Wapner, a washingtoni American University külpoitikai intézetének professzora könyvét ajánlja az olvasóknak, aki szerint az ökológiai változás miatt szükség lesz a bolygónk “visszavadítására”.
A héten Pál Gyula jegyzetét olvashatják, aki szerint fontos, hogy május 7-e, a Székely Nemzeti Tanács aláírásgyűjtésének utolsó napja ne csak a győzelem, hanem az európai lélek újbóli megtalálásának napja is legyen.
A budapesti doktor visszaszerzett falvai – Budapesti történetek kisrovatunkban bemutatjuk azt az orvost, akinek köszönhetően Somoskő és Somoskőújfalu ma Magyarországhoz tartozhat.
A Feminens oldalán arról olvashatnak, hogy Trianon miként befolyásolja a különböző generációkhoz tartozók életét, s hogyan küzdöttek meg az egymást váltó nemzedékek asszonyai a rendkívüli helyzetekkel.
Az Élet rovatban Trill Zsolt Jászai Mari-díjas színművésszel beszélgettünk, aki Kárpátalja kis falujából egészen a nemzet színházáig jutott. Nagyinterjúnkból kiderül, hogy nem volt benne harag a 2004-es népszavazáskor, de máig úgy érzi, határon túliként jobban meg kell dolgozzon az elismerésért.
A trianoni centenáriumhoz kapcsolódóan két könyvet is az olvasók figyelmébe ajánlunk. A Trianon 100 antológia a modern magyar közgondolkozás áramlatairól, egymásnak élesen ellentmondó narratíváiról alkot képet, Száraz Miklós György Fájó Trianon című könyve pedig tárgyilagosan mutatja be a Trianonról ismert tényeket.
Arcél kisrovatunkban Bura Károlyt, a revizionista cigányprímást ismerhetik meg.
A tárcát Hegyi Zoltán jegyzi:
„Bizonyos szempontból majdnem minden Trianon. Hetedíziglen következményes tartós béke. Nem kezdenék most bele területbe és lakosságba, egyharmadba és kétharmadba, bányákba, folyókba, hegyekbe, tolvajozás versus elcseszett magyar arisztokratákba, de még lelkekben sem búvárkodnék, nem csapkodnám a kocsmaasztalt árvalányhajas parókában, és végképp nem huszonhárommilliórománoznék, mert engem is anya szült. Na jó, mégis egy kicsit, mert a huszonhárommilliórománozásra érkező, hol szelíden szomorú, hol bicskaközeli reakciókat is mi, egykori gyógyszercsempészek és faluvégi szalmakazlakban alvók szívtuk meg, amikor utána odamentünk. Lehetett magyarázkodni hajnalig, kereskedelmi mennyiségű széki pálinka mellett, hogy csak úgy sikoltoztak az enzimek, ahelyett hogy arról beszélgettünk volna, hogy vannak a gyerekek, lesz-e végre szilva, vagy már megint egy virrasztásra félretett elixírt kell fondorlatos módon megszerezni az ágy alól. Vagy bármi másról, csak erről ne. Hogy vannak, akik idáig jutottak. Közbevetném azért még a fotelrevizionisták kedvéért, hogy Szék nem a Székelyföldön található, ott ne keressék a térképen. Viszont hogy táncház van, azt neki köszönheti a világ. A szász emberrel sem foglalkoznék különösebben és naprakészen, aki most elnök éppen a szomszédban. Száz év magányosság, ez a mondat jut inkább eszembe, ideírom tehát.”
A lapot záró Utolsó figyelmeztetés rovatban az Ufi egykori szerzője, Névai Gábor idézi fel személyes emlékeit arról, hogyan tudatosult benne Trianon valódi jelentése:
„A hazánk tágabb, mint amit a térképen látunk. Mert ez maga az élet: fürödni egy hideg sör után a Szent Anna-tóban – tudom, hogy már tilos, de akkor is –, bóklászni a MagasTátra turistaösvényein, megnézni Csángóföldet, ámuldozni Nagyváradon, az elsüllyedt magyar polgári Atlantisz romjai között, találkozni a Vaskapu mentén az utolsó magyarokkal (sajnos), üldögélni csendben a kórógyi templomban, beülni a huszti alapiskola padjába, és megállni a Szamos partjánál. Eszmék, barátok, korszakok jönnek-mennek, fél vagy egy egész évszázad belátható távlatában aránylag kevés dolog stabil az életben. Hazából viszont csak egy van, és ez 2120-ban is igaz lesz, ahogyan igaz ma, és igaz volt 1920. június 4-én is. Most már tudom, hogy hol a Szamos. A kurta kocsmákat is megismertem. Mikor indulunk?”
