Szerinted az a kárpátaljai fiatal, aki Magyarországon szerez diplomát, a megszerzett tudást fel tudja-e majd használni otthon, Kárpátalján, egyáltalán: érdemes-e hazatérnie?
Szerintem mindenképpen, és egyébként
én is szeretnék a jövőben hazatérni Kárpátaljára,
ha itt, Magyarországon szereztem egy olyan tapasztalatot, amit otthon is tudok hasznosítani. Véleményem szerint a diploma minősítésétől függetlenül – mert ugye én jogot végzek, és a magyarországi jogrendszert nem tudom majd alkalmazni az ukránban – a jogi diplomán túl olyan készségeket lehet elsajátítani, amelyeket hasznosan tudok a közösségem javára fordítani.
Miről szól az MCC által indított Kárpátaljai Közéleti Mentorprogram?
Az MCC-ben lehetősége van a diákoknak saját kezdeményezésű projekteket indítani, amelyekhez a kollégium minden segítséget megad. Egy beszélgetés során fogalmazódott meg bennem, illetve egy másik, szintén kárpátaljai lányban, az az ötlet, hogy ha van egy ilyen lehetőség, akkor azt érdemes lenne megvalósítani. Mindenképpen határon túli magyarsággal kapcsolatos tevékenységet szerettem volna csinálni, és elkezdtem gondolkodni azon, hogy amikor én voltam otthon középiskolás, nekem miben volt a legnagyobb hiányom, és hogy az otthoni középiskolásoknak mi lenne úgymond a legmegfelelőbb. Aztán utánajártam, megkérdeztem az otthoni középiskolás ismerőseimet, illetve kérdőíveket is töltöttek ki ezzel kapcsolatban, amelyekből az derült ki, hogy leginkább a továbbtanulási és pályaorientációs tájékozódásban vannak hiányosságok – nem tudják azt, hogy milyen lehetőségek érhetőek el a számukra –, másrészt az, hogy középiskolásként milyen tanulmányi versenyeken vehetnek részt, milyen ösztöndíjakra tudnak pályázatot benyújtani. Ezt követően született meg és vált teljessé a Kárpátaljai Középiskolai Mentorprogramnak az ötlete.
Miért lehet ez hasznos a kárpátaljai fiatalok számára?
Ha valaki csatlakozik a mentorprogramhoz, akkor értelemszerűen lesz egy mentora, aki vagy az MCC diákjai közül, vagy pedig szintén az MCC által tavaly indított Kárpátaljai Közéleti Vezetőképző résztvevői közül kerül majd ki. Az utóbbiak szerepe azért is releváns, hiszen az ukrajnai felsőoktatási rendszerben jobban eligazodnak, sokkal tájékozottabbak, mint mi.
A mentorok személyre szabottan foglalkoznak a diákokkal,