Semmi különös nincs a magyar nemzetpolitikában, mindenhol nagyjából ugyanazokat az eszközöket vetik be, amiket a magyarok is – mondta a Mandinernek Kántor Zoltán, a Nemzetpolitikai Kutatóintézet vezetője. A temesvári születésű Kántor rámutat: a magyar nemzetpolitika célja a határon túli magyarság csökkenésének és asszimimilációjának megállítása. Azt is elmondta: nem hiszi, hogy elenyésznének a nemzetek. Interjúnk.
2015. február 07. 13:31
p
0
0
20
Mentés
Folyamatosan zajlik a zászlóharc Székelyföldön. Tudnak tenni valamit?
Követjük az eseményeket, naponta készül a sajtószemle, amely a honlapunkon is olvasható, így a zászlóügyeket is nyomon követjük. Ez egyfajta szimbolikus politizálás, és kisebbségi helyzetben mindig fontosabbak a szimbólumok, mint többségi helyzetben. Ez a román állam intézményei és a romániai magyarság közötti konfliktus, de szolidaritásból magyarországi települések is kitették a székely zászlót. Fontos látni, hogy a székely zászló kapcsán egyfajta dac alakult ki a székelyekben a román állammal szemben, a zászló – történelmi jelentésén túl – annak szimbólumává vált, hogy a magyar identitás megélésébe ne szóljon bele a román állam. Azok az önkormányzatok, amelyek a folyamatos támadások, prefektusi vegzálások, bírósági perek ellenére kitűzik a székely zászlót, éppen azt a fajta viszonyulást vállalják fel, amely szerint a helyi közösségi szimbólumok használata egy olyan terület, amelybe a központi állami intézményeknek nem lehet vétójoguk.
Közben egy másik izgalmas kérdés is terítéken van az Igazi Csíki Sör kapcsán: látjuk azt a fajta szolidaritást, amelynek keretében érzékelhető egy kiállás a konkurens holland vállalat viszonyulásával szemben. Itt is fontos megjegyezni, hogy a biztosítékot a cég jogi érvelésében található „úgynevezett Székelyföld” formula megjelenése verte ki, amely a régió létezését tagadó román politikusok kedvelt szófordulata. Ezzel a Heineken olyan érvet emelt be az erdélyi magyar sajtóban élénk figyelemmel követett perbe, amellyel vérig sértette a székelyeket. Azt is el tudom képzelni, hogy a cég jogászai egyáltalán nem mérték fel ennek a súlyát, majd utólag közleményt adtak ki, amelyben már Székelyföldről beszéltek. A dolog itt is arról szól, hogy az erdélyi magyarok először találkoztak olyan sörgyártóval, amely magyarul címkézi termékeit, az eddig népszerű márkáknál ez nem volt jelen, bár a köznyelvben eddig is csak csíki sörként nevezték a Ciucot. Persze innen indul a jogvita is, ám az emberekben felmerül, hogy ha olyan fontos ez a kérdés, akkor miért nem írta rá eddig a cég a termékeire magyarul, hogy Csíki Sör, hiszen akkor tényleg nem lenne miről beszélni, egyértelmű lenne, hogy kit illet a márkanév.
Ugyancsak aktuális kérdéskör a kárpátaljai magyarok besorozása.
Valóban feszültség van aközött, hogy a mozgósítás mindenkire vonatkozik, de a kisebbségiek nem érzik ezt a saját háborújuknak. Ez feloldhatatlan dilemma. Úgy tudom, a magyar állam próbál tenni annak érdekében, hogy elérje a besorozás arányosan menjen végbe; és csak olyan mértékű legyen a behívás Kárpátaljáról, mint amilyen az ország más megyéiből. Természetesen a legjobb az lenne, ha magyarokat egyáltalán nem soroznának be.
Élesben követjük nyomon az ukrán nemzetépítést. Mennyire hasonlítható ez össze a magyar nemzetépítéssel?