A házelnök szerint a parlamentben megszűntek az érdemi viták: azonnali kérdések órája helyett azonnali sértések órája lett. Ukrajna pedig akár unión kívül, akár belül lesz, vazallus állammá válik. Kövér Lászlóval Szalai Zoltán beszélgetett.
Kollár Kinga a brüsszeli források visszatartása kapcsán örömködött Brüsszelben. Nem meglepő módon a Fővárosi Közgyűlésen is nagy vihart kavartak a tiszás képviselő mondatai. Erről és Magyar Péter bennfentes kereskedelmi botrányáról kérdeztük a tiszásokat.
Hadházy Ákos tüntetései, VOKS 2025, a 2026-os országgyűlési választások esélyei – ezekről is vitázott a Presszó e heti adásában Fodor Gábor és Dopeman.
Mi a probléma a demokráciával? Miért nem lett köztársasági elnök? Milyen a viszonya Orbán Viktorral? Interjú Kövér Lászlóval, az Országgyűlés elnökével.
p
0
2
3
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 12 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
amaurote
2020. június 04. 12:14
azt akarom kérdezni hogy a cigányok azok bennszülöttek, és övék is az ország?
A helyzet az szerintem, hogy az 1000 éves Magyarország a mai viszonylatban úgy élt mintha az országon belül több -mai szóval- "autonómiák" lettek volna.
A "Horváth Bánság" gyakorlatilag még a "mai autonómiánál" is több volt.
A "tóth"-ok ha nem is "autonómia szerű" államformában, de eléggé önkormányzatiságban éltek.
A "ruszinok"-nak is megvolt a maguk önálóságuk.
A románok, szerbek is "önkormányzatiautonómiákban" voltak.
A németek, osztrákok svábok szinte otthon érezték magukat.
A Trianon ezt bontotta meg erőszakkal.
Ezzel az 1000 éves módszer a viszonylagos egység szétbomlott gazdaságilag, politikailag, emberileg, és ami a legfontosabb szellemileg.
A létrehozott "új képződmények" -Csehszlovákia, Jugoszlávia, Szovjetunió majd Ukrajna- nem élt meg 100 évet sem!
Románia meg a soknemzetiség miatt recseg ropog.
Tehát a történelem bebizonyította, hogy Trianoni békeszerződés nem életképes!
Például a "Jugoszláviában" a horvátok roszabul érezték magukat, mint a Magyar Királyság ideje alatt. Most, hogy önálló állam, most is be van tagozódva minden más irányba, és a függetlenségével nem sok mindent tud kezdeni.
Vagy Csehszlovákia a Benesi fasisztoid erőszak hatására alakult ki. Ha a "békés szétválást" számítjuk, akkor élt kb 80 évet. No és közben is voltak változások. Most hogy kb 20 éve "békésen szétváltak" azt mutatja, hogy a Trianoni békediktátum még azoknak sem felelt meg, akik "nyertesei voltak" ennek a gyalázatos műnek!
Továbbra is Csehszlovákiát ha vesszük, akkor most a magyarság sokkal erőszakosabb módon van elnyomva mint mondjuk 150 évvel ezelött a "tótok" voltak "elnyomva",
-mondjuk a csehszlovák elnyomás éppen a fasisztoid Benesi dekrétum miatt, ami még ma is érvényben van és virul, sokkal erőszakosabb a magyarok ellen mint volt annakidején a "tóth"-ok ellen, tehát a két "elnyomás" között nagyságrendbeli különbségek vannak-
tehát a -mondjuk- 150 évvel ezelött a "tóth-ok" a nyelvüket, identitásukat megtarthatták, és az "önkormányzataikat" is fenntarthatták. Azóta viszonyt a Benesi fasisztoid dekrétum gyilkos hatásai miatt -és most a "kitelepítésekről" nem is beszélve- a magyarság nagy szellemi veszteséget szenvedett.
Visszatérve az 1000 éves Magyarországra, az akkori nemzeteknek az önnállósága felért -sőt szerintem sok esetben túl is szárnyalta- a mai "autonómia" szintet.
A baj az, hogy pl Csehszlovákia, -vagy most már csak Szlovákia"-ban nem alakulhatott ki pl magyar autonómia a fasisztoid, rasszistán agresszív Benesi politika miatt.
Ezrét volt a Tianon egy nagyon rossz és egy együttélésre alkalmatlan békediktátum. Ezért szakadt sok álamra azóta ez a rettenetes förmedvény, amit "békének" csúfolt az ANTANT.
Így 100 év után egyesek kiharcolták fegyverrel az önállóságukat, de a világ egyszerűen túl lép rajtuk. Példáuk Szlovákia hiába önálló gyakorlatilag egy inkubátorban van.
