Lengyel, lengyel nem jó barát – forró a kampány északi barátainknál
2023. június 17. 11:56
Feszülten készül az őszi választásra Lengyelország: a jobboldali kormány kemény törvényeket hoz, vegyes színű ellenzéke tömegtüntetésekkel demonstrálja erejét, a nyugati fősodor pedig újra nyomás alá helyezte Kaczyńskiékat.
2023. június 17. 11:56
p
26
1
32
Mentés
Kohán Mátyás írása a Mandiner hetilapban
Amint ráfordult az őszi parlamenti választási kampányra, Lengyelország pünkösdi királysága hirtelen megszűnni látszik. A legnagyobb visegrádi országgal 2015, azaz a Jog és Igazságosság (PiS) kormányra kerülése óta barátságtalan európai fősodor az orosz–ukrán háború 2022-es kitörésekor hátraarcot hajtott végre, és csak szép szavakkal illette Ukrajna legnagyobb európai támogatóját, most azonban elég volt egyetlen törvény ahhoz, hogy újra ellene forduljon.
Történt ugyanis, hogy a lengyel választás az ellenzéki erőviszonyok letisztulásával április vége óta
egyre inkább kétesélyessé vált.
A kormányzó Jog és Igazságosság a kisebbik, EU-ellenes koalíciós partnerét, a Szuverén Lengyelországot valamelyest berámázva stabilan 35 százalékos támogatottságot tudhat magáénak. A Donald Tusk volt miniszterelnök köré szerveződő nagy jobbközép ellenzéki pártszövetség, a Polgári Koalíció (KO) 30 százalékon áll, és folyamatosan erősödik azóta, hogy április végén a Lengyelország 2050-ből (PL2050) és a Lengyel Koalícióból (KP) összeállt a másik jobbközép-liberális ellenzéki blokk, a Harmadik Út (TD), és mára lőtávolba került a kormánypártoktól. A két győzelemre esélyes koalíciót a három kicsi tisztes távolságból követi: a Harmadik Út 10 százalékon áll, szavazói a Polgári Koalícióhoz áramlanak át; a lengyel pártrendszer jobbszéle, a Szabadság és Függetlenség Konföderáció felszálló ágban 12 százalékos; az összes baloldali párt összefogását, a Baloldalt pedig stabilan 8 százalékra taksálja a Politico közvélemény-kutatási átlaga.
A nyakán az ellenzék jeges leheletét érző PiS-kormány az utóbbi hónapban új politikai csodafegyverrel kezdett kísérletezni:
összeöntötte két kedvenc politikai bájitalát, az oroszellenességet és Donald Tusk lejáratását.
Az ezekből kikotyvasztott politikai termék az „indokolatlan orosz befolyást vizsgáló bizottság” lett, amit május végén emelt aláírásával törvényi erőre Andrzej Duda elnök. A kilenctagú bizottságot a PiS által szűk többséggel irányított parlament nevezné ki, tagjai lehetnek akár maguk a képviselők is. Minden kormányzati intézményhez és dokumentumhoz hozzáférne, köztük törvény szerint minősítetten kezelt adatokhoz és üzleti titkokhoz is. Feladata annak felderítése lenne, hogy 2007 és 2022 – azaz Donald Tusk első miniszterelnöki ciklusa és az ukrajnai orosz agresszió – között milyen módon gyakorolt befolyást Oroszország a lengyel közéletre.
Első jelentése szeptemberre várható, azaz a választási kampány véghajrájában robbanhat – s a bizottság által kiszabható büntetések sorában szerepel az is, hogy
akár tíz évig eltilthatnák a közügyektől azt, aki közelebbről nem definiált „orosz befolyás” alatt cselekedett.
alatt cselekedett.
A kormány már a bizottságot létrehozó törvény elfogadása előtt világossá tette, mire is kell ez neki: leginkább azokat a gázszerződéseket vizsgáltatná, amelyeket Tusk kötött Moszkvával, ezáltal szerintük kiszolgáltatva az oroszoknak Lengyelország energiaellátását. Magyarán szólva: a kormány megalkotta annak módszerét, hogy a kampányfinisben jókorát oroszozva megszabadulhasson első számú kihívójától.
Az ellenzék borítékolható módon nem örült a törvénynek: június elején jelentős, a szervezők szerint félmilliós, a közmédia szerint százötvenezres tüntetés volt a fővárosban a PiS ellen.
Ennél azonban nagyobb problémát okoz a kormánynak, hogy
Varsó nyugati szövetségeseivel sem sikerült az orosz befolyásra való hivatkozással lenyeletni a törvényt.
