Az adatigénylés jogszerűségével kapcsolatos kérdésünkre Jóri András azt mondta: nyilvánvaló, hogy a profilokat nyilvántartó szerv nincs abban a helyzetben, hogy ellenőrizze egy-egy adatkérés indokoltságát, hiszen nem lát bele a nyomozásba. A nyilvántartó szervnek inkább csak arra terjed ki a felelőssége, hogy kizárólag az arra jogosult hatóságoknak adjon ki adatot, bár extrém esetekben, mondjuk, ha adatok túl széles körét kérik ki, akkor azért felmerülhet a nyilvántartó felelőssége is – fejtette ki a volt adatvédelmi biztos. Alapvetően viszont az adatigénylő szervnek, vagyis a nyomozó hatóságnak, rendőrségnek kell a szabályzatában biztosítani, hogy az adatkérések megalapozottak legyenek és a szükséges adatokra korlátozódjanak – tette hozzá.
Megéri-e ez az egész?
Első körben az ember arra gondolna, hogy a megnövekedett terrorfenyegetettség indokolhatja az arckép-profil adatbázis létrehozását. Bár akkor lehet, hogy nem a magyar állampolgárok személyi adat és lakcímnyilvántartásának a háza táján kellene először keresgélni.
Ezt fel is vetettük a Belügyminisztériumnak, mire közölték, hogy nem csak az SZL-ben, hanem a menekültügyi és az idegenrendészeti adatbázisban lévő fotók is szerepelni fognak a rendszerben. Tehát például ha egy migráns, akit regisztráltunk, valamilyen csoda (vagy az EU-s menekültkvóta) folytán ismét felbukkanna Budapesten, akkor a róla készült felvétel alapján beazonosítható lesz – de elvileg csak akkor, ha valamilyen bűncselekmény gyanúja merül fel vele kapcsolatban.
Azt is megkérdeztük a Belügyminisztériumtól, hogy mégis milyen nagyságrendben várják a bűnüldözés hatékonyságának a növekedését ettől az új rendszertől, és elsősorban milyen típusú bűncselekmények eredményesebb felderítésére lehet alkalmas. Sajnos azonban ezen kérdésünkre nem kaptunk választ: helyette ismételten leszögezték, hogy nem lesz általános megfigyelés, és hogy a szabályozás a célhoz kötöttség, valamint a szükségesség és arányosság követelményeinek is megfelel. Hogy pontosan mitől, azt szintén nem fejtették ki.