Kifakadt a Szuverenitásvédelmi Hivatal vezetője: a nemzetállamok leradírozása zajlik az EU-ban
A Transparencyről és az Átlátszóról írt jelentésük is szóba került a Bayer Showban a Lánczi Tamással való beszélgetésben.
A Századvég vezető elemzője, Lánczi Tamás felügyelőbizottsági tag lett a BAT Pécsi Dohánygyár Kft-ben, majd a cég pár héttel később kedvező áron koncessziót kapott a dohány-nagykereskedelemre. Lánczi egyébként Habony és Finkelstein közös londoni cégében is ügyvezető.
Decemberben fogadták el azt a törvényt, miszerint a trafikok kizárólag állami, vagy az állammal szerződésben álló nagykereskedőktől szerezhetik be a dohánytermékeket.
A dohány-nagykereskedelmi koncessziót a Continental leányvállalata, a Tabán Trafik Zrt. és a BAT (British American Tobacco) magyar leányvállalata, a BAT Pécsi Dohánygyár Kft. kapta meg. Utóbbi cégben épp május elején lett felügyelőbizottsági tag Lánczi Tamás, a Századvég vezető elemzője – írja a Népszabadság. Lánczi egyébként ügyvezetője Habony Árpád és Arthur Finkelstein közös londoni tanácsadó cégének, a Danube Business Consulting Ltd-nek is.
A Népszabadság rámutat: Lánczinak nincs szinte semmilyen üzleti tapasztalata: attól eltekintve, hogy egy csekély forgalmú bt-nek a kültagja volt, eddig kizárólag a közigazgatásban dolgozott.
Piaci szakértők szerint a trafikellátó koncessziót elnyerő két cégnek 5-12 milliárd forint haszna lehet majd, mivel nem lesznek versenytársaik és iparűzési adót sem kell fizetniük. A két cég közös vállalkozása idén mindössze 10, jövőre pedig 100 millió forintos koncessziós díjat kell fizetnie, ez az összeg csak 2021-től emelkedik majd 600 millió forintra.
A BAT és a Tabán Trafik Zrt. ajánlata úgy nyerte el az állami koncessziót, hogy a versenytársak nem is tudtak arról, hogy december óta pályázni lehetett: a Philip Morris, a JTI és az Imperial is érdeklődtek az NFM-nél, hogy milyen módon, nyilvános pályázat vagy ajánlattétel alapján választják majd ki a cégeket, de ez mostanáig nem derült ki – írja a lap.
A BAT és a Continental leányvállalatainak fúziójához egyébként a versenyjogi szabályok szerint a GVH jóváhagyása lett volna szükséges, de ezt kikerülték, mivel a miniszterelnök „nemzetstratégiai fontosságúvá” nyilvánította a trafikellátó indulását.
Az Együtt közleményben szólította fel Lánczi Tamást, hogy mondjon le a BAT Pécsi Dohánygyár Kft. felügyelőbizottsági tagságáról. A párt emellett új pályáztatást követel a központosított trafikellátó ügyében. Az Együtt szerint „az állami trafikellátó nemzetstratégiai jelentőségűvé nyilvánítása semmi másról nem szól, mint hogy a kiskereskedelem után a fideszesek, haverjaik és rokonaik a dohány-nagykereskedelmet is lenyúlják. Évi ötszázmilliárdos piac ez, melyet mostantól Habony Árpádékon keresztül Orbán Viktor ellenőriz. Az Együtt szerint az egész eljárás vállalhatatlan, a nemzetstratégiai minősítéstől az egyszereplős pályázatig, de az már maga a cinizmus, hogy Lánczi Tamás és Habony Árpád személyesen is érintetté válnak a dohány-nagykereskedelemben” – olvasható a közleményben.
Szigetvári Viktor, az Együtt elnöke sajtótájékoztatón azt is elmondta, hogy közérdekű adatigényléssel fordulnak a Miniszterelnökséghez és a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz azt tudakolva, hogy a kormány milyen tanulmányok alapján mondott le nagyobb mértékű koncessziós díj beszedéséről.
Kijelentette: egyes becslések szerint öt-tízmilliárd forint is lehet az éves haszon, amelyre kivetítve a hatszázmillió forintos koncessziós díj „gyakorlatilag semminek nem tekinthető”. Ez az első években „tíz, száz, kétszáz, háromszáz millió forintot jelent”, amit az Együtt indokolatlan állami támogatásnak tart – mondta a pártelnök. Közölte: az Együtt álláspontja szerint ha a kormány megalapozatlanul mondott le komoly koncessziós díjakról, az hűtlen kezelést jelent. Ha a párt nem kapja meg a tanulmányt vagy ha az alátámasztja vélelmüket, akkor feljelentést tesznek. Az államnak nincsen joga sok száz millió forintos vagy akár milliárdos adóbevételekről lemondani – hangoztatta Szigetvári Viktor.