Az ukrán nemzeti identitás nem annyira egyértelmű, mint a nyugat-európai vagy közép-európai. Megkésett nemzetépítésről beszélhetünk, s az ukránok jó részének az első nyelve az orosz. Túlzott leegyszerűsítés ukrán-orosz konfliktusról beszélni, de két nemzetépítésről is beszélhetünk egy országon belül. Amikor ukránok vannak hatalmon, ukránosítást folyik; amikor orosz az államfő, előtérbe kerülnek a kisebbségi, orosz nyelvet védő politikák. Intenzív ukrán nemzetépítés folyik, de ha a nemzetépítés fázisait vesszük, az ukránok – ha lehet így fogalmazni – a nemzetépítés egy korábbi stádiumában vannak. Nagyon érzékeny a (nyelv)politikai helyzet, ami az ország egyik felének elfogadható, az a másik felében felháborodást kelt; a függetlenedés óta eltelt időben ezt az egyensúlypolitikát követhetjük nyomon, ami lelassítja a nemzetépítés folyamatát.
Nem lehet, hogy ha nem lenne ekkora orosz kisebbség, nagyvonalúbbak tudnának lenni a kis létszámú magyarsággal?
Valóban meghatározó kérdés Ukrajna kisebbségpolitikájában az a tény, hogy a legnagyobb kisebbség,az orosz aránya példátlanul nagy, 17 százalék, és mindez meghatározza a más kisebbségekkel szembeni bánásmódot. Ráadásul az orosz nyelv kiemelt státuszt élvezett a szovjet korszakban, a magukat orosz nemzetiségűnek vallók magas aránya mellett az oroszt anyanyelvként beszélők aránya még magasabb (30 százalék). Az ukrán kisebbségpolitikának ezért mindig azt a tényt kell mérlegelni, ha a kisebbségekre vonatkozóan rendelkezéseket fogad el, hogy az orosz esetében ez a lakosság majd egyharmadát érinti. Az ukrajnai magyarok aránya messze 1 százalék alatt van.
Küldetésünknek a nemzetpolitika szakpolitikává alakítását, a tudományos, a politikai és a közigazgatási szféra tudásának közelítését tekintjük. Az NPKI létrehozásának célja az volt, hogy egy olyan, tudományos sztenderdek szerint működő intézmény jöjjön létre, amely a kutatási eredményeket a politika számára értelmezhető, hasznosítható formában tudja közvetíteni, ezáltal pedig hozzájáruljon a nemzetpolitikai döntések, programok hatékonyságához.
Az NPKI, ami 2011 novemberében jött létre, az első magyarországi kutatóintézet, ami a politikai, a közigazgatási és a politikai szféra mezsgyéjén mozog, és próbál közöttük összhangot kialakítani, de a legfontosabb cél a tudományos tudás összegzése, transzformálása. A térségről, a külhoni magyarokról rengeteget tudunk (köszönhetően a magyarországi és külhoni kutatóműhelyek utóbbi 25 évben folytatott munkásságának), de általában tudományos szempontból vizsgálunk mindent. A mi feladatunk a felhasználható tudás előállítása, amelyre alapozva az államtitkárság programokat tud építeni. Vannak saját kutatásaink, követjük a szakirodalmat, rendszeresen eljárunk hazai és nemzetközi konferenciákra, az adott szakterületek szakembereit időnként felkérjük kutatások elkészítésére. Közel dolgozva a közigazgatáshoz, politikához a politikai gondolkodás logikáját is megértjük, ami értelmiségiek számára gyakran nehezen emészthető. A célokat ugyanakkor nyilván a politika határozza meg, hiszen a nemzetpolitika nem tudomány elsősorban, hanem politika. Mi háttérinformációt adunk, de magunk is szoktunk javaslatokat megfogalmazni. A cél elsősorban a külhoni magyar társadalmak megerősítése. A nemzetpolitika megjelenítését is fontos kérdésnek tartjuk; úgy gondoljuk, hogy a kisebbségi kérdés megjelenítésének egyik központjává sikerült tennünk a Magyarság Házát (ahol a fenntartónk, a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt., és 2014 óta szakmai felügyelőnk, a Nemzetpolitikai Államtitkárság is itt működik). Ötven rendezvényünk volt három év alatt, amelyeken körülbelül kétszáz előadó tarthatott előadást.