Az Európai Bizottság kötelezettségszegési eljárást indított, mivel szerinte az új bizottság létrehozásával a kormány „szükségtelenül beavatkozik a demokratikus folyamatba”, emellett „sérti a legalitásnak és a visszamenőlegesség tilalmának elvét”, hiszen korábban törvényesnek számító cselekedeteikért tiltana ki a közéletből politikai szereplőket.
Külön fricska Lengyelországnak, hogy a kötelezettségszegési eljárást két közeli szövetségese, Lettország és Csehország biztosa viszi: Valdis Dombrovskis ügyvezető alelnök és Věra Jourová értékekért és átláthatóságért felelős biztos.
Kié lesz a lengyel vidék szíve?
Magyarországon is kedvelt politikai téma volt a 2022-es választáson a vidéki szavazók viselkedése, a hazánknál sokkal mezőgazdaságibb és sokkal vidékibb Lengyelországban azonban, ahol a lakosság 40 százaléka él vidéken, kulcskérdés. Ez magyarázza azt, hogy Varsó még a szent tehén Kijevvel is hajlandó volt konfliktust vállalni és a lengyel gazdák érdekében betiltani az ukrán gabona importját Lengyelországba, illetve tranzitját az országon keresztül. (Ez utóbbit azóta ismét engedélyezte, de kizárólag lezárt vagonokban, melyeket az országon belül nem szabad felnyitni.) Így tudta csak megoldani azt, hogy a vidéki szavazókat ne happolja el előle az ukránellenes szólamokkal operáló szélsőjobboldali Konföderáció, amely egyébként azóta – néhány besült „ukranizációellenes” tüntetés után – le is állt erről a vonalról.
A jobbközép ellenzék semelyik pártszövetsége, sem a Polgári Koalíció, sem a Harmadik Út, sem a Baloldal nem túl népszerű vidéken, ezért a kormánykoalíció számára az elsődleges kockázatot nem is ők jelentik, sokkal inkább a saját hibái. 2020-ban
a nőtlen, macskamániás Jarosław Kaczyński pártelnök, valamint a párt ifjainak nyomására a PiS szigorú állatvédelmi szabályokat próbált bevezetni,
azonban váratlan okokból tört bele a bicskája: kiderült, hogy a vidéki szavazók a mezőgazdasági munkát megdrágító állatvédelemre épp annyira allergiásak, mint az ellenzék környezetvédelmi ötleteire. A macskaimádat tehát idén politikai okból a négy fal között marad.
Az Egyesült Államok szankciókat nem vezetett be, de egy külügyminisztériumi közleményben szintén jelezte, hogy nem elégedett a törvénnyel: „Az USA kormányát aggasztja, hogy a lengyel kormány olyan új törvényt fogadott el, amely alkalmas lehet Lengyelország szabad és tisztességes választásaiba való beavatkozásra.”
Szymon Szynkowski vel Sęk lengyel Európa-ügyi miniszter hangsúlyozta, hogy
„Lengyelországnak az Oroszországgal határos legnagyobb országként nemcsak minden joga megvan, de kötelessége is kivizsgálni ezt a befolyást”,
,
ezért Brüsszel jogi kifogásainak áttekintését követően maguk is elmondják majd érveiket.
Andrzej Duda elnök a bel- és külföldi felháborodásra tekintettel módosító javaslatokat küldött a törvényhozásnak, amelyek alapján parlamenti képviselők nem lehetnének a bizottság tagjai; a közügyektől való eltiltásról nem dönthetne a bizottság, csak negatív véleményt adhatna a közügyek intézésére való alkalmasságról; s a határozat ellen a megszokott úton lehetne jogorvoslattal élni a bíróságoknál. E módosításokról lapzártánkig még nem szavazott a Szejm, ha azonban a kötelezettségszegési eljárásban nem sikerül meggyőzni Brüsszelt, Lengyelország büntetéssel nézhet szembe.
