Riadót fújtak Brüsszelben: rádöbbentek, hogy nagy a baj, és a magyar ötletbe kezdtek el kapaszkodni
Ráébredtek arra, hogy Európa nehezen tart lépést az Egyesült Államokkal és Kínával.
A Mercedes-Benz márka tulajdonosa, a Daimler is a termelés felfüggesztéséről tett bejelentést.
A koronavírus-járvány miatt felfüggeszti a termelést európai üzemeinek többségében a német Volkswagen-csoport, a világ legnagyobb autógyártó társasága – jelentették kedden német hírportálok Herbert Diess vezérigazgatóra hivatkozva. Ugyancsak a termelés felfüggesztéséről tett bejelentést a Mercedes-Benz márka tulajdonosa, a Daimler.
Sok üzem már a héten leáll
A Volkswagen-csoport vezetője wolfsburgi tájékoztatóján elmondta, hogy két-három hétre felfüggesztik a termelést a legtöbb németországi és európai üzemben. A spanyolországi, portugáliai, olaszországi és szlovákiai üzemek már a héten leállnak – tette hozzá Herbert Diess. Kiemelte, hogy az új típusú koronavírus terjedése miatt egyre csökken a kereslet, és bizonytalan a gyártáshoz szükséges termékek, alkatrészek ellátása.
A sajtójelentések szerint az üzemi tanács egy levélben arról tájékoztatta a munkavállalókat, hogy a pénteki műszakzárással áll le a termelés a legtöbb üzemben Németországban és Európa más országaiban. A beszámolók szerint a napokban több üzem dolgozói között regisztráltak fertőzötteket, és megszigorították a higiéniai, járványvédelmi előírásokat. A wolfsburgi tájékoztatón Frank Witter pénzügyi igazgató kiemelte: nem tudni, hogy a járvány milyen súlyosan és milyen hosszan hátráltatja a vállalatcsoportot, ezért szinte lehetetlen előrejelzést adni a pénzügyi hatásokról.
Tavaly még első volt a világtermelésben a Volkswagen
A Volkswagen-csoport tavaly 10,97 millió járművet értékesített, így sorrendben a hatodik éve szerezte meg az első helyet az autógyártó társaságok rangsorában. A második a japán Toyota 10,74 millió eladott járművel. A német cég a legutóbbi, februári előrejelzésében még azzal számolt, hogy 2020-ban is hasonló nagyságrendben értékesít gyártmányokat.
A csoporthoz a névadó Volkswagen mellett az Audi, a Bentley, a Bugatti, a Lamborghini, a Porsche, a Seat és a Skoda autómárka, valamint a Ducati sportmotorkerékpár tartozik, és saját márkájú haszonjárművei mellett a Scania és a MAN tehergépjárműveket is a Volkswagen gyártja.
Leáll a Daimler is
A Daimler stuttgarti központjának kedd délutáni közleménye szerint a koronavírus-világjárvány miatt felfüggesztik „a termelés nagy részét” és egyes adminisztratív területek működését Európában. Az intézkedés még a héten életbe lép és egyelőre két hétre szól. A termelés felfüggesztése „a személygépkocsikat, a szállítógépjárműveket és a haszongépjárműveket gyártó európai üzemekre” vonatkozik – áll a közleményben, amely szerint a további intézkedések a járványügyi helyzet alakulásától függenek. A koronavírus-járvány gazdasági hatásait egyelőre nem lehet felmérni vagy megbízhatóan megbecsülni – tették hozzá.
A termelés felfüggesztésével a német társaság hozzájárul az alkalmazottak védelméhez és a járvány megfékezéséhez. A döntés azt is szolgálja, hogy a cég felkészüljön egy átmeneti időszakra, amelyet az „alacsony kereslet” jellemez majd, és „biztosítsa pénzügyi erejét” – közölték. A Daimler tavaly 3,344 millió járművet értékesített, ami minimálisan kevesebb az egy évvel korábbi 3,352 milliónál. Az első számú üzletág, a személygépkocsikkal foglalkozó Mercedes-Benz Cars rekordszámú, 2,385 millió járművet adott el.
A legismertebb német ágazati elemző, Ferdinand Dudenhöffer a ZDF országos köztelevíziónak nyilatkozva kiemelte: az utóbbi hónapokban „összeomlott” a kínai piac, most az európai hanyatlik, a következő pedig az amerikai lehet, vagyis az autóipari termelés három legfontosabb felvevőpiacán egyszerre zuhanhat a kereslet.
Erre az ágazat történetében nem volt példa. A most bontakozó folyamatok „megítélésünk szerint a legsúlyosabb válságot jelentik a második világháború óta” – mondta a duisburgi-esseni egyetem (UDE) autóipari kutatóintézetének (Center Automotive Research – CAR) társigazgatója.
(MTI)