Jelenleg mit kutatnak?
A Nemzetpolitikai Államtitkárság évente meghirdet egy a külhoni magyar oktatással kapcsolatos évet, amelyben egy adott oktatási ciklusra összpontosít: 2012 volt a külhoni óvodák éve, 2013 a kisiskolások éve, 2014 pedig a felsősök éve. 2015 a szakiskolások éve, így ezzel a területtel vagyunk elfoglalva. Feltérképezzük a külhoni szakiskolák helyzetét, a beiratkozási arányokat, a munkaerőpiacot. Nem a gimnáziumok kárára tesszük mindezt, hanem a többségi szakiskolába iratkozókat szeretnénk visszaterelni a magyar szakiskolákba. Végig együttműködünk a külhoni pedagógus- és más szervezetekkel, kutatóintézetekkel, de reméljük, hogy a vállalkozókkal is együtt tudunk működni, hiszen érdekünk, hogy magyar tulajdonú cégeknél tudjanak dolgozni a szakképzésből kikerülő fiatalok. Folyamatosan vizsgáljuk és elemezzük a szomszédos országok választásait; minden választás után kiértékeljük az eredményeket egy rendezvény keretében, illetve ezek alapján születik egy elemzés, valamint egy tanulmány a Kisebbségkutatás folyóirat számára.
Mekkora esélye van a nemzetpolitikának arra, hogy visszafordítsa a kedvezőtlen demográfiai folyamatokat?
A 2011-es Magyar nemzetpolitika – a nemzetpolitikai stratégia kerete című dokumentumban megfogalmazott cél a gyarapodás. Számunkra elsőrendű az asszimiláció és a magyarság számának lassítása. Ezért minden egyes oktatási ciklusnál megpróbáljuk növelni a magyar oktatási rendszerbe bekerülők számát. Fontos, hogy minél többen menjenek magyar oktatási intézménybe, lehetőleg egyetemig, és ne csak a magyar családok esetében, de a vegyes házasságoknál is fontos, hogy elérjük ezt. Így csökkenthető az asszimilációs veszteség. Arra próbálunk választ adni, hogyan lehet növelni a magyar iskolaválasztás esélyét. A kollégák megvizsgálták, hogy miért íratja valaki többségi iskolába a gyerekét, próbáltuk megismerni a szülők motivációját, hiszen ez kulcsfontosságú.
Melyek a nemzetpolitikai stratégia fő célkitűzései?
A nemzetpolitika nem más, mint a külhoni magyarokra vonatkozó közösségépítés, társadalomépítés, nemzetépítés. A nemzetpolitikai stratégia rendszerbe helyezi a célokat, egyértelműek belőle az irányok: számbeli, gazdasági, szellemi, jogi gyarapodás. A célok lebonthatóak alcélokra, amelyekhez programokat lehet rendelni. Megfogalmazódott például, hogy a hazai közigazgatási dolgozókat is érzékenyebbé kell tenni a téma iránt, ezért elindítottunk egy továbbképzést a számukra a külhoni magyarság témakörében, és kiadtunk egy kötetet is. Kétszer két napos, akkreditált képzésről van szó, amiért pontokat kapnak a közigazgatásban dolgozók. Emellett minden évben szervezünk nyári egyetemet Kisebbségvédelem Európában címmel a Kisebbségi Jogvédő Intézettel közösen.
Mennyire tudnak külföldi példákra támaszkodni? Vannak máshol hasonló intézetek?
