Látva a végső szövegtervezetet, az eredeti hatos fogat öttagúra szűkült, hiszen a lengyel Jog és Igazságosság képviselője végül kiszállt. Rejtély, hogy a lengyel kormánypárt politikusa egyáltalán hogyan keveredett bele a Daniel Freunddal és még két német balos, illetve egy CDU-s képviselővel induló javaslattevő csapatba.
Ahol ugyanis Verhofstadt és a Magyarországra és Orbán Viktorra szakosodott, a kormányt gyűlölő Freund feltűnik, ott kő kövön nem marad.
A volt belga miniszterelnök ilyen szintű aktivitása azért is meglepő, mert korábban azt a számunkra örömteli hírt jelentette be, hogy visszavonul az uniós politizálástól.
A cél egyértelmű, a képviselők az EP súlyát növelnék, az EB-t a sarokba állítanák. Nem lehet azt mondani, hogy ne lennének hatékonyak a képviselők, hiszen korábban azt is elérték, hogy az EB mellett társjogalkotói szerepük legyen. De az sem zavarja őket, ha túlterjeszkednek a hatáskörükön, hiszen elutasították például az ET 2021 és 2027 közötti pénzügyi keretének stratégiáját, a bizottságot pedig azzal revolverezték, hogy bizalmatlansági indítványt nyújtottak be Ursula von der Leyen ellen. Ezt azzal indokolták, hogy végül rábólintott a szőnyeg szélére állított Lengyelország helyreállítási tervére.
Mindent elmond az uniós baloldalról, hogy nem Von der Leyen sms-en lebonyolított, gyanús vakcinabeszerzése szúrt szemet neki, azt a botrányt inkább eltussolta.
Tény, hogy elég visszás lett volna, ha az az EP vonja meg a támogatását tőle, amelynek szocialista alelnöke, Eva Kaili és több baloldali képviselő is szűgyig gázolt a korrupcióban.
De vissza Verhofstadték tervéhez: a vétójog megszüntetésével ők is Németország és Franciaország szándékait erősítenék az ET-ben, és a kisebb tagállamok jogát csorbítanák a döntéshozatali folyamatban. Az ilyen provokatív ötletelésnek vannak előzményei: tavaly az EP egy konferenciasorozat végén hasonló következtetésre jutott. A magyar törvényhozás ezért is rögzítette határozatban, hogy az EP a nyílt és demokratikus párbeszéd helyett – az állampolgári hozzájárulások jelentős részének kizárásával – a tagállamok szuverenitásának felszámolásában és az uniós bürokrácia hatalmának növelésében érdekelt erők politikai, ideológiai törekvéseinek kiszolgálójává vált. A konferenciasorozaton már felmerült, hogy meg kellene vonni a tagországok vétójogát, illetve az EP-be szupranacionális pártlistákon keresztül jussanak be a képviselők.
Ez utóbbi azt jelentené, hogy az uniós választásokon nem a tagállami pártokra, hanem a nagy európai pártcsaládok listáira lehetne szavazni.
Kérdés persze, hogy így egy adott nemzet politikusaiból hányan jutnának be az EP-be. Ez a mechanizmus biztos hátrányosabb lenne a kisebb tagországoknak, mint a mostani rendszer, hiszen a pártcsaládok képviselőjelölti névsorát a brüsszeli központokban állítanák össze. Az uniós képviselőket most is listáról választjuk, de a pártok hazai döntése alapján készülnek el a névsorok, amelyeken az adott ország jelöltjei sorakoznak. Szó, ami szó, ez sem tökéletes és az egyéni kerületi választással összemérhető legitimitású rendszer, de még mindig átláthatóbb és közvetlenebb, mint a szupranacionális lista elképzelése.