„Dühös vagyok a németekre” – elszabadultak az energiaárak Svédországban
Nem kellett volna bezárni az atomerőműveket a miniszterelnök szerint.
Németország heteken belül választ, mi pedig megnéztük az utcákon lévő kampányplakátokat. Semmitmondó, de tuti befutó CDU, bátor és határozott liberálisok, az elmúlt évek sikereire építő szocdemek, masszívan plakátoló menekültpárti balosok és zöldek, Merkel-kritikus jobboldali populisták. Mandiner-fotóriport egyenesen Mainzból és Wiesbadenből.
Márciusban választásokat tartanak több német tartományban is – egyes német lapok szerint ez egy jel lesz arra, hogyan fogadta a népesség Angela Merkel menekültpolitikáját, míg mások, mint például a Der Spiegel főszerkesztő-helyettese, Dirk Kurbjuweit szerint ez teljes tévedés, hiszen ez csak pár tartomány helyi választása, nem az össznémet lakosságé, ráadásul nem is a szövetségi parlament összetételéről szól. Hessen március 6-án önkormányzati választást, Rajna-Pfalz március 13-án tartományi parlamenti választást tart. (Ahogyan a sváb Baden-Württemberg és az keleti Sachsen-Anhalt is.) A két, egymástól csak a Rajna által elválasztott tartományi fővárosban, Wiesbadenben és Mainzban fotóztam le az érdekes és jellemző választási plakátokat.
*
Kezdjük a mainzi SPD-vel. Mainz Rajna-Pfalz tartomány székhelye, ahol a több cikluson át kormányzó Kurt Becket 2013-ban egyik legnépszerűbb minisztere, a szintén szocdem Maria Luise Dreyer követte. A pártnak nincs nehéz dolga, kampányát a csak Malunak becézett politikus személyére építi, aki viszont valószínűleg nem folytathatja a kormányzást: a legfrissebb felmérések szerint a CDU 37 százalékkal vezet, mögötte az SPD 31-gyel, harmadik helyen meglepetésre a jobboldali populista AfD, negyedik a Zöldpárt 8 százalékkal, ötödik a liberális FDP 6-tal. Az újbalos Linkspartei a maga 4 százalékával most úgy tűnik, nem kerül be a tartományi parlamentbe.
Ez azt jelenti, hogy mivel Malu Dreyernek esélye sincs egy piros-zöld-vörös koalícióra, vélhetően vagy CDU-vezette nagykoalíció lesz, vagy egy CDU-FDP-zöld társulás.
Hogy az oktatásért továbbra se kelljen fizetni, szavazzon az SPD-re. Hogy az összetartás továbbra is jelentsen valamit, szavazzon ugyanoda.
A legfontosabb persze, hogy Malu Dreyer tartományi miniszterelnök maradjon:
A szocdemek még a 2009-es kancellárjelöltjüket, a Merkel-kabinet külügyminiszerét, Frank-Walter Steinmeiert is Mainzba csábították egy kampányrendezvényre. Rengeteg plakátot kihelyezett a párt, durván minden negyedik őket reklámozza.
Ez a jelölt valamiért nagyon ragaszkodik ehhez a vezetéknévhez.
*
Jé, a Kalózpárt még létezik? Úgy néz ki, igen, és újbalos fordulatot vettek: a feltétel nélküli alapjövedelmet és a szociális biztonságot találta meg kampánytémának a már szinte csak Berlinben releváns párt. Az a veszély persze nem fenyegeti őket, hogy bekerüljenek a tartományi parlamentbe: négy plakátot, ha láttam tőlük összesen.
*
Nem úgy a 2013-as Bundestagból való kiesésük után a pártot a limuzinban szivarozó gazdagoktól a középosztály irányába újrapozicionáló liberálisok, akik karikatúraszerűen jelenítették meg jelöltjeiket. Az új FDP nem is annyira FDP már, a Szabad Demokraták név sokkal nagyobb hangsúlyt kap. Nagy eséllyel bekerülnek a parlamentbe.
Kedvenc plakátom az FDP-től: Volker Wissing az ember, aki kézben tartja az (állam)háztartást. Több német ismerősöm is tanácstalan, hogy kire szavazzon. Sokan a legszebb plakát alapján ikszelnek majd, e téren erősen az FDP vezet. A liberálisok kampányában az oktatás kapja talán a legnagyobb hangsúlyt. „Minden gyereket okossá teszünk – de senkit se egyenlővé!” – szól a szlogen. Tekintsünk a jövőbe, FDP.
Ez a liberális plakát pedig arról szól, hogy a németországi szakképzés csúcsát jelentő mesteroklevél ugyanolyan értékű legyen, mint egy MSc-diploma.
