Itt vannak az adatok: ennyire elégedettek az egészségüggyel a magyarok
Az iskolai osztályozásnak megfelelően értékelhetik a betegek egyebek közt az ellátás minőségét, a dolgozók hozzáállását és a tisztaságot.
Lelketlenül, ráadásul életveszélyes módon bántak az AMS betegszállítói egy idős asszonnyal a hvg cikke szerint. Nem sürgősségi ellátásról volt szó, mindössze egyik kórházból a másikba kellett vinni a beteget, de ez semmiképpen nem indokolja azt a viselkedést, amit a szállítók tanúsítottak.
„Mondanám, hogy az ilyen emberek szállítsanak inkább bútort, de inkább azt se, még arra is oda kell figyelni” – jegyezte meg keserűen Sebestyén Zsóka. 73 éves édesanyja daganatos megbetegedésben szenved, valamint mélyvénás trombózisa miatt a Szent János Kórház belgyógyászati osztályán kezelték. Innen kellett átszállítani múlt pénteken a lakóhelye szerint illetékes Jahn Ferenc Dél-pesti Kórházba az AMS Mentőszolgálat bevonásával. Orvosa a családot pénteken többször is úgy tájékoztatta, hogy a két intézmény közti szállítás délután, legkésőbb kora este lesz.
Az AMS Mentőszolgálat betegszállítói ehhez képest éjjel 1 óra után jelentek meg a Szent János Kórházban. A trombózisveszély miatt kizárólag fekvő helyzetben szállítható asszonyt hordágy helyett tolószékben tolták a mentőautóhoz, ahol felszólították, hogy szálljon be. Hiába mondta nekik, hogy nem tud magától beszállni, mert nem tudja mozgatni a lábait, ráadásul a szondás táplálás miatt ereje sincs, lánya szerint azt a választ kapta, hogy „ne szórakozzon, tudja, hogy hány óra van?!” Mikor erre megpróbálta beküzdeni magát az autóba, a történtek miatt a család által tett panasz szerint meg is lökték, mire „a mellkasának bal fele az ülésnek csapódott”.
A nagyjából 30 perces utat lánya szerint közel két óra alatt tették meg az AMS kollégái, mert megálltak először hamburgerezni, majd mikor kiderült, hogy egyiküknek elfogyott a cigarettája, egy dohányboltnál is megszakították a betegszállítást. Eközben az idős asszony két másik beteggel benn ücsörgött az autóban, mindössze egy hálóing és köntös volt rajta, így teljesen átfagyott, mire megérkeztek a Jahn Ferenc Kórházba. Ahol viszont két belgyógyászati osztály sem tudta fogadni, így az asszony elmondása szerint a két betegszállító addigra már kifejezetten dühös volt. Végül – állítja a család – egy harmadik osztály folyosóján káromkodva sorsára hagyták egy tolószékben az idős embert, majd anélkül távoztak, hogy szabályszerűen átadták volna egy ügyeletes orvosnak.
„Az éjszakás nővér észlelte a történteket, és betakarta a teljesen átfázott anyukámat, és értesítette az ügyeletes orvost. A következő napokban kivizsgálták, hogy kizárják a durva bánásmódból eredő sérüléseket, fájlalja ugyan a mellkasát, de szerencsére nem sérült meg komolyabban” – mondta Sebestyén Zsóka, aki azonnal panaszt tett nemcsak az érintett cégnél, hanem az Emberi Erőforrások Minisztériumának egészségügyi ellátórendszer működtetéséért felelős helyettes államtitkáránál is. „Ugyanis ez a vállalhatatlan betegszállítás a társadalombiztosítási rendszeren belül zajlott, vagyis közpénzből finanszírozták” – tette hozzá…
Megkerestük az AMS Mentőszolgálatot, amely első körben azt válaszolta, hogy legfeljebb 30 napon belül kivizsgálják a panaszt. Végül viszont – válaszuk alapján egyeztetve az ügyben érintett kollégáikkal – részletesen reagáltak minden felvetett problémára…
Agócs Gábor ügyvezető igazgató szerint „a pénteki napok extrán túlterheltnek számítanak, amikor is a rendelkezésre álló kapacitások nem elegendőek a megnövekedett szállítások időben történő elvégzésére, ezért előfordulhatnak csúszások”…
A cégvezető szerint nem valós a család panasza, miszerint az utat közel két óra alatt tették meg, ugyanis „a betegszállítási dokumentumok és a kocsiban található GPS adatok alapján a beteg felvétele 01:20-kor, a beteg leadása 2:25 perckor történt”. Csakhogy a beteg lánya szerint érthetetlen, milyen átadási időpontra hivatkoznak, hiszen édesanyját a folyosón hagyták, így az ügyeletes orvos nem dokumentálhatta a megérkezését…
Agócs Gábor azt elismerte, hogy „hogy valóban nem megfelelő testhelyzetben szállították a beteget”, ez a betegkísérő meghallgatásából kiderült számukra. „Ezért a szakmai vétségért írásos figyelmeztetésben részesítjük” – közölte a cég.
Azt viszont alkalmazottaik tagadták, hogy az asszonyt beszállásra szólították fel, illetve meglökték volna, mikor ez nem sikerült neki…
A cégvezető azt is elismerte, hogy „a kollégák valóban megálltak ételt és cigarettát venni, de csak megvették”. Vagyis ezek szerint arra hivatkoznak, hogy a kocsiban szabálytalanul ülő helyzetben lévő betegnek csak az étel megvásárlását kellett megvárnia, de nem ültek be helyben megenni…
Agócs a káromkodásra nézve nem tudott nyilatkozni, mondván „nem volt a helyszínen, ezt maximum az érintettek szembesítésével lehetne kinyomozni". Mindenesetre szóban felhívta a figyelmüket, hogy az ilyen megnyílvánulásoktól a jövőben tartózkodjanak – közölte a hvg.hu-val.