Szerintem a magyaroknak a történelem miatt speciális helyzetük van ez ügyben, így az egyik legkomplexebb a mi helyzetünk, és így jobban prioritást élvez a nemzetpolitika, mint máshol. Így bárhol van ilyen témájú konferencia, a magyarok mindig komplex előadást tudnak tartani, mert egyszerűen a helyzet is komplex, amiről beszélnek. Szocio-demográfiailag talán Szerbiához és Romániához hasonlítunk valamennyire, de az övékénél strukturáltabb a nemzetpolitikánk. Arról nem tudok, hogy más országban létezne ilyen típusú kutatóintézet, amely ilyen közel dolgozik a kormányhoz, mégsem minisztérium vagy hivatal. Egyébként Magyarországon és a környező országokban léteznek nagyon jó kisebbségkutató intézetek, velük tartjuk a kapcsolatot, együttműködünk velük.
Gyakori vitatéma, hogy a románok jobbak a nemzetpolitikában, a románok szerint meg mi vagyunk jobbak. Önöknek van több angol nyelvű folyóirata, kiadványa; hogyan tudják ezeket célba juttatni, a nyugati közvéleményhez, egyetemi körökhöz, döntéshozókhoz?
Most jelent meg pár hete az angol nyelvű folyóiratunk, a Minority Studies legújabb száma. Kiadunk angol nyelvű elemzéseket és megjelent egy külföldi és magyar szerzők tanulmányait tartalmazó kötetünk, az Autonomies in Europe. Volt öt nemzetközi konferenciánk: a kettős állampolgárságról és a szavazati jogról, a diaszpórapolitikáról, az etnikai pártokról, az autonómiáról és a jogkiterjesztésről. A célunk az volt, hogy tanuljunk: miként van ez máshol; s hogy mi is bemutassuk nekik, mi hogyan csináljuk. Arra jutottunk, hogy semmi különös nincs a magyar nemzetpolitikában, mindenhol nagyjából ugyanezeket az eszközöket vetik be: vannak etnikai pártok, az anyaországok támogatják a külhoniakat, s többnyire még állampolgárságot és szavazati jogot is biztosítanak nekik. Jó példa az ír vagy az izraeli diaszpóra-politika, amelyekből kiderült: a diaszpóra és az anyaország mindenhol együttműködik. New Yorktól Grazig, Varsótól Uppsaláig az intézet munkatársai is részt vesznek nemzetközi konferenciákon. Egyre inkább jelen van a magyar nemzetpolitika a nemzetközi porondon, de van honnan feljönni. Kiadványok és jelenlét tekintetében is igen rosszul álltunk pár évvel ezelőtt, és még ma is sok munka van ezen a területen. Szinte az összes kiadványunk ingyenesen elérhető a honlapunkon, és igyekszünk eljuttatni őket azokhoz a nyugati tanszékekhez, kutatóintézetekhez, követségekhez, amelyeket fontosnak tartunk.
És egyetértésre, vagy legalább megértésre találnak a magyar törekvések ezeken a tanszékeken és követségeken?
Az egyetemi-kutatói körökben, ahová mi járunk, mindenki ért a kisebbségi kérdéshez, hisz ez a szakterületük, számukra ez evidencia. Ezt nem mondanám el feltétlenül az európai döntéshozókról. A tudományos szférában evidencia, hogy a 18-19. században egy természetes folyamat eredményként nemzeti alapon intézményesültek a társadalmak (úgy a kisebbségi, mint a többségi társadalmak), s ez jellemzi egész Európát. Azaz a kisebbségek számára is ugyanolyan fontos a saját nyelvük, saját identitásuk, mint a többségnek. Senki sem lepődik meg tudományos körökben azon, hogy egy anyaország támogatja a kisebbségeit, ahogy azon sem lepődnek meg, hogy a kisebbségek közösségi jogot szeretnének és területi vagy személyes autonómiát igényelnek, saját szimbólumokat használnak. A politikai szférában nyilván politikai módon gondolkodnak, s az alapkérdés az, hogy miként lehet megteremteni a konfliktusmentes Európát. A délszláv háború miatt pedig sokan a kisebbségi nacionalizmusokban lokalizálták ezen cél gátját, s ezért félnek a kisebbségi törekvések támogatásától. Mások viszont rámutatnak, hogy épp az vezet konfliktushoz, ha nem kap elég jogot a kisebbség. Nagyon fontos, hogy a magyar nemzetpolitikát, a kisebbségi törekvéseket az akadémiai szféra által használt nyelvezeten, kortárs elméleti keretben magyarázzuk el. Szerencsére az összes munkatársam doktori fokozottal rendelkezik vagy folyamatban van annak megszerzése, így tudás szempontjából versenyképesek vagyunk a nemzetközi porondon is.
