Belülről kellene bomlasztani? Tisztelem is és nevetek is azon, amikor valaki a Facebookon szidja a Facebookot, és mindazt, amit jelképez. Közösségi médiának hazudjuk, miközben legalább annyira rombolja a hús-vér, valódi kapcsolatokat, mint amennyire fenntartja a távoliakat azokkal, akikkel egyébként sosem találkozunk; de persze megkönnyíti a sajátjainkkal való kapcsolattartást is. Hiszen az SZDSZ-es mentalitású Szilícium-völgy terméke, távolról jön, nagyobb mint mi, mint az országunk, és megkerülhetetlen.
A Facebook jelképe tehát a személytelen globalizációnak is. Az adóelkerülésnek. A kapitalizmusnak, a fogyasztói társadalomnak, a technológiai fejlődésnek, az elkényelmesedésnek. És az úgynevezett „rendszerszintű problémának”, mivel aki nem használja vagy kivonul belőle, az hátrányba is kerül: nem hívják meg oda, amit csak Facebook-eseményként hirdetnek meg, lemarad, kimarad és persze nem értesül. Az újságíró számos hírről a Facebookról értesül, és oda is teszi őket vissza, hogy növelje az olvasottságot. Circulus vitiosus. Diadalmasan mutogathatnának az újbalosok, s igazuk is lenne, hogy az egyéni megoldás nem megoldás, sőt szinte lehetetlen.
Ha valaki úgy szidja a Facebookot, hogy nullahuszonnégyben azon lóg, tolja az instaképeket, kommentel és képeket posztol, munkában és azon túl is, akkor nevetni fogok rajta, hiszen hiteltelen. A Facebookot lehet a Facebookon kritizálni, ennél még az is többet kockáztatott, az is esélyesebb volt a hőssé válásra, aki a kommunista pártot bomlasztotta belülről.
Azt viszont tudom becsülni, amikor valaki úgy kritizálja a Facebookot, hogy egyébként tudatosan, prudens módon használja. Tudja, mikor lép be, mikor ki. Nem zavarja, ha fél napig nem tud üzenetekre válaszolni. Nincsen posztoláskényszere. Nem buzerálja a telefonját a metrón, hanem olvas. Meglepően sokan vannak, akiknek van ennyi önkontrollja, annak ellenére, hogy ezt egyre nehezebb kivitelezni a maguktól egymással kapcsolatba lépő kütyük világában.
Sokan nincsenek fenn a Facebookon, még többen használják minimalista módon. Egyáltalán nem olyan nehéz, mint gondolnánk.
Szerintem nem baj, ha a reakció többszólamú. Vannak kivonulók, belülről bomlasztók, radikálisok és mérsékeltek.
A lázadás pszichózisa
A lázadás pszichózisával azonban vannak problémáim. Furcsa mentális hozzáállást produkálnak például a „struktúrák megváltoztathatatlansága” felett kesergő balos intellektuelek, akik szerint rohad az egész világ a rothadó kapitalizmus miatt, elnyomás volt, van és lesz, és a világ felforgatására lenne szükség, de az meg nem túl realista elképzelés. Belecinikusodnak tehát a kamaszos-bölcsészes spleenbe, cigizgetnek a gangon vagy a tanszéken a dohányzásra kijelölt helyen, felsőbbséges módon félmosolyra húzzák a szájukat a naiv külvilág megoldáskeresésein.
Ők tudják. Struktúrák. Marx. Lenne mit tenni, de nincs mit tenni. Majd csak elmúlik ez a rohadt élet.
A keresztény valláslélektan ismer egy olyan képességet, amit úgy hívnak, hogy a szellemek megkülönböztetésének karizmája. Nem, nem ördögök hajkurászásáról van szó, azt hagyjuk az exorcistákra. Hanem indíttatásaink, késztetéseink önreflexív kezeléséről.
Eszerint a következő szempontokat kell mérlegelnünk, amikor egy késztetés foglalkoztat minket: erőnkhöz mért-e a kihívás, amit a késztetés jelent? Konkrét-e, vonatkoztatható-e az itt és most élethelyzetemre? Ésszerű-e? Jó, fényes okból származik és világos cél felé mutat-e? Végső soron és lelkünk mélyén vigaszt, örömet, bizalmat találunk-e benne, és azt érezzük: így van jól, így helyes, így kell lennie? Ha például egy kétgyermekes apát vagy anyát az a késztetése nyugtalanít, hogy rohad az egész nyugati társadalom, ezért ott kell hagynia a családot, az országot, és el kell mennie afrikai szegényeknek segíteni, akkor az a késztetés egyértelműen és határozottan rossz. Nem az erejéhez mért, nem az élethelyzetére vonatkozik (családalapítás előtt még megtehette volna), és így tovább.
A kapitalizmus, a technológiai fejlődés és a fogyasztói társadalom elleni radikális lázadással pont ez a bajom. Nem vigaszt hoz, hanem vigasztalanságot, mivel a feladat nem erőnkhöz mért. (Bedő Imre szerint: „a nagy rendszer megváltoztatásának reménytelensége tömegeket tesz passzív dühöngővé”).
Végső megoldást nem tudok, mivel a modern kütyütechnológia olyasmi módon ette be magát az életünkbe, mint az illyésgyulai zsarnokság vagy foucault-i elméletben a hatalom, csak sokkal prózaibb az egész helyzet. Az egyéni megoldás pedig valóban sokkal nehezebb, mint a rendszerszintű; mivel ha rendszerszinten megoldást találnánk, az azt jelentené, hogy nem kell szembemenni a főárammal. Ha senki nem használ közösségi oldalakat és mindenki elkezd háztájit termeszteni otthon, könnyebb nekünk is azt csinálni, mintha csak egyedül vagy páran tesszük ezt. Ugye könnyű kereszténynek is lenni egy keresztény társadalomban, és nehéz egy kereszténység utáni közönyösben.