Ha most függetlenül és valódi demokratikusan lehetne szavazni a Trianoni népeknek. akkor legtöbben megint visszaállítanák a Magyar Királyság területi egységét, és "szabad autonómiákba" tömörülnének a környező népek nagy része.
Most ha tényleg szabad választás lehetne, akkor pl Szlovákiában lenne Magyar autonómia, meg Lengyel autonómia, meg Orosz -Ruszin-autonómia, meg Cseh autonómia...
Szóval mi változott? SEMMI! még a Benesi fasiztoid erőszakosság ellenére is szinte semmi!
Az ANTANT szétrobbantott egy egységet, mert azt hitte, hogy akkor gazdaságilag és katonailag tudja uralni a térséget. HÁT NEM TUDTA! Ez vezetett a II.vil báborúhoz, meg utána a "függetlenségi háborúkhoz" és akkor az 1956 és az 1968-as "rebellió"-nak is ez volt az okozója.
Szóval a Trianoni békeszerződést mindenki megsinylette, még a Benes erőszakja is gyakorlatilag szerte foszlott az sem maradt meg! Sok sok emberéletbe, fájdalomba és gazdasági katasztrófákhoz vezetett ennek a működő egységnek az fasisztoid erőszakossággal való szétrombolása.
Szóval én a jövőt a békés autonómiákban látom. Ilyen volt a Magyar Királyság is, ami területileg és gazdaságilag egy egységet képezett benne autonóm népekkel békében.
Ma Belgiumban van hasonló mint ami a Magyar Királyság alatt volt a Kárpát medencében.
Van olyan magyar álampolgár, akinek nem fájt trianon.
Göncz "Árpi bácsi" : "nagy szerencséje Magyarországnak Trianon"
Róla nemrég teret neveztek el Magyarországon! Szobrot is kapott!
A nemrég elhunyt Borbély Imre, volt RMDSZ elnökségi tag poszthumusz életinterjú-kötetében olvasható a fenti megdöbbentő kijelentés.
A történet:
"1991 őszén az RMDSZ-elnökség néhány tagja hivatalos, Budapestre szóló meghívást kapott a magyar kormány részéről, ahol a Parlamentben a vadászterem fölötti helyiségben fogadott minket Göncz Árpád köztársasági elnök, és mindnyájunknak szólva (a delegáció tagja volt Szőcs Géza is) , olyan felvezetéssel, hogy nem akar senkit sem megsérteni közülünk, mondta el azt, amit akart.
Konkrétan, hogy ottlétünk idején, a nála tett látogatásunk kapcsán mi jutott eszébe. Két héttel azelőtt találkozott Václav Havellel, cseh köztársasági elnökkel. "Hosszú beszélgetés után azt mondtam Havelnek, hogy nagy szerencséje Magyarországnak Trianon, mert ezáltal nincs nemzeti kisebbsége".
Azután sorban kérdezett mindenkit, hogy ugye nincs megsértve ettől. A többiek ott ötöltek-hatoltak, hogy nem, megértik ők ezt, amit mondott. Amikor hozzám került a szó, azt feleltem: mélységesen meg vagyok sértve, engem a szívem legmélyén érintett ez. Akkor többet hozzám nem szólt egy szót sem, hanem egyből a gyorsírásos feljegyzést vezető lány felé fordult: "Akkor ez nem kerül a protokollba."
Ezután röviden búcsúzott tőlünk. Közben mindenki felé fordulva: "Ugye ezzel nem mennek a sajtó elé?" Engem is megkérdezett. "Én nem ígérek önnek semmit" - mondtam. Kimentünk, ott volt a sajtó. Három tévékamera előtt elmondtam az egészet. Soha sehol nem jelent meg...
Hazamentem, és olyan meggondolatlan voltam, hogy édesapámnak, aki a II. világháborúban a budai vár védői közé tartozott, és két hónapot harcolt az első vonalban, elmondtam az esetet. Ő magába roskadt, hosszú percekig nem szólt egy szót sem. Egy gesztussal elhárította, hogy én szóljak, vagy vigasztaljam, majd felém fordult, és nagyon kitisztult arccal azt mondta: "És nincs katonatiszt, aki lelője!" Ez volt a verdiktum.
Göncz Árpádnak személy szerint lehet ilyen véleménye, de ő minket nem személyes látogatáson fogadott, hanem Magyarország köztársasági elnökeként, hivatalos találkozón. Elnökként egy anyaországától elszakított, idegenek által elnyomott magyar kisebbség képviselőinek nem vághatja azt az arcába, hogy kellemes neki az amputáció."