Folyamatosan közéleti vita tárgya, hogy a nemzetek eltűnnek-e vagy sem, esetleg egyenesen kívánatos-e az eltűnésük, minthogy ezzel egy konfliktusforrás is eltűnne a Föld színéről. Erős még ez a szemlélet?
Igen, egyelőre domináns az a szemlélet, ami szerint a nemzetállamok és a nemzetek idővel elenyésznek. Én nem ezt a nézetet vallom; szerintem amíg nem bukkan fel egy olyan erős központi érték, amely a nemzet helyébe jön, addig maradnak a nemzetek. Igaza van Ernest Gellnernek, a nacionalizmus hatásos elméletalkotójának abban, hogy a nemzetek feltűnése nem volt logikai szükségszerűség, viszont szociológiai szükségszerűség igen: az iparosodás és kapitalizmus hatására homogenizálódtak a társadalmak, a nyelv és a kultúra, és központi értékké vált a nemzet. Amíg nem jön egy másik érték, ami alapján szerveződhet a társadalom, marad a nemzet. Sokan mondják a nacionalizmus-kutatók közül, hogy a nacionalizmus átvette a vallás szerepét. Ezzel együtt nem tűnt el a vallás. Én mindenesetre nem tudom elképzelni, mi volna az az új érték, ami mentén a nemzet helyett intézményesülnének a társadalmak; de ha lesz is ilyen, a nemzet sem feltétlen fog eltűnni. Sokan mondják, hogy állampolgári alapon kellene társadalmakat szervezni. Ez vágyálom, az empirikus evidencia mást mutat. A katalánok és skótok számára is legalább olyan fontos, ha nem fontosabb a nemzeti tudat, mint a spanyol vagy brit állampolgárság. Mindenki arra vágyakozik, amire szeretne, de én nem írnám le a nemzetet, és nem afelé tartunk, hogy csökkenne a nemzethez tartozás relevanciája.
Bármi is váltaná fel a nemzetet, az is konfliktus forrása lehetne, nem?
Az emberiség történetére épp a konfliktus jellemző: mindig találtunk egy eszmét vagy okot, hogy háborúzzunk, konfrontálódjunk, és igaz, hogy újabban az egyik fő indok a nemzetek közti összezördülés. De ha csak a konfliktusokat nézzük, nem értjük meg a vértelen nacionalizmus folyamatát, amely az intézményesülésben az identitás reprodukcióját célozza meg: ilyenkor az oktatási rendszer és a nyelv a fontos, mint a szomszédos országokban a többség és a kisebbségi magyarság esetében is. Közép-Európában az utóbbi évtizedekben más régiókhoz képest nagyon kevés véres konfliktust okozott a nemzeti felfogás.
Ön temesvári születésű, Temesvár pedig egy eredendően „multikulturális” város. Mennyiben segítik az ottani tapasztalatok az egész problémahalmaz megértésében?
Ezen én is sokat gondolkoztam. Édesanyám német, édesapám magyar, a szomszédságban román, zsidó, cigány emberek laktak. Teljesen természetes volt, hogy mindenki három nyelven beszél, és valahogy mindig mindenki tudta, hogy épp milyen nyelven kell beszélni. Én azután kezdtem el ezekkel a kérdésekkel foglalkozni, hogy 1989 után kiderült számomra, ezek a konfliktusok sokkal mélyebbek, mint én gondoltam – tudtam ezekről az ellentétekről, de a mindennapjaimban nem éreztem őket. A temesvári forradalom idején Temesvár főterén egyáltalán nem számított, ki magyar, román, cigány, német vagy szerb. Közösen voltunk rendszerellenesek, és tényleg azt hittem, itt a nagy testvériség, és csak a politika kreálta ezeket a konfliktusokat. De azóta már tudom, hogy ez nem igaz. Igaza lehet viszont Max Webernek, hogy az ember nem lehet objektív a tudományos témájának a kiválasztásában. Többször is újra kellett gondolnom a válaszokat: sokszor temesvári „multikulturális” aggyal kezdtem el vizsgálni egy kérdést, és rájöttem, hogy ez nem célravezető. A motivációk megértését tartom a legfontosabbnak. Egyre komolyabban vettem a nemzeti, kisebbségi retorikát, kiállást. Így kerültem közelebb ahhoz, hogy megértsem a kisebbségi nemzetépítést – pedig számomra sosem volt kérdés, hogy én magyar vagyok.