*
Mint minden tartományban, Hessenben és Rajna-Pfalzban is jön fel a jobboldali populista AfD, utóbbiban úgy néz ki, ők lesznek a harmadik erő. A párt viszonylag későn kezdett el kampányolni, plakátjait feltűnően magasra tették, hogy a firkálni-tépkedni olyannyira kedvelő szélsőbalos aktivisták nehezen tudjanak csak hozzáférni. Ahhoz képest, hogy a pártelnök Frauke Petry a határokon akár fegyver bevetését is elképzelhetőnek tartja határsértés esetén, a plakátokon jóval visszafogottabb képet mutat magáról a párt, ami alátámasztva több német politológus elemzését, miszerint kezd single-issue-mozgalommá válni az AfD, csak a menekülttémára koncentrál.
Világos bevándorlási szabályokat követel a mainzi AfD, valamint azt hogy meg kell védeni a német szociális ellátórendszert azoktól, akik egy fillért nem tesznek bele. A jobbos néppárti ambíciókkal rendelkező AfD egyébként az egyetlen párt, amely használja a német fekete-vörös-arany trikolórt az anyagain, sőt Rajna-Pfalzban a tartományban található rengeteg borvidékre való utalásként még diszkréten egy szőlőfürtöt is rátettek a plakátokra, fokozandó az áhított, FPÖ-re hajazó kispolgári imidzset.
Az AfD Új-CDU-ambícióit erősítendő Wiesbadenben nemes egyszerűséggel csak azt plakátolta ki a hesseni pártszervezet, hogy a realisták az AfD-re szavaznak.
Az AfD-t idén nyáron a párt radikalizálódása miatt elhagyó alapítók, mint Bernd Lucke vagy Hans-Olaf Henkel által gründolt új jobboldali-konzervatív párt, az Alfa sem tétlen Wiesbadenben (Mainzban az), bár erősen kétséges, hogy a helyi ügyekről szóló önkormányzati választáson Angela Merkel távozása (ez lenne a Merxit) a legrelevánsabb üzenet. Másnap a plakátot pont egy erről szóló üzenettel firkálták össze.
*
„Az új gyújtogatók. Mennyire veszélyes az AfD?” Ezt már a mainzi Zöldek kérdezik egy plakátjukon, egy február végi beszélgetésre felhívva a figyelmet, melyen a párt szakértői és politikusai alkotnak véleményt a migrációkritikus alakulatról: „Bátor, emberi, zöld - március 13-án szavazzon a Zöldekre a jobboldal ellen!”
A zöldek több plakáton is az integráció, a sokszínűség, a multikulturalizmus, a demokrácia és a részvétel értékeire és fontosságára hívják fel a figyelmet.
Persze a megszokott zöld témák, mint a megújuló energia is kapott pár plakátot.
Bár a németeket sokkal inkább egy másik zöld plakát hozza most lázba, éspedig, hogy végre joghurtból is elkészült a németek örökös kedvence, a Kinder Tejszelet.
*
Hasonlóan a jobbos kispártokhoz, az újbalos Linkspartei sem helyi, hanem csak országos, hovatovább nemzetközi ügyekkel rukkolt elő a tavaszi kampányra. A TTIP-egyezmény ellenzése, a világbéke, a menekültek befogadása a párt klasszikus témái közé tartoznak, a mainzi kampányt csak a plakátokon lévő kacsintós szmájlik teszik egyedivé.
Világbéke. Korábban a német fegyverexport leállítását is követelték.
Egy szójáték itt is befigyel: a gazdagok vagyonát újrafairosztanák, a szegénység ellen pedig felvennék a küzdelmet. A párt klasszikus témája ez is.
A párt szociális karaktert erősítendő több embert szeretnének a szociális ellátórendszerekben és az oktatás-nevelésben alkalmazni, áll a plakáton.
A menekülteket befogadni, a menekülés okai ellen felvenni a harcot. Kisbetűvel pedig Az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozata olvasható. Itt találja a magyar szöveget. Az igazi aduászt a témában a wiesbadeni önkormányzatira tartogatták: a Biebricher Allee villasorára kihelyeztek egy fegyverexport-menekültimport tematikájú plakátot. A szöveg: „Menekülteken segíteni. Háborúkat befejezni. Rasszistáknak megálljt parancsolni.”
*
A CDU Mainzban alig plakátolt – és feltűnően csak és kizárólag a jelöltjeinek fotóit tette rá a felületekre. Aki az utcáról tájékozódik, alapvetően semmilyen információt nem tud meg a párt céljairól, csak hogy ők akarják adni az új tartományi vezetőt.
Ez az úr friss lendületet, új erőt jelentene a tartomány számára.
A Rajna túlpartján, Wiesbadenben sem beszédesebbek a kereszténydemokraták: „Megoldani a feladatokat. Erőt felmutatni” – ez az üzenetük a választóknak. Ez persze azt is jelentheti és vélhetően azt is jelenti, hogy a biztos győzelem tudatában nem akarnak belemenni semmiféle konkrét szlogenbe, vállalásba. Mint a Fidesz 2010-ben.
*
Most pedig kérem, adja le szavazatát.