E büntetés azon 500 millió euró mellé sorakozik majd fel, amit a bíróságok függetlenségének állítólagos megsértése miatt kell fizetnie Varsónak –
az Európai Unió Bírósága nemrég ez ügyben is elítélte Lengyelországot,
nincs apelláta. Ráadásul úgy, hogy a helyreállítási és kohéziós pénzek Lengyelországba sem érkeznek, s ez ügyben a kormánynak tavasszal jottányit sem sikerült előrelépnie. A Brüsszel igazságügyi igényeit tartalmazó törvényt Andrzej Duda februárban küldte el kontrollra az alkotmánybíróságnak, ott viszont azóta sem tudtak róla szavazni, mivel a testület elnöke, Julia Przyłębska hivatali ideje az alkotmánybírók egy része szerint már lejárt, így ő nem legitim, s elnöklete alatt nem hajlandók bejárni ítélkezni sem. A kormány ezért most a határozatképességhez szükséges minimumlétszámot szállítaná le a tizenöt fős testületben tizenegyről kilencre – előzőleg ő maga emelte meg az igazságügyi reformban –, hogy végre átmehessen a brüsszeli kiegyezéshez szükséges törvény. Nyomatékosítja mindezt Szynkowski vel Sęk Európa-miniszter felszólítása, hogy azon bírák, „akik nem érzik magukat késznek az ítélkezésre, mondjanak le”.
Hozzájön még, hogy az Európai Bizottság azt is közölte: azon önkormányzatok, amelyek lmbtq-mentes zónává nyilvánították magukat, egyébként sem kaphatnak uniós pénzt. Közben az Európai Parlament sem tétlenkedik: a háromnegyedes többsége azt követeli, hogy az EBESZ teljes körű megfigyelőmisszióval legyen jelen, mert „esetleg nem a legmagasabb szintű demokratikus normák mentén tarthatják meg” a lengyel választást. Aggodalmukat az váltotta ki, hogy a kormány a választási törvény módosításával növelte a vidéki szavazóhelyiségek számát, s a helyi önkormányzatokat arra kötelezte, hogy az idősebb és mozgáskorlátozott személyeket ingyen vigyék el szavazni – ezzel szerintük a PiS a javarészt vele szimpatizáló vidékieket és időseket akarja mozgósítani.
A kormány tehát a kampány kezdetén össztűz alatt van,
s az európai intézmények és az USA támadásai mellett a fősodratú nyugati sajtó is ellene fordult: mostanában arról közöl patetikus véleménycikkeket, hogy Lengyelország mégsem olyan csodálatos, mint korábban írták. A Time például azt írta nemrég, hogy bár „a közép-európai ország a Kijevvel való európai szolidaritás zászlóvivőjeként és a demokratikus értékek erős védelmezőjeként címkézte át magát […], a színeváltozása felszínes volt, […] a kormány arra törekedett, hogy ügyesen megtartsa megreformált nyilvánosságbeli képét, miközben ugyanazokkal az illiberális politikákkal nyomul előre, amelyek Lengyelországot a világ leghíresebb visszacsúszó demokráciáinak egyikévé tették”.
A The New York Times pedig arról közölt cikket, hogy „Lengyelország nem olyan barát, amilyennek a Nyugat gondolja”, s arra figyelmeztet: „Lengyelország Ukrajnának nyújtott támogatása nem annak a jele, hogy majdnem egy évtizednyi demokratikus visszacsúszás után ráébredne a demokrácia jelentőségére”.
A PiS-szel szemben tehát összefogtak még Lengyelország szövetségesei is,
így nagyot kell hajráznia a kormánypártnak. De nem minden dolgozik ellene: a gazdaság például 3,9 százalékos negyedéves növekedésével az egész Európai Unió legsikeresebbje volt – egy fillér uniós pénz nélkül.
Nyitókép: Jarosław Kaczyński PiS-elnök és Mateusz Morawiecki kormányfő 2022-ben, a szmolenszki repülőgép-tragédia 12. évfordulóján
Forrás: AFP/NurPhoto/Mateusz Wlodarczyk
Jön-e a következő világháború Joe Biden döntése után? Tud-e így majd fegyverszünetet kötnie Donald Trump? Milyen hatása lesz Magyar Péter hangfelvételeinek? Heti hírmagyarázat az ügyvéddel, Kohán Mátyással és Kacsoh Dániellel.
Ha vasárnap győz a Pool a sereghajtó Southampton otthonában, 12 forduló után nyolcpontos előnyre tesz szert; innen már csak a Liverpool bukhatja el az elsőséget!
A magát Oroszország-szakértőnek is tartó Rácz egyszer az ukrajnai háborút elemezve számítógépes játékról hitte azt, hogy valódi videófelvételek egy dróntámadásról.
p
12
4
54
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 32 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Ekeke
2023. június 17. 19:13
"Európai Bizottság kötelezettségszegési eljárást indított"
De még hogy...Szinte aznap mikor a jogszabály megszületett....
És még egy vicces motívum:A "indokolatlan orosz befolyást vizsgáló bizottság” nem más mint annak az utángyártott verziója amivel az amerikai "demokraták" évekig nyírtak Trumpot..