***
Kántor Zoltán 1968-ban született Temesváron. Szociológusi diplomáját a Temesvári Tudományegyetemen szerezte 1995-ben. Tanulmányait a Central European University Politikatudományi, majd a CEU Nacionalizmus Tanulmányok szakán folytatta. 2000-ben az ELTE Szociológia szakán MA fokozatot szerzett. Politikatudományi doktori fokozatát az ELTE-n szerezte. 1998-99-ben ösztöndíjas az Edinburgh-i Egyetemen. 1999-2006 között kutatóként dolgozott a Teleki László Intézet Közép-Európa Tanulmányok Központjában, 2006-2011 között a Magyar Külügyi Intézetben, jelenleg a Nemzetpolitikai Kutatóintézet igazgatója. A Pázmány Péter Katolikus Egyetem oktatója.
Annak ellenére, hogy nem értek egyet Donald Trump belpolitikai programjával, politikai stílusával, Európát illető gazdasági elképzeléseivel, számítok arra, hogy elnökként változást hozhat az egyre elviselhetetlenebb állóháborúban.
Egykori edzőjét, a Videoton legendás alakját köszöntötte a miniszterelnök.
p
0
0
0
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 20 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Nagyvárad
2015. február 07. 20:50
..."Teljesen természetes volt, hogy mindenki három nyelven beszél, és valahogy mindig mindenki tudta, hogy épp milyen nyelven kell beszélni"...
Hazudik a polgártárs.Kívancsi lennék,miért hazudik.Valószínüleg valamilyen elméletét akarja az állításával igazolni. A románok, de a svábok se tanultak meg, kivételektől eltekintve, magyarul.Ez érvényes a kb.1960 után születettekre és a betelepített románokra.Ez érvényes Erdély más vegyes lakosú városaira .Természetesen a svábok helyett a szászokat kell ott érteni.
"s az ukránok jó részének az első nyelve az orosz."
Akkor mitől is ukránok?
Mitől ukrán olyasvalaki, aki nem is tud ukránul, ami ráadásul az országának a hivatalos államnyelve?
Ki hinni el bárkiről Magyarországon, hogy magyar, ha az illetőnek orosz az anyanyelve és nem is tud magyarul?
Senki.
Talán nem ezt a szakállas jósnőt kellett volna megkérdezni.
Hinni pedig a templomban kell.
A magyar "nemzetpolitikának" nincsen eszköze a határon túli magyarság asszimilációjának a megállítására.
Lásd ez a szakállas jósnő is "temesvári születésű", de már itt Magyarországon hisz.
Sokkal inkább tűnik úgy, hogy a magyar "nemzetpolitika" célja az, hogy a határon túli magyarok áttelepülésével csökkentse a magyarországi népességfogyás ütemét. Amivel két legyet ütnek egy csapásra, mert így a határon túli magyarok problémája is eltűnik. A határon túli magyarok csak nyűg ugyanis 70 éve minden magyar kormánynak.
Ráadásul a határon túli magyarok eltűnésével kapcsolatok is javulhatnak a szomszédos országokkal.
Szóval nem hiteles ez a szakállas jósnő.
Pedig el fognak enyészni akárhogy is nézem. Remélem, a magyar a leghamarabb: túl sokat ártott már Európának: tolvajlás, csalás, hazugság, megtévesztés stb.