Utóbbi gondolat a legkevésbé sem a kimagyarázás célját szolgálja, a szerző végig a legszigorúbban elítélő hangon ír az eseményekről, az egyes történészek által bevett nyegle, cinikus hangnem, mely a balliberális szakmát az utóbbi időben helyenként jellemezte, nem jelenik meg. A munka bemutatja a magyar történelemmel és nemzeti tradíciókkal szembeni ellenséges kommunista hozzáállást, az egyházak üldözését, a kisemberek, ellenforradalmi szimpátiájú egyének és „reakciósnak” ítéltek megfélemlítését, esetenként terrorizálását vagy megölését. Külön méltatandó, hogy a könyv
utal a kommunista antiszemitizmusra és a hitközségek terrorizálására,
így elkerüli az egyoldalúságot a zsidóság kommünnel való kapcsolatának bemutatásánál.
A körülbelül százhatvan oldalnyi feldolgozást közel hetven oldal melléklet és közel háromszáz oldal (!) névtári adat követi, részletes életrajzi felsorolását adva 1227 kommunistának vagy szocialistának, akik a proletárdiktatúra alatt tisztséget vállaltak.
Talán némi hiányosságként említhető, hogy a könyv – amely egyébként ügyel a magyarországi szocializmus és kommunizmus eszmetörténetének vázlatos bemutatására – nem közöl legalább egy-két idézetet a marxizmus forradalmi-erőszakos oldaláról. Elkapkodottnak tűnik a szabadkőművesség kérdésének egy bekezdésben való „letudása”, nem tudjuk meg, hogy milyen eltérések voltak Pogány József és Vázsonyi Vilmos kommunizmushoz való hozzáállásában. Szabó Dezső idézetei tarkítják helyenként a szöveget, de talán illett volna megjegyezni, hogy a később harcos ellenforradalmár Szabó egy ideig a kommün híve volt. Az őszirózsás forradalom és a kommün viszonyának kontextusba helyezéséért az olvasó talán egyéb munkákat, így Hatos Pált is a kezébe kell, hogy vegye.
Összességében Bíró hatalmas adatgyűjtést végzett el,