Európa jobbra fordul?
A Politico májusi cikke szemléletesen ábrázolta azon uniós államokat, melyekben előre tört, vagy hatalmon van a jobboldal.
Bár a pályázatot még nem írták ki a 3-as metró szerelvényeinek felújítására, illetve új metrókocsik beszerzésére, egyes hírek szerint már most megvan, ki lehet a befutó: az oroszok. Az üzletről nem is Tarlós István, hanem közvetlenül a kormány tárgyalhat.
A hármas metró felújítása régóta esedékes, azonban pénze sem a fővárosnak, sem a Budapesti Közlekedési Központnak (BKK) nincs rá. A felújítás ezért csak uniós forrásból lehetséges, amihez nyílt közbeszerzési pályázatot kellene hirdetni, amelyen elvileg bárki indulhatna. Most azonban mégis megkerülhetik azt a kitételt: olyan finanszírozási feltételeket szabhatnak ugyanis a pályázatban, amit csak egy gyártó tud teljesíteni: az orosz Metrowagonmash – írja a Népszabadság.
Az orosz cég Tarlós István kihagyva, egy volt BKV-vezérigazgatón keresztül vette fel a kapcsolatot közvetlenül a kormánnyal és a minisztériummal. A 3-as vonalára eredetileg a meglévő orosz szerelvények teljes rekonstrukcióját tervezték, az oroszok azonban teljesen új szerelvényeket is szállítanának jutányos áron. Ráadásul a gyártó előfinanszírozná a beszerzést, de az üzletbe állítólag az Eximbank is beszállna. A 3-as vonalának rekonstrukciója 65-80 milliárd forintba kerülne, attól függően, hogy felújítást vagy az új kocsik beszerzését választja a főváros és a kormány.
A lap szerint kedvező ajánlat hátterében az állhat, hogy a metrószerelvények csupán egy apró részét teszik ki a magyar–orosz közös beszerzéseknek, és az alku vélhetően ennél többről szólna. A BKV számára akár a felújítás, akár az új kocsik beszerzése is jó megoldás lenne, hiszen a 3-as vonalán közlekedő kocsik és a pálya műszaki állapota is tarthatatlan. A pályafelújításra már a nyáron kiírták a pályázatot, amiről novemberre ígérték a szerződéskötést. A metrókocsikról szóló tender egyelőre még várat magára. A pályázat kiírásán múlik az is, hogy a vonalon futó járműveket lecserélik, vagy csak felújítják. A felújítás ellen szól az, hogy a jelenleg 35-40 éves kocsik többsége olyannyira elhasználódott, hogy már felújítani sem lehet. Az új orosz metrók viszont korszerűnek számítanak, és jól illeszkednének a jelenlegi alagutakhoz és kezelő rendszerekhez.