élhetünk demokratikusan, de liberalizmus nélkül is?
Az világos, hogy legyen szó akár korábbi, akár mostani, akár legális, akár illegális bevándorlásról, alapvetően arról vitázunk, hogy szeretjük-e, akarjuk-e a multikulturális modellt Európában, működik-e, jó-e ez egyáltalán. Ha multikulti és bevándorlás, más néven „szervezett lakosságmozgatás”, akkor pedig nem kerülhető meg az állami szuverenitás kérdésköre, melynek a lakosság etnikai összetétele az egyik lába. Utóbbi „megkeverése” tehát erősen érinti az államnak, mint főhatalmat gyakorló entitásnak a kategóriáját, és ezen keresztül természetesen az európai integráció további menetét is – hiszen szuverén országok nélkül mégiscsak könnyebb létrehozni az Európai Egyesült Államokat. Ha pedig szuverenitás, akkor természetesen szó van nemzeti identitásról is, melynek a megkérdőjelezésén, viszonylagossá tételén szintén erősen dolgoznak. Addig akarják hígítani a többségi kultúrát, míg „elfogadhatóvá” nem válik a bevándorolt kisebbségeknek, miközben folyamatosan „érzékenyítik" a többségi társadalmat, hogy történelmileg érezze kínosnak, kirekesztőnek, ezért ne vallja meg saját értékeit, kultúráját. Például a keresztény gyökereket és kulturális hátteret, mely Európában – akár akarjuk, akár nem – egybefonódik az állami léttel és a nemzeti önazonossággal. Ez a keresztény háttér pedig, már amennyiben megvallják, összeegyeztethetetlen a bevándorlás „fő vallásának” számító iszlámmal: vagy templom, vagy mecset. Lehet, hogy egy érzékenyítő Coca-Cola-reklámban megfér egymás mellett a kettő, de a valóságban nem.
A helyzet azonban még groteszkebb. Azok, akik a keletről nyugat felé, délről északra történő globális migrációs folyamatokat úgy általánosságban pártolják, azok hevesen ellenzik a széles értelemben vett „nyugati civilizáció” önerőből történő népességbővülését, mert úgy tartják, hogy a „fehér embernek” a legnagyobb az ökológiai lábnyoma, tehát az a leginkább környezettudatos magatartás, ha köreikben kevesebb gyermek születik és a kieső születésszámot humánimporttal pótoljuk. Ennek elsődleges szabályozási eszköze pedig az abortusz, illetve annak minél szélesebb körben történő liberalizációja. És egyáltalán nem kell meglepődni azon, hogy ugyanezen, a nyílt társadalmat favorizáló emberi jogi fundamentalista kör küzd a drogliberalizációért, az aktív eutanázia szintén szélesebb körű legalizálásáért, a homoszexuálisok házasságkötési jogának kiszélesítéséért és a genderelmélet termékeinek jogszabályba foglalásáért is. Mindenért tehát, amiből nem fakad élet. Világnézetek harca is ez egyben tehát, ezért nem feledhető Robert Schuman egykori mondása:
Európa vagy keresztény lesz, vagy nem lesz.