Orosz célkeresztben a 3-as metró

2013. november 19. 11:24

Bár a pályázatot még nem írták ki a 3-as metró szerelvényeinek felújítására, illetve új metrókocsik beszerzésére, egyes hírek szerint már most megvan, ki lehet a befutó: az oroszok. Az üzletről nem is Tarlós István, hanem közvetlenül a kormány tárgyalhat.

2013. november 19. 11:24

A hármas metró felújítása régóta esedékes, azonban pénze sem a fővárosnak, sem a Budapesti Közlekedési Központnak (BKK) nincs rá. A felújítás ezért csak uniós forrásból lehetséges, amihez nyílt közbeszerzési pályázatot kellene hirdetni, amelyen elvileg bárki indulhatna. Most azonban mégis megkerülhetik azt a kitételt: olyan finanszírozási feltételeket szabhatnak ugyanis a pályázatban, amit csak egy gyártó tud teljesíteni: az orosz Metrowagonmash – írja a Népszabadság.

Az orosz cég Tarlós István kihagyva, egy volt BKV-vezérigazgatón keresztül vette fel a kapcsolatot közvetlenül a kormánnyal és a minisztériummal. A 3-as vonalára eredetileg a meglévő orosz szerelvények teljes rekonstrukcióját tervezték, az oroszok azonban teljesen új szerelvényeket is szállítanának jutányos áron. Ráadásul a gyártó előfinanszírozná a beszerzést, de az üzletbe állítólag az Eximbank is beszállna. A 3-as vonalának rekonstrukciója 65-80 milliárd forintba kerülne, attól függően, hogy felújítást vagy az új kocsik beszerzését választja a főváros és a kormány.

A lap szerint kedvező ajánlat hátterében az állhat, hogy a metrószerelvények csupán egy apró részét teszik ki a magyar–orosz közös beszerzéseknek, és az alku vélhetően ennél többről szólna. A BKV számára akár a felújítás, akár az új kocsik beszerzése is jó megoldás lenne, hiszen a 3-as vonalán közlekedő kocsik és a pálya műszaki állapota is tarthatatlan. A pályafelújításra már a nyáron kiírták a pályázatot, amiről novemberre ígérték a szerződéskötést. A metrókocsikról szóló tender egyelőre még várat magára. A pályázat kiírásán múlik az is, hogy a vonalon futó járműveket lecserélik, vagy csak felújítják. A felújítás ellen szól az, hogy a jelenleg 35-40 éves kocsik többsége olyannyira elhasználódott, hogy már felújítani sem lehet. Az új orosz metrók viszont korszerűnek számítanak, és jól illeszkednének a jelenlegi alagutakhoz és kezelő rendszerekhez.

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 21 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Akitlosz
2013. november 19. 15:54
Mit akarnak rekonstruálni azokon a 30+ éves szerelvényeken? Még Észak-Koreában is modernebb, kevésbé elavult a metró. Az oroszok jó választás. Ők valószínűleg tudnak a magyar műszaki követelményeknek megfelelő metrót gyártani, ellentétben a franciákkal. Nevetséges, hogy amikor a franciák képtelenek megfelelni a magyar előírásoknak, akkor inkább a szabályokat módosítják. Az dirigál, aki fizet, nem fordítva. Amúgy nem most, hanem 1990-1994 között kellett volna megkötni az üzletet.
Senye Péter
2013. november 19. 15:49
Véletlenül eszembe jutott egy vicc - -Mi a mennyország? -Angol rendőr, német autószerelő, francia szakács, olasz szerető, svájci szervezés. -Mi a pokol? -Angol szakács, német rendőr, francia autószerelő, olasz szervezés, svájci szerető. Az oroszokat nem tudnám besorolni.
kjkj945
2013. november 19. 15:25
http://nol.hu/belfold/20131119-3-as_metro__orosz_ajanlat
kjkj945
2013. november 19. 15:22
NOLSZA!! Demckijnek miért nem írtál anno a 4-es metrót már a 90-es években megépítették volna az adósság részeként!!!!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!