Az erőnkhöz mért, itt és most, konkrét, élethelyzetünkhöz passzoló megoldás azonban mégiscsak egyéni és esetleg kisközösségi: a tudatos Facebook-használó első ránézésre nem túl heroikus, mindennapos megoldása. Nincs hazugabb annál az újbalos propagandánál, ami szerint az egyéni erőfeszítések és egyéni érdemek nem csak, hogy cseppek a tengerben a „rendszerszintű megoldásokhoz” (magyarán a forradalomhoz vagy az államosításhoz) képest, hanem nemes egyszerűséggel még csak nem is léteznek, mert minden csak szerencse kérdése.
Kapitalizmus helyett eredendő bűn
A megoldás felé az erényes élet mutat, az erényetika, az erény áthagyományozása a gyerekeinkre és az összefogás azokkal, akik ugyanígy gondolkodnak. Hogy ne legyen ciki az elgondolásunk, az életünk. A megoldás a minél több képességet megmozgató, hagyományos tevékenységek preferálása: edzés, néptánc, élő zene, kórus, kiskert, bütykölés a műhelyben, kirándulás, kézművesség, társasozás.
A valódi világ újrafelfedezése, kezünk összepiszkolása, lábunk lejárása, a haverok áthívása egy borozós estére, amikor mi főzünk.
Test és lélek harmóniája, a test, megtestesültségünk hangsúlyozása egy olyan világban, ami egyre testetlenebb. Ez nem túl forradalmi, hanem inkább ellenforradalmi megoldás, ez kétségtelen. De kis tudatossággal könnyedén véghez vihető. Kicsit reakciós, de nem a rég elveszett dolgokhoz kell visszatérni, csak eddig is művelt tevékenységeket kell tudatosabban művelni.
S hogy megint scrutonozzak egy kicsit: angol úriemberünk, aki amúgy kritizálta eleget Hayeket és Thatchert is, mégis inkább a szabad piac híve, mint sem, arra hívja fel a figyelmet a baloldali bolondokról szóló könyve utolsó fejezetében azt fejtegetvén, hogy mi a helyes (What is right?): a kapitalizmus, mint kifejezés, az Újbeszél szava.
Egy átfogó elméletet ígér a társadalomra vonatkozóan, és stratégiát annak átformálására. De sem az elmélet, sem a stratégia nem létezik. Minden társadalmi átalakulás után is a kapitalizmus, mint fogalom, az eredményt írja le. Bármire ráhúzható (a frankfurti iskola szerint a Szovjetunió is „államkapitalizmus” volt), ezért semmit nem jelent.
A fogalmat tehát leírással kell helyettesíteni: „társadalmainkban az embereknek van magántulajdonuk, beleértve a munkájukat, és ezekkel a dolgokkal szabadon kereskedhetnek egymás közt. Vásárolhatnak, eladhatnak, felhalmozhatnak, megtakaríthatnak, megoszthatják másokkal, amilyük van, és oda is ajándékozhatják.” A kapitalizmus pusztán ennyit jelent. „Elvehetjük a vétel és eladás szabadságát; kényszeríthetjük az embereket, hogy olyan feltételek szerint dolgozzanak, amit nem szabadon fogadtak el; elvehetjük a tulajdonukat vagy megtilthatjuk annak bizonyos formáit. De ha ezek a kapitalizmus alternatívái, akkor nem létezik igazi alternatíva, csak a rabszolgaság.”
A kapitalizmus, a fogyasztói társadalom és a technológiai fejlődés okozta problémáknak nem politikai vagy eszmei oka van.
Hanem egy olyan, „rendszerintű” oka, amit soha, senki nem fog tudni megváltoztatni. Ez a rendszer történelemtől, időtől és tértől független, valamint megváltoztathatatlan: a rosszra hajló emberi természet.
Mi magunk.
Scruton pontosan a fogyasztói társadalomról szólva jegyzi meg, hogy azon csak egyéni életünk megváltoztatásával tudunk felülkerekedni: „A fogyasztói társadalom elleni jogos panaszok nyomán kétféle életmódot kell megkülönböztetnünk. Kant azt állította, hogy személyek vagyunk, akiket célként, nem eszközként kell kezelni. Hegel arra szólított fel, hogy szabad alanyokként valósítsuk meg magunkat a tárgyak világában. Arisztotelész szerint úgy kell kordában tartanunk vágyainkat, hogy az erények győzzenek a vétkek felett. Oscar Wilde megkülönböztette az értékes dolgokat azoktól, amelyeknek ára van. Célok/eszközök; alany/tárgy; erény/vétek; érték/ár – mindegyik szópár ugyanazon különbségtétel körül forog, a szabad ember és a szabadságát veszélyeztető kísértések körül. Az emberség tisztelete azt jelenti, hogy az emberi személyt a dolgok világa felé emeljük, a felelős választás birodalmába.”
Azaz „nincs az a politikai rendszer, nincs az a gazdasági berendezkedés, sem diktatúra, ami helyettesíteni tudja az erkölcsi nevelést, amelyen keresztül kell mennünk”, a problémát ugyanis nem kapitalizmusnak hívják, és igazán mélyen még csak nem is technológiának vagy fogyasztói társadalomnak, hanem eredendő bűnnek, ami kiküszöbölni nem, csak korlátozni tudunk, az erényes nevelés által.
És akkor talán a circulus vitiosus helyett circulus virtuosusban tudunk élni.